گروه بازرگانی- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از فروردین ۹۳ و نیز به روز شدن پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها خبر داد. تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به همراه محمدحسین زدا، معاون فنی این سازمان روز گذشته در جمع روسای اتاق‌های بازرگانی در ارتباط با مسائل بنگاه‌های اقتصادی، نحوه وصول مطالبات و رسیدگی سازمان تامین اجتماعی به کارگران تصریح کرد: نظام سلامت کشور طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی همچون «عدم پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی»، «تعرفه‌ها» و «بحث‌های تعاملی با دولت» روبه‌رو بوده که در عملکرد آن تاثیرگذار بوده است.

مطالبات شرکت‌های پیمانکاری از تامین اجتماعی و اینکه «دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد» از دیگر نکاتی بود که نوربخش به آن اشاره کرد.

نوربخش در نشست صبحانه کاری با روسای اتاق‌های بازرگانی ایران نیز اظهار کرد: حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران با افزایش ۲۵ درصدی، پرداخت و به حساب آنها واریز شده است. این در حالی بوده که در چندین سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از به روز کردن مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی تا پایان اسفند ماه خبر داد و گفت: پایان سال گذشته تمام این مطالبات را به روز کرده‌ایم و از آنجا که بودجه تامین اجتماعی امسال از ۶۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده، امیدواریم در سال جدید بتوانیم کارهای بهتری در این راستا انجام دهیم. به گفته وی با وجود آنکه در سال ۹۲ معادل ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کسری پیش‌بینی شده داشتیم، اما بدون فروش اموال این کسری را جبران کردیم و تعهدات خود را انجام دادیم.

نوربخش افزود: در مورد مشمولان ماده ۷۶، ۲۰ درصد افزایش حقوق به عنوان علی‌الحساب پرداخت شده است که با تصویب درصد افزایش از سوی دولت، آن را پرداخت خواهیم کرد.

نوربخش در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای اقتصاد» پیرامون رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تعهدات سنواتی دولتی گفت: رقم اعلام شده به تجمیع سنوات حق بیمه افراد که طی ۳۰ سال می‌پردازد، اختصاص دارد و البته این وضعیت موضوعی طبیعی است و مشکلی از این بابت نیست، زیرا این یک برآورد دولت از تعهدات سنوات حق بیمه است و دغدغه ماست، اما در صورتی که با نگاه جاری، بحث های کارشناسی در این زمینه مستدام باشد در آن حالت مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مطالبات مردم به حق است اظهار کرد: تعداد بیمه شدگان کشور ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. تامین درمان یا از طریق درمان مستقیم با مراجعه به ۸۰ بیمارستان و ۳۰۰ مرکز درمانی تحت پوشش این سازمان یا از طریق خرید خدمات پزشکی انجام می‌شود، اما امکان اینکه به اندازه نیمی از مراکز درمانی کشور بتوانیم شبکه درمانی و همچنین درمان مستقیم خود را گسترش دهیم، نداریم.

براساس گفته‌‌های نوربخش تلاش می‌کنیم شبکه ارجاع داخلی ایجاد کنیم تا توزیع درمان انجام شود که از برنامه‌های سال جاری ما هم هست، یعنی شخصی که در نقاط دورافتاده خدمات درمانی دریافت می‌کند همانند فردی باشد که از این خدمات در تهران استفاده می‌کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اعتبار دفترچه‌ها را افزایش می‌دهیم، تصریح کرد: در این‌باره بودجه درمان را از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ با ۳۸ درصد رشد به ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ رساندیم و سرانه بیمه را نیز ۴۴ درصد در سال ۹۳ افزایش دادیم. نوربخش گفت: در سال ۹۳ تعدادی از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی افتتاح خواهد شد که بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی کرمان و بیمارستان‌های تامین اجتماعی در ایلام، بیرجند، زابل و عسلویه از آن جمله است.

وی افزود: اسفند پارسال بخش مهمی از مطالبات داروخانه‌ها را تا آخر بهمن و مطالبات جامعه پزشکی به غیر از داروخانه را پرداخت کرده‌ایم. «پرداخت به موقع مطالبات»، «افزایش تعرفه و سرانه در بودجه سال ۹۳» و «تعامل با جامعه پزشکی و سیاست‌گذاری‌ها براساس نظام سلامت» جزو اولویت‌های اول سازمان تامین اجتماعی ذکر شده است.

نوربخش پس از صحبت درباره ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت تصریح کرد: کمیته عملیاتی در تامین اجتماعی ایجاد کرده‌ایم که بنا داریم در بودجه و برنامه سال ۹۳ بر همین اساس بازنگری کنیم. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود تامین اجتماعی تمایل چندانی برای ادغام در سازمان بیمه سلامت و یکپارچه شدن بیمه‌ها به دلایلی ندارد؟ گفت: با توجه به تعهداتی که بیمه‌های پایه دارند طبیعتا فضایی برای رقابتی شدن بیمه‌های خدمات درمانی باید وجود داشته باشد و معتقدیم بیش از اینکه تغییرات سخت‌افزاری برطرف کننده مشکلات مردم باشد، باید به مشکلات نگاه نرم‌افزاری داشته باشیم.

نوربخش همچنین در مورد قطع شدن بیمه خبرنگاران و صندوق هنرمندان و خبرنگاران گفت: با تغییر مدیریت در این صندوق یک مبلغ کلان بدهی وجود دارد و به محض آنکه سهم پرداخت شود، روند ادامه خواهد یافت، البته بیمه افرادی که قبلا در این صندوق عضو شده‌اند، قطع نشده و فقط افراد جدید پذیرش نمی‌شوند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بازرسی از دفاتر شرکت‌ها و نظارت بر آنها طبق ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی انجام می‌شود اما در صورت تصویب به کمتر از ۱۰ سال می‌رسد. نوربخش در حاشیه صبحانه کاری با روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با اشاره به اینکه حسابرسی شرکت‌ها تا ۱۰ سال قبل برای ما هم قابل قبول نیست، افزود: با تقویت موسسه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی و تغییرات مدیریتی، همچنین سیاست‌های جدیدی که برای این موسسه و معاونت فنی درآمد سازمان وجود دارد، بنا داریم این زمان را تقلیل دهیم. نوربخش در پایان درباره تخطی کارفرمایان از بیمه کردن کارگران و نیز پرکردن فهرست بیمه با افرادی که در کارگاه مشغول کار نیستند، تصریح کرد: ما به عنوان مسوول در هر دو حوزه باید از حق بیمه شده دفاع کنیم. البته بازرسی ما درباره بیمه کردن افرادی که در فهرست بیمه نامشان رد نمی‌شود، دقیق‌تر عمل خواهد کرد. در جلسه دیروز همچنین درباره به روز شدن پرداخت‌های ماهانه و بحث گواهی تامین اجتماعی به‌عنوان یکی از پیش‌‌شرط‌های صدور کارت بازرگانی (موانع صدور کارت بازرگانی در شرایط رکود تورمی به اذعان اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران) نیز صحبت‌هایی به میان آمد.