گروه بازرگانی- روز گذشته هومن حاجی‌پور مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران و محسن جلال‌پور عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در یک نشست خبری، برای نخستین بار از اصلاح قانون اتاق بازرگانی و ساماندهی تشکل‌های اتاق خبر دادند. عضو هیات ‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اعضای اتاق بازرگانی باید تشکل‌ها باشند، نه بنگاه‌ها گفت: قانون اتاق بازرگانی اصلاح می‌شود.

محسن جلال‌پور با اعلام اینکه قانون اتاق بازرگانی ایران نیازمند اصلاح است و در همین مجلس این قانون متناسب با قوانین جدیدی که آمده باید اصلاح شود، افزود: بخش خصوصی قبل و پس از انقلاب نتوانسته شکل و اندازه خودش را پیدا کند، لذا تشکل‌های بخش خصوصی هم رشد نکرده‌اند. وی افزود: اینکه اقتصاد ما دولتی است نشان‌دهنده آن است که تاکنون نیازی به حضور بخش خصوصی نبوده است، اما از این پس باید تلاش کنیم تا محور اقتصاد کشور، بخش خصوصی باشد. این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه توانمند کردن بخش خصوصی هیچ‌گاه در برنامه‌ریزی‌های دولتی وجود نداشته است، گفت: تقویت بخش خصوصی تنها در قانون اصل ۴۴ مورد تاکید قرار گرفته است. وی با تاکید بر اینکه چون بخش خصوصی قوی نداشته‌ایم تشکل قوی هم نداریم، اظهار کرد: توان حرکتی تشکل‌ها بیش از بنگاه‌ها است، لذا اتاق ایران باید به سمتی حرکت کند که عضو حقیقی نداشته باشد بلکه تشکل‌ها اعضای اصلی اتاق باشند نه اینکه بنگاهداران و بنگاه‌ها اعضای اصلی اتاق را تشکیل دهند.

همچنین مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه آیین‌نامه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی تدوین شده و رونمایی می‌شود، گفت: علاوه بر تشکل‌های داخلی باید تشکل‌های بین‌المللی داشته باشیم که این تشکل‌ها قدرت حرکت لازم و مسوولیت‌پذیری داشته باشند. هومن حاجی‌پور افزود: ایجاد روحیه کار جمعی یک ضرورت انکارناپذیر در اقتصاد است که اتاق بازرگانی ایران هم اهتمام جدی دارد تا این اتفاق بیفتد. وی افزود: اگر اتاق را تجلی نخبگان بدانیم این تجلی در دو بعد جغرافیایی و موضوعی خودنمایی می‌کند. لذا اتاق منبع قدرت کارشناسی در اقتصاد خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه تشکل‌ها نقشی کلیدی در اقتصاد دارند، گفت: حضور تشکل‌ها باعث می‌شود تا نقش علمی اتاق‌های بازرگانی تقویت شود. وی افزود: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از اقتصاد در بخش خصوصی است، لذا لازم است تا مکانیزم صحیحی طراحی شود تا بر اساس آن تفکر جمعی در بدنه اقتصادی کشور وجود داشته باشد. حاجی‌پور با تاکید بر اینکه در هم‌تنیدگی تشکلی نداریم، گفت: ارتباط طولی و عرضی تشکل‌ها شکل نگرفته است و تشکل‌ها به صورت خودرو و تک‌محور حرکت کرده‌اند. وی افزود: یکی از مشکلات تشکل‌ها ثبت آنها در دستگاه‌های دولتی است که در قانون جدید اتاق تاکید شده تا ثبت تشکل‌ها در اتاق بازرگانی صورت گیرد.

مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه سه اصل هم‌پیوندی، اختیار‌مندی و مسوولیت‌پذیری در اتاق بازرگانی وجود دارد، گفت: لزومی ندارد برای تنظیم بازار سازمان‌های عریض و طویل ایجاد شود چرا که باید از ذخایر تشکلی کشور در همه بخش‌ها استفاده شود. وی افزود: علاوه بر تشکل‌های داخلی باید تشکل‌های بین‌المللی داشته باشیم که این تشکل‌ها حرکت و مسوولیت‌پذیری لازم را داشته باشند.

مدیر تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: تشکل‌های بازرگانی ساماندهی می‌شوند و در این ساماندهی تشکل‌های موازی با هم ادغام می‌شوند.