آخرین تصمیمات تنظیم بازاری دولت

هما کبیری- توقف کامل طرح شبنم، تکذیب ذخیره‌سازی کالا برای فاز دوم هدفمندی، اعلام دلایل گرانی لبنیات و مواد پروتئینی از جمله تخم‌مرغ، نظارت سازمان حمایت بر توزیع کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری خودرو مهم‌ترین موضوعاتی بود که روز گذشته، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نشست خبری خود به آن اشاره کرد. سیدجواد تقوی در این نشست درباره ادامه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی توضیح داد: ذخیره‌سازی معمولی وزارت صنعت برای شرایط تحریم و ذخایر استراتژیک در حال انجام است اما با عنوان فاز دوم هدفمندی هیچ دستوری برای ذخیره‌سازی دریافت نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تا این لحظه دستوری مبنی بر ذخیره‌سازی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سازمان حمایت اعلام نشده، گفت: ذخیره‌سازی ما همواره به حد کفایت در حال انجام است، چرا که دو بخش ذخیره استراتژیک کشور و همچنین ذخایری به‌دلیل وجود تحریم‌ها باید در کشور وجود داشته باشد، لذا این ذخایر اطمینان بخش همواره اجرا می‌شود.

اشکال در فرمول قیمت‌گذاری خودرو

تقوی درباره تعرفه‌های سال آینده خودرو اعلام کرد: پیشنهادهایی در کمیسیون اقتصادی مطرح است و به‌زودی نتایج آن ابلاغ می‌شود. اما حتما توجه به تولیدکننده داخلی و فضای رقابتی در این موضوع قابل طرح است.

وی درباره قیمت‌گذاری خودرو نیز توضیح داد: قیمت‌گذاری خودرو از اولویت‌های کاری آقای وزیر است و مرتبا جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال برگزاری است. در سال ۹۱ به‌دلیل مشکلاتی از جمله تامین نقدینگی و ارز، تولید خودرو در کشور به نصف کاهش یافت و ادامه این شرایط در سال ۹۲، باز هم شرایط را حادتر کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تنها نسخه‌ای که به مدیریت تولید خودرو در داخل کشور کمک می‌کند، حمایت از افزایش تولید است و این موضوع همواره مورد تاکید شخص وزیر صنعت است و در این رابطه خودروسازان نیز مکلف شدند تولیدشان را سامان دهند. وی با اشاره به رشد تولید آذرماه دو خودروساز بزرگ کشور تاکید کرد: هر چه این شرکت‌ها به ظرفیت واقعی نزدیک‌تر شوند، قیمت‌ها به ثبات نزدیک می‌شوند. بر همین اساس در فضای اقتصادی باید قیمت‌ها بر اساس فضای واقعی تعیین شوند. هزینه سربار مهم‌ترین مشکل در صنعت خودرو بود که ما معتقدیم باید با افزایش تولید آن را به هر شکلی جبران کرد و این در دستور کار ما قرار دارد.

تقوی افزود: سال گذشته قیمت خودرو بر مبنای ارز مبادله‌ای تعیین می‌شد و امسال بر اساس ارز متقاضی است و خودرو دیگر ارز مبادله‌ای دریافت نمی‌کند. فرمول آقای پژویان هم برای قیمت‌گذاری خودرو اشکالات زیادی داشت و به همین دلیل تامین تسهیلات مالی، تامین ارز و افزایش تیراژ خودرو در دستور کار وزارت صنعت قرار دارد. وی در خصوص واردات خودرو و خدمات پس از فروش آن گفت: در حال حاضر اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خودرو وارد کشور کنند، اما با توجه به آنکه در برخی موارد خدمات پس از فروش برای واردات خودرو مورد ملاحظه قرار نمی‌گیرد، آیین‌نامه واردات خودرو باید اصلاح شود و اصلاح آن نیز در دستور کار قرار دارد.

توقف شبنم قطعی است

موضوع شبنم نیز یکی دیگر از مواردی بود که معاون وزیر صنعت در نشست خبری روز گذشته خود به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ گفت. تقوی درباره اهداف طرح شبنم گفت: طرح شبنم برای مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه اجرایی شد، اما ارزیابی خود من در ابتدای امسال و در دولت دهم این بود که الزامات اجرایی این طرح لنگ می‌زند. به همین دلیل معتقدم وقتی طرحی جامعیت لازم را نداشته باشد، آثار مخرب دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وقتی طرحی برای مبارزه با قاچاق مطرح می‌شود، اما هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند، باید در رابطه با آن تجدیدنظر شود. به همین دلیل آقای وزیر نیز معتقد است که اجرای طرح شبنم باید به‌دلیل عدم جامعیت متوقف شود. شبنم در واقع منجر به این شد که قاچاق با برچسب از مسیر واقعی خارج شود. حتما ایشان برای ادامه مبارزه با قاچاق برنامه ویژه‌ای دارند، اما طرح شبنم به‌طور کلی متوقف شد تا زمانی که برنامه جدید اعلام شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره اختلالاتی که در شبکه بازرسی به‌دلیل اجرای طرح شبنم روی داده، توضیح داد: من این موضوع را پیگیری کردم و توجه به برچسب شبنم نباید در حوزه بازرسی اصناف وجود داشته باشد، اما رسیدگی به موضوع قاچاق همواره در دستور کار است.

وی افزود: موضوع اصلی رسیدگی به قاچاق در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تجارت تنها با این ستاد همکاری خواهند کرد. وقتی قرار است طرح جدیدی ارائه شود، نظرات کارشناسی مختلفی بررسی می‌شود و به طرح واحدی نمی‌توان بسنده کرد. به همین دلیل زمان مشخصی برای اعلام طرح جدید اعلام نمی‌شود. فقط امیدوارم زودتر به جمع‌بندی مشخصی در این رابطه برسیم.

نظارت جدی در زمان توزیع سبد کالایی

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردم انتظار داشتند روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی متوقف شود، اما این اتفاق نیفتاده و حتی به لحاظ انتظاری هم قیمت‌ها افزایش داشته است. تقوی در این باره توضیح داد: نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه از مهرماه تا آذرماه روند کاهشی داشته، اما این به معنای آن نیست که گرانی هم متوقف شده یا روند کاهشی گرانی اتفاق افتاده باشد. زیرا برخی اقلام کالاهای اساسی که سال گذشته دلار ۱۲۲۶ تومانی دریافت می‌کردند، بر اساس قانون مصوبه مجلس امسال دلار ۲۴۷۸ تومانی دریافت می‌کنند و نرخ آنها با وجود آنکه نرخ دلار دریافتی‌شان دو برابر شده، تثبیت شده است؛ یعنی مردم به جای آنکه انتظار افزایش دو برابری قیمت را داشته باشند، با تثبیت قیمت مواجه شده‌اند. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی برخی کالاها کاهش یافته و بازار، آرامش را با فروش بیشتر تجربه می‌کند.

وی افزود: در برخی کالاها نیز شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم که از جمله می‌توان به کاهش قیمت حبوبات، نهاده‌ها، انواع کاغذ چاپ و روزنامه، روغن موتور لاستیک و اقلام فولادی اشاره کرد. درباره قیمت روغن نیز در حال بازبینی هستیم و قیمت‌های جدید این کالا به‌زودی اعلام می‌شود. رئیس سازمان حمایت درپاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره نظارت ویژه در ایام توزیع سبد کالایی به برخی اقشار توضیح داد: بسته نظارتی مستقلی برای سبد کالایی تدارک دیده شده و نظارت بر جریان توزیع و عرضه به جامعه هدف مشمول سبد کالایی برعهده سازمان حمایت است و پنج قلم کالای مورد نیاز این سبد به صورت یکجا، رایگان و بدون دریافت وجه در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

وی درباره برخورد با کسانی که اقدام به فروش کالاهای این بسته کنند، گفت: به جز سازمان حمایت، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین اصناف نیز ناظر توزیع این سبد هستند و حوزه مویرگی این شبکه توزیع اعلام خواهد شد و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ و لبنیات

افزایش قیمت لبنیات و تخم‌مرغ نیز از مواردی بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: لبنیات همواره با افت‌وخیزهایی در قیمت همراه بوده و دلیل آن این است که مرحله تامین نهاده و تولید شیر و تبدیل آن به محصول در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. اما در مورد لبنیات، قیمت باید بر اساس مصوبه قبلی باشد و نباید هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این خصوص داشته باشیم. همان‌طور که مستحضر هستید دولت تقبل کرده افزایش قیمت شیر خام را برای صنایع لبنی تا هر لیتر ۱۳۰۰ تومان جبران کند و مابه‌التفاوت آن را به این صنایع پرداخت کند.

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: تخم‌مرغ همواره در نیمه دوم سال به‌دلیل افزایش تقاضا افزایش قیمت داشته است، این افزایش قیمت در هفته گذشته به‌دلیل فشار تقاضا بوده است. در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ بالاتر از نرخ مصوب نیست و به حالت متعادل بازگشته است. همچنین در حال حاضر نیز قیمت مرغ زیر قیمت تنظیم بازار است. رئیس سازمان حمایت همچنین درخصوص رانت ۶۵۰ میلیون یورویی کنجاله اظهار کرد: هیچ‌گونه امتیاز ویژه‌ای به هیچ گروه خاصی داده نشده است. هیچ دامپینگی در بازار روغن صورت نگرفته و هیچ استثنایی هم نداشته‌ایم.