گروه بنگاه‌ها- یادداشت تفاهم همکاری‌های دوجانبه فی‌مابین صندوق و اتحادیه صادرکنندگان فرش به امضا رسید. شه حامد، مدیر عامل صندوق در حاشیه آیین امضای این تفاهم‌نامه بر لزوم احیای صادرات فرش‌دستباف ایرانی تاکید و یکی از اهداف امضای این سند را توسعه صادرات این محصول و هنر ایرانی دانست. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق ضمانت صادرات ایران، مدیر عامل صندوق گفت: در سال‌های نه چندان دور، فرش دستباف ایرانی جزو ۱۰ قلم برتر صادراتی ایران بود؛ اما متاسفانه چند سال است که صادرات این محصول یا بهتر بگوییم هنر ایرانی نه تنها رشد نکرده، بلکه رکود نیز داشته است. البته اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و عدم تمایل برخی خریداران اروپایی به خرید از ایران بخشی از دلایل این رکود است، اما به نظر می‌رسد برخی رویه‌ها و مقررات حاضر می‌تواند برای بهبود وضعیت صادرات این محصول که در زمره توانمندی‌های صادراتی ایران است، بازنگری شود و تغییر کند.

شه حامد از به‌کارگیری راه‌حل‌های سنتی تجار فرش برای کاهش ریسک‌های تجاری خود انتقاد کرد و افزود: برخی صادرکنندگان ایرانی برای اطمینان از وصول مطالبات خود از خریداران خارجی، به گشایش دفاتر و نمایندگی خود در بازارهای هدف، آن هم با صرف هزینه‌های زیاد روی آوردند تا به این ترتیب در واقع ریسک تجاری عدم بازپرداخت خریدار را به صفر برسانند، اما همان‌طور که می‌دانید ریسک‌های انتقال ارز، تحریم و اعمال سیاست‌های تجاری محدودکننده از سوی دولت‌های خارجی در واقع از مصادیق ریسک‌های سیاسی هستند که کماکان صادرات فرش را حتی درصورت داشتن نمایندگی در کشور هدف با خطر مواجه می‌کند. بنابراین صندوق ضمانت صادرات ایران آماده است این نوع ریسک‌ها را نیز برای صادر کنندگان ایرانی پوشش دهد.

وی در ادامه به وجود مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اشاره کرد و گفت: هم اکنون این آمادگی در صندوق وجود دارد که با صدور انواع ضمانت نامه‌های اعتباری و تولیدی، به عنوان جانشین وثایق مورد نیاز فعالان این عرصه برای ارایه به سیستم بانکی کشور، تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان این حوزه تسهیل شود.

از سویی برخی از فعالان عرصه فرش علاوه بر موضوع صادرات، خود واحد تولیدی فرش دستباف دارند و در واقع هم تولیدکننده هستند و هم صادرکننده. از این رو برای کمک بیشتر به این دسته از فعالان عرصه فرش، با تغییر نگرش‌ها و رویه‌ها درصدد آن هستیم که الگوی اعتبارسنجی این دسته از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را بازنگری کنیم تا حایز رتبه بالاتری به لحاظ اعتباری و ترکیب وثایق مورد نیاز صندوق شوند.