گروه بازرگانی - در سفر هیات تجاری تهران به باکوی آذربایجان و همزمان با امضای تفاهم‌نامه بین تشکل‌های بخش خصوصی دو طرف، رقم مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۳۲ میلیون دلار اعلام شد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در دیدار یحیی آل‌اسحاق، سرپرست هیات تجاری اتاق تهران و کمال‌الدین حیدر‌ اُف، وزیر حوادث غیرمترقبه آذربایجان به همراه محسن پاک‌آیین سفیر ایران در باکو دو طرف با بررسی وضعیت کنونی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کردند. کمال‌الدین حیدر اف در این دیدار با اشاره به اینکه آذربایجان هیچ‌گاه خوبی‌های ایران را فراموش نخواهد کرد، به رفع محدودیت‌های تجاری تحمیل شده بر ایران ابراز امیدواری و اعلام کرد: در ماه مارس برای بررسی بیشتر توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع احتمالی موجود به تهران خواهد آمد.

همچنین یحیی آل‌اسحاق با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف اقتصادی از برقراری نشست‌های بعدی برای رفع مشکلات تجاری و تسهیل روابط گمرکی و بانکی بین دو کشور استقبال کرد. آل اسحاق با اشاره به نیاز آذربایجان به مصالح ساختمانی به کیفیت بالای مصالحی چون سیمان و ۱۲۰ نوع کالای مختلفی که در ساخت‌وساز به‌کار می‌رود، این حوزه را پتانسیلی بالقوه برای توسعه مراودات برشمرد.

تفاهم‌نامه با کنفدراسیون ملی سازمان‌های کارفرمایی

پیش از این در برنامه اولین روز سفر هیات تجاری اتاق تهران به جمهوری آذربایجان در دیدار و گفت‌وگوی اعضای هیات تجاری با اعضای کنفدراسیون ملی سازمان‌های کارفرمایی آذربایجان، دوطرف تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندند که براساس آن بر همکاری بیشتر تاکید شده بود. محمد موسی‌یف رییس کنفدراسیون کارفرمایی آذربایجان با اشاره به رقم کنونی، مبادلات تجاری بین دو کشور را در حد و اندازه دو کشور همسایه ندانست و تاکید کرد: بخش خصوصی آذربایجان تلاش ویژه‌ای برای گسترش همکاری‌های خود با بخش خصوصی ایران دارد. موسی‌یف گفت: تشکل ما چند سال است با اتاق بازرگانی تهران همکاری دارد اما امروز نیازمند این بودیم که تفاهم‌نامه تازه‌ای به امضا برسانیم و یک گام به جلو برداریم. (کنفدراسیون ملی سازمان‌های کارآفرینی جمهوری آذربایجان در سازمان ملل به‌عنوان نماینده‌ آذربایجان نقش مهمی در معاملات اقتصادی این کشور ایفا می‌کند و در این تشکل بیش از ۵۰ شرکت عضو هستند.) آل‌اسحاق نیز با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه و سفر هیات تجاری ایرانی به آذربایجان اولین گام در راه توسعه روابط بین دو کشور بسیار محکم برداشته شده است و این رفت و آمدها باید بدون فاصله تداوم داشته باشد. رییس اتاق تهران با اشاره به آمار و ارقامی که حوزه‌های مختلف اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد کرده است، از سرمایه‌گذاران آذربایجانی دعوت کرد به خوبی حوزه‌های مختلف اقتصادی ایران از نفت و گاز و پتروشیمی گرفته تا صنایع غذایی و چوب و گردشگری را مورد توجه قرار دهند. آل‌اسحاق در ادامه با اشاره به واردات بالای آذربایجان به‌ویژه در دو حوزه مصالح ساختمانی و مواد غذایی از راه‌اندازی خطوط هوایی بین باکو و شهرهای بزرگ ایران از جمله مشهد استقبال کرد.

مبادلات دو کشور اقلام غیرنفتی است

همچنین محسن پاک آیین، سفیر ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آذربایجانی «آپا» با اشاره به اینکه گردش رسمی تجارت بین ایران و آذربایجان به ۵۳۲ میلیون دلار رسیده است، تصریح کرد: مبادلات بین دو کشور بیشتر شامل اقلام غیر نفتی می‌شود. پاک آیین اظهار کرد: تخمین زده می‌شود گردش تجاری غیررسمی میان دو کشور رقمی نزدیک به همین رقم تجارت رسمی دوجانبه باشد. سفیر ایران درخصوص پروژه اتصال ریلی ایران به نخجوان گفت: این طرح هنوز در مراحل مطالعاتی است و اولویت تمرکز در حال حاضر روی پروژه خط آهن قزوین-رشت- آستارا است. پاک آیین درباره مشکلات مرزی بین دو کشور نیز گفت: گفت‌وگوهای دوجانبه در این باره بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور آغاز شده و انتظار می‌رود به‌زودی تفاهم‌نامه مشترکی بین دو کشور در برگیرنده همه مسایل مرزی به امضا برسد.