همواره یکی از مهم‌ترین اصولی که موفقیت یک مذاکره را تضمین می‌کند نوع نگاه به مذاکره، لحن فرد مذاکره‌کننده و نحوه ورود به بحث است. موضوعاتی که توجه به آن و تغییر اصولی و نگاه علمی به آن در روزهای گذشته شیوه مذاکره دستگاه دیپلماسی کشور را تغییر داده و منجر به تغییرات چشمگیر و بهبود بالای شرایط در روابط بین‌الملل شده است. مواردی که در نگاهی سطحی و گذرا آن را می‌توان بدیهی و ساده انگاشت، اما تغییرات ایجاد شده در پی اعمال آن می‌تواند دلیل متقنی در ارتباط با اهمیت و ضرورت نگاهی دوباره به آن را گوشزد کند. در تجارت نیز بی‌تردید نوع نگاه به مذاکره است که تضمین‌کننده موفقیت و کسب سود حداکثری برای بنگاه خواهد بود. نگاهی درست به مقوله مذاکره از دریچه بازی برد-برد و اولویت دادن منافع به جای مواضع کلید یک مذاکره موفق خواهد بود و حل و فصل مشکلات تنها نتیجه یک مذاکره صحیح و با منطق است. در حقیقت شکل‌گیری مذاکره محصول عدم توافق است، وقتی انسان به مذاکره می‌پردازد که احساس کند همه یا بخشی از خواسته‌های مشروعش توسط دیگران نادیده گرفته شده است و در آنجا سعی خواهد کرد، از طریق گفت‌وگو به خواسته‌های خود دست یابد. خواسته‌هایی که خود آنها را به حق و قابل تحصیل می‌داند، از این رو سعی می‌کند در فرآیند گفت‌وگو طرف مقابل را متقاعد به پذیرش آن کند. حال این سوال مطرح می‌شود که برای یک مذاکره اصولی و برد-برد که تضمین‌کننده منافع درازمدت طرفین باشد باید چه کرد؟

از این رو، مرکز آموزش روزنامه «دنیای اقتصاد» برای بسط و تشریح بهتر اصول مذاکرات بین‌المللی و تجاری (به همراه زبان بدن) دوره آموزشی ۸ ساعته در تاریخ دوشنبه ۸مهرماه ۱۳۹۲ را در محل این روزنامه برگزار می‌کند که در این دوره به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

۱- ماهیت تعارض و اختلاف چیست؟

۲- چه عواملی موجب بروز این اختلاف شده است؟

۳- چه کسانی با این موضوع در ارتباطند و چه برداشتی از مساله مورد اختلاف دارند؟

۴- مقصود شما از مذاکره چیست؟چه هدف‌هایی دارید؟

وقتی شما پاسخ مناسبی برای این سوالات داشته باشید خواهید توانست مراحل پنج‌گانه مذاکره را به شرح زیر به صورت موفق و هدفمند انجام دهید: ۱- تدارک و برنامه‌ریزی؛ ۲- تنظیم تاکتیک مذاکره ؛ ۳- توضیح و توجیه؛ ۴- بحث و ارائه راه حل و ۵- تنظیم توافق نامه. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع بیشتر می‌تواند با شماره‌های ۸۷۷۶۲۴۳۰ و ۸۷۷۶۲۴۳۲ یا وب‌سایت http://events.den.ir تماس حاصل فرمایند.