افغانستان، مقصد اصلی داروی ایران

گروه بازرگانی - کل صادرات داروی کشور حدود ۷۰‌میلیون دلار است که اصلا رقم قابل توجهی نیست در حالی که کشوری مثل اردن با سابقه کمتر از ۲۰‌سال در دارو‌سازی و همچنین امارات، صادرات بسیار بیشتری دارند به طور مثال فقط یک شرکت اماراتی سال گذشته ۱۰۰‌میلیون دلار دارو صادر کرده است. غلامحسین فرزندی، مدیرعامل شرکت اکسیر و صادرکننده نمونه کشور در سال ۸۴ با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: مهم‌ترین مساله‌ای که باید در صادرات در نظر گرفته شود بستر‌سازی مناسب در زمینه روابط سیاسی است و پشتیبانی سیاسی و تعامل مناسب بین دولت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ورود به بازار‌های جهانی شود.

دکتر فرزندی ادامه داد: اساس ورود به فضا‌های رقابتی با حضور بخش خصوصی صورت می‌گیرد چون از یک اقتصاد دولتی و یارانه‌ای صادرات پویا در نمی‌آید و بنگاه‌های دولتی نگاهشان به صادرات مثل یک نیاز نیست.

این صادرکننده نمونه دارو گفت: اکثر بنگاه‌های تجاری ما حتی در سطح منطقه هم از نوع کوچک و متوسط هستند که این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زمینه بازاریابی، تحقیق و توسعه و ایجاد پوشش‌های بانکی و بیمه‌ای را هم از سوی دولت‌ها و هم از سوی بخش خصوصی بیشتر می‌کند. فرزندی گفت: دولت نقش بسیار مهمی‌ در زمینه اعمال سیاست‌های تشویقی و ایجاد سیاست‌های ارشادی دارد و اینکه با جوایز صادراتی می‌تواند‌درصدی از هزینه‌های اضافی که صرف بهبود کیفیت در بازار‌های رقابتی می‌شود را تامین کند گام بسیار مثبتی است ولی در حال حاضر روند اداری که صرف این موضوعات می‌شود بسیار طولانی است و بعضا باعث می‌شود صادرکننده از خیر آن بگذرد.

این تولیدکننده دارو با اشاره به وجود بیش از ۶۰ شرکت دارو‌سازی و سابقه ۵۰‌ساله دارو‌سازی مدرن در کشور گفت: در حال حاضر کمتر کشوری در منطقه وجود دارد که چنین سابقه‌ای داشته باشد و از لحاظ نیروی انسانی و توان علمی‌ و همچنین دانشکده‌های شیمی‌ و دارو‌سازی در سطح ما باشد و از توان بالقوه مناسب برخوردار باشد ولی متاسفانه صادرات ما به هیچ عنوان در سطح این توان نیست و بازار اصلی صادرات کشورمان، افغانستان است.