گره از محدودیت بانک‌ها بگشایید

رییس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر چین گفت: بخش‌خصوصی ایران تجربه خوبی از همکاری با صاحبان صنایع چین داشته است و باید برای توسعه روابط در آینده برخی موانع موجود را نیز برطرف کنیم.

دکتر نهاوندیان در این دیدار خواهان توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک شد و افزود: باید تلاش کنیم که سرمایه‌گذاری‌های مشترک نقش بیشتری در روابط اقتصاد دو کشور داشته باشند و در زمینه همکاری‌های تحقیق و توسعه (R&D) پروژه‌هایی در آینده اجرا شود. دکتر نهاوندیان در ادامه با تاکید بر همکاری مراکز مالی دو کشور اظهار کرد: گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری به همکاری نزدیک در حوزه‌های مالی بستگی دارد ولی اکنون برخی محدودیت‌ها در این زمینه دیده می‌شود که امیدوارم طبق توافقات انجام شده این موانع برطرف شود.

وی افزود: گسترش همکاری‌های آینده از طریق ساده کردن و تسریع ارائه خدمات مالی و بانکی امکان‌پذیر است و باید به طور جدی در خصوص ارتباط مستقیم بانک‌های دو کشور فعالیت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به بازدید ۵۵‌هزار ایرانی از چین گفت: باید روند تبادل گردشگر دوطرفه باشد و با توجه به جمعیت کشور چین حداقل سالانه یک‌میلیون چینی از ایران دیدن کنند که لازمه این امر معرفی جاذبه‌های گردشگری و اقتصاد ایران در رسانه‌های چین است.

لیوجن تانگ سفیر چین در ایران نیز با اشاره به رشد ۲۰۰ برابری تبادلات اقتصادی ایران و چین پس از انقلاب گفت: در طول ۵ سال ماموریت من در ایران حجم روابط اقتصادی دو کشور ۵برابر افزایش یافته است و همکاری‌هایی در حوزه‌های زیربنایی، حمل‌ونقل، ترابری، بهسازی جنوب تهران و ... به انجام رسیده است.

وی در ادامه با تاکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری خاطرنشان کرد: با افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور می‌توان زمینه‌های آشنایی دو ملت ایران و چین را فراهم کرد.

سفیر چین سپس با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی ایران خواهان گسترش روابط تجاری دو کشور شد و گفت: حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و چین باید بیش از این میزان باشد به عنوان مثال حجم تبادلات اقتصادی چین و کره جنوبی ۱۵۰‌میلیارد دلار و با ژاپن ۲۰۰‌میلیارد دلار و با آمریکا ۲۶۰‌میلیارد دلار است.

جن تانگ با تاکید بر همکاری در زمینه‌های کشاورزی و شیلات، بررسی زمینه‌های جدید همکاری میان دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: چین اکنون رتبه دوم جهان را در حجم مبادلات تجاری دارا است و تولید ناخالص داخلی این کشور به ۳/۱۱‌درصد افزایش پیدا کرده است بنابراین با بررسی پتانسیل‌های دو کشور می‌توانیم شاهد رشد و گسترش مبادلات اقتصادی فی ما بین باشیم.

اسداله عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری روز اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۸ در کشور چین گفت: در برنامه ریزی‌های آینده تصمیم داریم تبادلات اقتصادی دو کشور را به ۲۰‌میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی در ادامه از محدودیت‌های ایجاد شده توسط دو بانک چینی برای ایران انتقاد کرد و خواهان رفع سریع این محدودیت‌ها شد.