وزیر بازرگانی گفت: معتقدم با مبادله کالا نمی‌توانیم بگوییم کدام کشور شریک تجاری ماست، البته قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و پروژه‌های عظیم با حجم بالا بین ایران و چین در حال اجرا است و این کشور به عنوان شریک اول تجاری ایران مطرح است و از سویی رییس‌جمهور هم تاکید کرده است که حجم مبادلات تجاری ایران و چین به ۲۰میلیارد دلار افزایش یابد که به معنای مبادله کالا نیست. سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت چینی مبادله کشورمان با چین در حال گسترش است، اظهار کرد: شریک تجاری تنها به منزله مبادله کالا نیست بلکه شامل مجموعه‌ای از کالاها و خدمات فنی و مهندسی است و البته درباره کشور چین و کالاهای بی‌کیفیت آن نیز باید بگویم که همین وضعیت درباره صدور برخی کالاهای ایرانی به افغانستان نیز مطرح است. به طوری که مسوولان این کشور نیز از واردات کالاهای بی‌کیفیت ایران به افغانستان گله‌مند بودند و پاسخ ما به آنها این بود که تجار شما می‌توانند کالای با کیفیت خریداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های ایران درباره نوع واردات کالاهای چینی گفت: سفیر چین در پاسخ به اعتراض ایران به این وضعیت عنوان کرده است که تاجر ایرانی می‌تواند کالای با کیفیت چین را خریداری کند چراکه کالاهای چینی با انواع کیفیت‌های مختلف تولید می‌شود.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: آنچه شریک تجاری ایران را مشخص می‌کند مجموع مبادلات کالاها، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه وظیفه مقابله با واردات بی‌کیفیت برعهده موسسه استاندارد است، گفت: گمرکات در اختیار وزارت بازرگانی نیست و ما تنها عضو هیات امنای موسسه استاندارد هستیم. البته طرحی درباره نظام کنترل کیفیت و صادرات و واردات در سازمان توسعه تجارت در حال انجام است که امیدواریم پس از مطرح شدن در شورای عالی صادرات به نتایج مثبتی برسد اما چون موسسه استاندارد و گمرک تحت نظر ما نیست و از سویی هم سازمان توسعه تجارت نیز نماینده‌ای در گمرکات ندارد نقشی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه کیفیت کالاهایی که وارد کشور می‌شود براساس قدرت خرید بعضی از اقشار است، عنوان کرد: ممکن است با توجه به قدرت خرید مردم از کیفیت بالا به دلیل قیمت آن استقبال نشود که البته به معنای این نیست که هرچه وارد می‌شود بی‌کیفیت باشد!

از نظر او بخش عمده کالاهایی که وارد کشور می‌شود شامل تجهیزات و ماشین‌آلات است و خیلی از کشورهایی اروپایی نیز شریک تجاری ما در این زمینه هستند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه نرخ تعرفه پرداختی به کل واردات کاهش یافته است، توضیح داد: این کاهش به معنای آن‌ است که اگر مواد اولیه وارد شود نرخ موثر ۱۰ تا ۱۵‌درصد خواهد بود، ماشین آلات صفر تا چهار و کالای مصرفی نیز بالای ۵۰ تا ۶۰‌درصد، بنابراین با توجه به کاهش نرخ موثر تعرفه‌ها، واردات به سمت کالاهای سرمایه‌ای رفته است.

میرکاظمی همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت:‌ طی ۲ سال آینده صادرات غیر نفتی رشد چشمگیرتری خواهد داشت.

وی در خصوص تشکیل بازار مشترک میان کشورهای اسلامی توضیح داد: ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی با داشتن ۲۴‌درصد وسعت دنیا متاسفانه تنها ۸ تا ۹‌درصد حجم تجارت جهانی را در اختیار دارند.

وزیر بازرگانی در خصوص الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: در این رابطه منتظر ابلاغ رژیم تجاری کشور از سوی دولت هستیم. البته باید برخی روش‌های تولید و خدمات کشور برای رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی تغییر کند.