سرمایه‌گذاری ترکیه در بنادر ایران

گروه بازرگانی - دیروز نخستین نشست مشترک همکاری‌های دریایی - بندری ایران و ترکیه در تهران آغاز به کار کرد.

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کشتیرانی، بخش خصوصی ایران و هیات اعزامی از ترکیه برگزار شده است دو طرف درباره سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ترکیه در پروژه‌های توسعه و احداث تاسیسات بندری و دریایی کشورمان تبادل نظر می‌کنند. نمایی از بندر مارماریس

غلامرضا سامانی، مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و کشتیرانی کشورمان در حاشیه این نشست گفت: براساس توافقنامه‌ای که در سال ۱۹۹۶ بین دو کشور به امضا رسید و در سال ۲۰۰۳ لازم‌الاجرا شد، اولین اجلاس کمیته مشترک - بندری دریایی را برگزار کردیم و براساس برنامه‌ریزی این نشست سه روزه درباره محورهای مهم گفت‌وگو خواهیم کرد.

به گفته وی محورهای مهم این اجلاس شامل امکان سرمایه‌گذری طرف ترکیه‌ای در بنادر ایران، بررسی و شناخت گواهینامه‌های دریانوردی صادره از سوی دو کشور، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در بنادر ترکیه جهت تاسیس امکانات و تجهیزات سوخت‌رسانی، سوخت‌رسانی به شناورهای ترکیه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان و نیز بررسی امکان حمل کالاهای ترانزیتی ترکیه از بنادر ایران به خصوص از بندر امام خمینی به سایر کشورهای منطقه است.

ساسانی در ادامه بر ظرفیت‌ها و اشتراکات ایران و ترکیه در صنعت حمل‌ونقل دریایی تاکید کرد و گفت: ما ترکیه را شریک تجاری خود می‌دانیم. هر دو کشور عضو سازمان اکو و نیز کریدور شمال - جنوب هستیم. علاوه بر این ترکیه عضو کریدور در گراسیکا است که ما نیز پیشنهاد عضویت در این کریدور را داده‌ایم و به زودی به عضویت آن در خواهیم آمد. وی همچنین به وجود بازار ترانزیتی مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این که دارای مرز مشترک به طول ۵۰۰ کیلومتر با ترکیه هستیم مطمئنا حمل کالاهای اروپایی از طریق ترکیه به وسیله ریل از مدار زمینی با استفاده از بنادر امام و بندرعباس می‌تواند زمینه توسعه ترانزیت را با این کشور برای ما فراهم کند.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و کشتیرانی در ادامه گفت: ترکیه با راه داشتن به دریاهای مدیترانه، دریای سیاه و دریای اژه و با داشتن حدود ۵۰۰ فروند کشتی و ظرفیت ناخالص بالای ۷میلیون تن، یک کشور فعال دریایی است. همین‌طور این کشور فعالیت منسجم و خوبی با ایران در جلسات مربوط به اکو دارد.

وی گفت: در کمیته فرعی دریایی اکو که مراجع دریایی کشورها در آن حضور دارند، ایران، ترکیه و پاکستان جزو عضوهای فعال محسوب می‌شوند و از همین رو ما معتقدیم حضور ترکیه در این اجلاس به عنوان اولین کمیته مشترک می‌تواند نقش مهمی را در بحث توسعه ترانزیت که یکی از اهداف ما است ایفا کند. به گفته ساسانی همچنین معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایران به خصوص در بخش‌های کانتینری، کالا و ترانزیت می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای بخش‌های خصوصی دو کشور ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه محور مذاکره خاصی را پیشنهاد داده است یا خیر، گفت: ترکیه پیشنهاد مذاکره به خصوصی را مطرح نکرده است، اما در این نشست سه روزه پیشنهادهای ایران بررسی خواهد شد و در نتیجه روز پنج‌شنبه یادداشت تفاهمی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و کشتیرانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین نشست‌هایی را برای گسترش روابط با دیگر کشورها پیش‌بینی کرده‌اند یا خیر؟ گفت: البته ما قراردادها و توافقنامه‌های بسیاری را با کشورهای دیگر امضا کرده‌ایم. در مواردی مذاکره‌هایی انجام شده و بعضی نیز به مرحله اجرا رسیده است و هرساله اجلاس‌های مشترکی را با کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم که برخی در کشور مربوطه و برخی نیز در ایران برگزار می‌شود. بر این اساس تا پایان سال ۸۶ با کشورهای سوریه، امارات و پاکستان این جلسات را خواهیم داشت.

این مقام مسوول در ادامه از برگزاری اجلاس آینده اکودریایی در ایران خبر داد و گفت: امسال کشور ایران برای نخستین بار میزبان ۱۰کشور عضو اکودریایی خواهد بود که در این اجلاس بیش از ۱۰۰شرکت خصوصی و دولتی مشارکت خواهند داشت.

وی تاکید کرد: هدف از میزبانی ایران توسعه روابط دریایی با کشورهای عضو اکو و توسعه ترانزیت در این بخش است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نقاط قوت و ضعف دو کشور در امور بندری و دریایی چیست، گفت: هر دو کشور در حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌داری و نیز در زمینه‌های بازرسی ایمنی، محیط‌زیستی و نیز کشتی‌سازی توانایی‌هایی دارند. اما کشور ترکیه در صنعت کشتی‌سازی پیشرفته‌تر از ایران است و به همین دلیل معرفی بخش‌های فعال کشتی‌سازی ایران و ترکیه برای مذاکره با یکدیگر در زمینه تعمیرات و ساخت از محورهای گفت‌وگو در این نشست است.

در حاشیه این نشست رییس اداره ترانزیت و موافقتنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور نیز گفت:‌ پس از امضای توافقنامه کشتیرانی تجاری- دریایی که در سال ۱۳۷۴ در راستای بهبود مناسبات حمل‌ونقل به خصوص حمل‌ونقل دریایی، با کشور ترکیه امضا شد این نخستین کمیته مشترک بندری-دریایی است که برگزار می‌شود.

محمد بوکانی افزود: پس از ۱۲سال مجهز کردن تلاش در عرصه بنادر به لحاظ سازه‌های دریایی و اسلکه در حال حاضر این امکان فراهم شده است که می‌توانیم به هر کشوری در زمینه‌های ظرفیت‌سازی، عملیات تخلیه و بارگیری خدمات بدهیم و اجلاس‌هایی که از این پس در دستور کار قرار داده‌ایم با تکیه به امکاناتی است که در شرایط کنونی برای ما ایجاد شده است.

نخستین نشست مشترک همکاری‌های دریایی - بندری ایران وترکیه تا ۱۵شهریور ادامه دارد.