صنعت نساجی کشور را متحول می‌کنیم

گروه بازرگانی - اگرچه بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نساجی کشور همواره با ناامیدی از این صنعت و آینده‌ آن یاد می‌کنند، اما روز گذشته مدیران مجتمع صنایع نساجی «سبلان» در نشستی با خبرنگاران، خبرهای امیدوارکننده‌ای را برخلاف شنیده‌های همیشگی اعلام کردند. انور حجازی‌نیا، مدیرعامل این مجتمع با اشاره به اینکه صنعت نساجی در اقتصاد ایران نه تنها رتبه پایینی ندارد، بلکه با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌شود برای رونق اقتصادی کشور روی این صنعت حساب باز کرد، گفت: صنعت نساجی حتی برای ورود به تجارت جهانی مشکلی ندارد چرا که در این زمینه مزه رقابت را چشیده است و می‌تواند رتبه خوبی بگیرد. حجازی‌نیا برخلاف تصور عمومی اهالی این صنعت می‌گوید: سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی توجیه اقتصادی دارد و ایجاد اشتغال و خودکفایی از ویژگی‌های این صنعت است. مدیرعامل سبلان پارچه در ادامه سخنانش اظهار کرد: منسوجات بخش عمده صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است و در مقایسه با صنایع نساجی دیگر کشورها نه تنها رتبه پایینی ندارد بلکه از بسیاری صنایع دیگر رتبه آن بالاتر است. به گفته حجازی‌نیا اگر در جامعه مطرح می‌شود که صنایع نساجی کشور مشکل جدی دارند به این دلیل است که این صنعت با مشکلات مدیریتی و مستهلک بودن ماشین‌آلات روبه‌رو است.وی تصریح کرد: سبلان پارچه با استفاده از فناوری‌های روز و ماشین‌آلات مدرن در کنار طراحی مطلوب و مناسب دیگر نیازی به تعیین مد از کشورهای دیگر و مخصوصا تقلید مدل پوشاک از ترکیه ندارد.حجازی‌نیا، محصولات صنایع نساجی سبلان را قابل رقابت با محصولات برتر مشابه خارجی دانست و بیان کرد: برای احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های نساجی سبلان تاکنون ۱۸۰میلیارد تومان و ۸۳میلیون یورو سرمایه جذب و هزینه شده است. وی به حامیان اصلی راه‌اندازی این کارخانه اشاره کرد و افزود: نظام بانکی کشور از جمله بانک تجارت و نیز بانک ملت مسیر ما را هموار کردند. به گفته وی این مجتمع نساجی چکیده آخرین تکنولوژی‌های ۳۲شرکت خارجی است و ماشین‌آلات این کارخانه از ۸کشور اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و... وارد شده است.

حجازی‌نیا معتقد است با افتتاح این مجتمع بزرگ که شامل بخش‌های ریسندگی، بافندگی، گردبافی، رنگرزی، چاپ، تکمیل، طراحی، برش، دوخت و چاپ است، به تمام شبهات موجود در جامعه از جمله اینکه بخش‌خصوصی را نمی‌گذارند پروبال بگیرد یا به بخش‌خصوصی میدان نمی‌دهند، پاسخ داده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ما به پرخطرترین عرصه اقتصاد کشور قدم گذاشتیم تا هزاران فرصت شغلی ایجاد کنیم. در ادامه این نشست هاشمی‌نسب، معاون تولید و بهره‌برداری مجتمع «سبلان» گفت: هدف اصلی این کارخانه طراحی سیستم تفکر برای ارتقای سطح کیفی پوشاک و تغییر سلیقه مردم در این زمینه است که به آن جامه عمل می‌پوشانیم. وی ادامه داد: بحث کیفیت و ارزش قائل شدن برای مشتری شعار ما است.

به گفته وی را‌ه‌اندازی این مجتمع افتخار ملی ایرانیان در منطقه و درجهان است.

هاشمی‌نسب خاطرنشان کرد: جذب ارزش افزوده در کلیه مراحل و کنترل کیفیت از مبدا تا مقصد از دیگر اهداف این شرکت است. وی به تولید ۳۵میلیون انواع پوشاک در سال اشاره کرد و افزود: در سال‌های اولیه شروع به کار این کارخانه ۶۰درصد از محصولاتمان را برای فروش داخلی و ۴۰درصد آن را برای صادرات در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم در سال‌های بعدی این روند معکوس شود. هاشمی‌نسب تصریح کرد: مواد اولیه این کارخانه را از بهترین کشورها وارد می‌‌کنیم و پوشاک قابل مصرف به مشتری تحویل می‌دهیم و تنها شرط واردات مواداولیه‌مان نیز کیفیت است. وی به عرضه محصولات این کارخانه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و ادامه داد: فروشگاه‌های سبلان پارچه را در آینده در اروپا و خاورمیانه دایر می‌کنیم.