جایزه صادراتی خرما در حال حاضر سه درصد است که چنانچه تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای کالاهای تولیدی خود، بسته‌بندی مصرف‌کننده داشته باشند یک درصد نیز جایزه ویژه دریافت می‌کنند.

معاون کمک‌های فنی تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «مهر» گفت: برای فراوری خرما جلسات متعددی با حضور وزیر بازرگانی صورت گرفته که براین اساس، نمایشگاه بین‌المللی خرما، شهریورماه در کیش برگزار می‌شود. محمدباقر مجتبایی افزود: در این نمایشگاه، قابلیت‌های تولید، صادرات، فراوری و ارزش افزوده خرما معرفی می شود ضمن اینکه علاوه بر معرفی واریته‌های مختلف خرما، حضور تجار و خریداران خارجی نیز فرصتی را برای انعقاد قراردادهای صادراتی خصوصا قراردادهای بای بک ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خاصیت قراردادهای بای‌بک این است که صادرکنندگان می‌توانند ماشین‌آلات وارد کرده و به جای پول ماشین‌آلات، محصول تولیدی در اختیار فروشنده قراردهنده نتیجه این قراردادها تولید محصولی با استانداردهای جهانی است که برای سرمایه‌گذاری نیز هزینه تولید بالایی ندارد.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت گفت: مزیت دیگر این نوع قراردادها این است که صادرکنندگان تا زمان تسویه کامل پول ماشین، بازاریابی جهانی را نیز یاد گرفته که این، یکی از اهداف مهم سازمان است.

معاون کمک‌های فنی تجاری از تامین بخشی از هزینه تسهیلات مورد نیاز صادرکنندگان خرما خبرداد و تصریح کرد: این کمک‌هزینه‌ها به عنوان بخشی از هزینه نرخ سود کارمزد بانکی است که توسط سازمان توسعه تجارت پوشش داده می شود.مجتبایی از ایجاد شرکت مدیریت صادرات در حوزه تجارت خرما خبرداد و گفت: این شرکت به صورت ویژه اطلاعات بازار را گرفته و آن دسته از تجار را که قابلیت فعالیت در عرصه بین‌الملل ندارند، به سمت تولید صادراتی یا عقد قرارداد هدایت می‌کنند.

وی افزود: امسال ۳۰ کالای اولویت دار مورد حمایت‌های ویِژه سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرند که در این راستا برای موضوع خرما، کارگروه ویژه حمایت از صادرات این کالا تشکیل می‌شود.

مجتبایی اظهار کرد: در بخش تجارت خرما ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد اما بخشی از این محصول به واسطه عدم انجام صحیح مراحل داشت، کاشت و برداشت به صورت ضایعات در می‌آید.