گروه بازرگانی- طبقه دوازدهم ساختمان سازمان بنادر و کشتیرانی. خبرنگاران دور میز عبدالکریم رزازان نشسته‌اند و او از دستاورد‌های مثبت و رو به رشد این سازمان روایت می‌کند.

مدیرکل اداره تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: این سازمان در طول سه برنامه توسعه اقتصادی و در ادامه آن در برنامه چهارم منتهی به تیرماه امسال، بیش از ۸۸۰میلیون دلار در بخش تجهیزات بندری، دریایی و مخابراتی سرمایه‌گذاری کرده است.

عبدالکریم رزازان افزود: از این میزان حدود ۵۷۰میلیون دلار آن به بهره‌برداری رسیده و بقیه آن به میزان ۳۱۰میلیون دلار تجهیزات نیز در دست ساخت و مونتاژ است که پیش‌بینی می‌شود ۸۰درصد آن تا پایان امسال و ۲۰درصد باقیمانده تا اوایل سال۸۷ به بهره‌برداری رسد. وی، با بیان این که سازمان بنادر و کشتیرانی فرآیند سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات را در سال ۸۶ ادامه داده است، گفت: در سال‌جاری نزدیک به ۴۸۰‌میلیون دلار تجهیزات در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام مراحل تامین تجهیزات شامل برگزاری مناقصات بین‌المللی و انعقاد قرارداد به پایان برسد.

رزازان، سپس رویکرد سازمان بنادر و کشتیرانی در برنامه چهارم توسعه را جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌خصوصی دانست و گفت: آهنگ این تفکر در سال ۸۶ شروع شده و هم اکنون واگذاری این تجهیزات به بخش‌خصوصی در دستور کار قرار گرفته است و با جذابیت‌هایی که سازمان برای بخش‌خصوصی به‌وجود آورده، فضا برای تحقق اصل ۴۴ فراهم شده است.

وی، میزان سرمایه‌گذاری تجهیزات فاز نخست بندر شهیدرجایی را افزون بر ۸۴‌میلیون دلار برشمرد و افزود: با بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهیدرجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری دو برابر خواهد شد و به میزان سه‌میلیون و ۲۰۰‌هزار TEU خواهد رسید.

رزازان، سپس در خصوص تجهیزات فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی، گفت: این تجهیزات شامل ۱۸دستگاه جرثقیل کانتینری و ۴۵دستگاه ترانستینر است که ارزش آن افزون بر ۱۵۸میلیون دلار برآورد شده است.

وی تصریح کرد: این تجهیزات باید تا سال آینده به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی، ظرفیت کانتینری به پنج‌میلیون و ۷۵۰هزار TEUافزایش خواهد یافت.

مدیرکل اداره تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و کشتیرانی سپس با اشاره به پروژه‌هایی که تا سه ماه آینده در بنادر کشور به بهره‌برداری خواهند رسید، گفت: از جمله این پروژه‌ها بهره‌برداری از شش فروند یدک کش ۱۲۰۰اسب‌بخار در بنادر شمالی است که با توجه به گسترش فعالیت‌های نفتی در دریای خزر، راه‌اندازی این شناورها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بهره‌برداری از پروژه سیستم کنترل ترافیک دریایی (V.T.S) را از دیگر پروژه‌هایی که تا سه ماه آینده در بنادر کشور به بهره‌برداری می‌رسد، دانست.

رزازان، در این خصوص گفت: این پروژه در بندر شهیدرجایی و جزایر استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد ضمن اینکه با توجه به توسعه فازهای اول و دوم بندر شهیدرجایی و افزایش تردد کشتی‌ها که سالیانه حدود ۲۰۰هزار تردد کشتی در منطقه خلیج فارس صورت می‌گیرد و همچنین تردد شناورهای کوچک و متوسط، بهره‌برداری از این سیستم بسیار به موقع و در جهت ارتقا ایمنی در دریا خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین بنادر خرمشهر، امام خمینی، امیرآباد و چابهار تا سه ماه آینده مجهز به دوربین‌های مدار بسته خواهند شد که با بهره‌برداری از این سیستم‌های پیشرفته گامی بلند در جهت مکانیزه شدن فعالیت‌های بندری در بخش تردد ایمن در محوطه‌های بندری و حفاظت در بنادر انجام خواهد شد.

رزازان، همچنین گفت: سازمان از محل وجوه اداره شده خود تاکنون ۹۱شناور فلزی با ظرفیت‌های مختلف و همچنین چندین شناور مسافری به متقاضیان بخش‌خصوصی اختصاص داده که ۱۵فروند تحویل شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه امسال ۲۶فروند دیگر نیز تحویل شود.

وی بابیان این که سازمان در برنامه سوم الزام داشت مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال را در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند تا با دادن یارانه سود بانکی در جهت نوسازی دریایی اقدام کند، گفت: در طول برنامه چهارم این الزام از سازمان برداشته شده است.

رزازان، افزود: سازمان بنادر با توجه به اهمیت ارتقا ایمنی در دریا و استفاده از شناورهای استاندارد مسافری برای مردم، از محل منابع خود این سپرده‌گذاری را ادامه داده و در صورتی که با مشکل نقدینگی مواجه نشویم این سپرده‌گذاری به یک تریلیون و ۴۲۰میلیارد ریال خواهد رسید.