دکتر پدرام سلطانی: تاریخچه اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا به بیش از ۱۸۰ سال پیش یعنی ۵ ژوئن ۱۸۲۶ و افتتاح اتاق بازرگانی سیدنی باز می‌گردد. از آن تاریخ، اتاق‌های بازرگانی در استرالیا یک به یک راه‌اندازی شدند و همگام با آنها اتاق‌های صنایع و اتحادیه‌های کارفرمایی نیز به صورت جداگانه در شهرها و استان‌های مختلف استرالیا شکل گرفتند. در سال ۱۹۷۷ شورای فدراسیون‌های کارفرمایی استرالیا با اتحادیه اتاق‌های صنعت استرالیا ادغام و کنفدراسیون صنایع استرالیا به وجود آمد و نهایتا با ادغام این کنفدراسیون در اتاق بازرگانی استرالیا در ۳۱ اوت ۱۹۹۲ اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا تشکیل شد. اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا، شبکه‌ای ست از اتاق‌های سراسر استرالیا و این اتاق‌ها مجموعا بیش از ۳۵۰هزار عضو را پوشش می‌دهند.

اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا نخستین رسالت خود را نمایندگی بخش‌خصوصی و دفاع از کلیه فعالان اقتصادی استرالیا، خواه جزو ۱۰۰ شرکت برتر استرالیا باشند و خواه یک بازرگان کوچک باشد می‌داند و هدفش کسب اطمینان از حفظ تامین منافع بنگاه‌های اقتصادی استرالیا در قوانین و مقررات وضع شده است. (اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران در این خصوص تاکنون چندان فعال نبوده است).

اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا کنفدراسیونی است مرکب از اتاق‌های بازرگانی و صنایع سراسر استرالیا و اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و وظیفه‌اش نمایندگی تجارت و صنعت کشور در سطوح ملی و بین‌المللی است.

شبکه اتاق‌های بازرگانی سراسر استرالیا با گردآوری مسائل و مشکلات اعضای خود و با هماهنگی و برنامه‌ریزی واحد با اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا به پیگیری این مشکلات می‌پردازند و از این طریق، سیاست‌های تجاری و خط مشی‌ها برای اصلاح رویه‌های دولت اعمال می‌گردد.

فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا عبارتند از:

- نمایندگی بخش‌خصوصی در برابر دولت و دفاع از خواسته‌های این بخش.

- حضور در شوراها و کمیته‌های مختلف ملی اعم از دولتی و دیگر مراجع رسمی و قانونی و نمایندگی بخش‌خصوصی در این مراجع.

- تحقیق و توسعه سیاست‌ها در زمینه مسائل و موضوعات تجاری کشور.

- انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی.

- تولید و ارائه اطلاعات تجاری و بازرگانی.

مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا بالاترین رکن این اتاق و مسوول سیاست‌گذاری و انتخاب هیات‌مدیره است.

اعضای هیات‌مدیره از رهبران صنایع و دارای تخصص و تجربه وسیعی در فعالیت‌های تجاری می‌باشند.

مجمع عمومی دارای تعدادی کمیته تخصصی است. وظیفه‌ این کمیته‌ها بررسی سیاست‌های اقتصادی و ارائه مشورت به مجمع و هیات‌مدیره در این خصوص است.

اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا کلیه مسائل و مباحث مهم اقتصاد و تجارت در سطح ملی و بین‌المللی به طور مستمر و فعالانه بررسی و تعیین تکلیف می‌کند. به عنوان مثال ایفای نقش در حفظ سلامت اقتصاد کشور و تامین یک اقتصادآزاد با محوریت بنگاه‌های اقتصادی از جمله اولویت‌های کاری اتاق استرالیا محسوب می‌شود. (در این خصوص اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکنون توفیقات کمتری داشته است).

مسائل دیگری مانند رقابت‌پذیری اقتصاد و جلوگیری از ایجاد انحصار و سیاست‌گذاری و تلاش در جهت توسعه مداوم زیرساخت‌ها نیز از حوزه‌هایی است که نقش اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا در آنها پررنگ به نظر می‌رسد.

منبع: سایت رسمی اتاق بازرگانی و صنایع استرالیا

www.acci.asn.au