امیدواریم بودجه 86 با اصل 44 منطبق شود

گروه بازرگانی- یک روز پس از همایش ملی سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی که طی آن سران عالی رتبه مملکت به بررسی این اصل و طرح دیدگاه‌های خود درباره آن پرداختند دو تن از فعالان بخش‌خصوصی نیز آرا و انتظارات خود را در این زمینه مطرح کردند. مهندس محمدرضا بهزادیان و دکتر سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها، بر این محور تاکید کردند که بخش‌خصوصی باید در سایه اصل۴۴ توانمند و مستقل شود. عکس: رضا گنجی

مهندس محمدرضا بهزادیان در زمینه سیاست جدید اقتصادی کشور توضیح داد: اجرای سیاست‌های اصل۴۴ با تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان متفاوت است. اجرای این اصل به معنای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و یا تشویق برای هدایت نقدینگی‌های رها در کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های اشتغالزا است بنابراین معتقدم نوع نگاه مدیریتی در اتاق‌های بازرگانی اشکال دارد و اتاق‌ها باید در پی اقتصاد‌ آزاد برون‌گرا باشند.

بهزادیان در ادامه گفت: اتاق بازرگانی پس از تصویب سیاست‌های اصل۴۴ به جای رفتن به سمت مدیریت بخش‌خصوصی به دنبال تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده است. او تاکید کرد که اتاق‌های بازرگانی به این سوالات که چه کسی متولی بخش‌خصوصی است و آیا اقتصاد ما رقابت‌پذیر هست یا نه؟ و اینکه اقتصاد ما در این مدت چه میزان رشد یافته و نقش و جایگاه بخش‌خصوصی کجا بوده است پاسخ دهد.

بهزادیان با بیان اینکه آیا شان انتخابات اتاق بازرگانی چاپ دو آگهی پر اشتباه در دو روزنامه است؟ گفت: «با چنین اطلاع‌رسانی ضعیفی بسیاری از اعضای اتاق‌های بازرگانی و فعالان بخش‌خصوصی از ثبت‌نام در انتخابات باز ماندند.»

او همچنین اصلاح آئین‌نامه اتاق‌های بازرگانی را غیر قانونی دانست چرا که به اعتقاد وی فضا برای حضور چهره‌های برجسته بخش‌خصوصی در دوره ششم با انتخابات اتاق‌های بازرگانی تنگ‌تر شده است.

بهزادیان با بیان اینکه این محدودیت حتی برای کسانی که کارت‌های آن‌ها تمدید نشده بود مشکلاتی نیز به‌وجود آورده است، تصریح کرد: به نظر من انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی برای اولین بار کشف کرد که اگر کسی عضو هیات مدیره بود باید عدم سوء‌پیشینه ارائه دهد که این امر در سیستم اداری حداقل یک ماه طول خواهد کشید که باعث شده بسیاری از افراد انصراف‌ دهند.»

به گفته وی این در حالی است که در تعهدنامه‌ای که به هنگام ثبت‌نام از فعالان اقتصادی دریافت می‌شد آمده بود که اگر سوء‌سابقه ثبت‌نام‌کنندگان ثابت شود انجمن نظارت می‌تواند ثبت‌نام آنها را منتفی کند.

وی همچنین از اینکه مشارکت کاندیداهای زنان بازرگان در این دوره افزایش یافته است اظهار خوشبینی کرد و افزود: به طور قطع پس از حضور بانوان در دوره گذشته این مسیر شفاف‌تر شده و بانوان پرکار و توانمندتری در دوره اخیر کاندید شده‌اند.

بهزادیان در ادامه گروه‌های حاضر در انتخابات را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: گروه اول شامل فعالان سنت‌گرا هستند که گرایش اقتصادی آنها در تجارت هم به سمت کالاهای سنتی است که البته قابل تقدیر است ولی یادمان باشد که دیگر فرش و پسته و امثال آن نمی‌تواند برای تجارت ما کافی باشد لذا باید تلاش کنیم نمایندگان مختلف بخش‌های صادراتی نیز در اتاق بازرگانی حضور یابند.

وی ادامه داد: گروه دومی که در انتخابات اتاق‌های بازرگانی حضور می‌یابند گروه حامیان دولت و گروه سوم نیز افرادی با فکرهای جدید و گرایش‌های تحول خواهانه هستند.

بهزادیان به فعالیت‌های گروه تحول خواهان اتاق‌های بازرگانی که به ریاست زنده‌یاد احمد موسوی اخوان آغاز شده بود اشاره کرد و گفت: از سال ۸۱ که فعالیت تحول خواهان آغاز شد اتاق بازرگانی حتی یک کامپیوتر هم نداشت اما با ورود این گروه سخت افزارهای جدید وارد اتاق بازرگانی شد و اقدامات مورد نیاز برای عضویت و نیز برقراری ارتباطات مدرن آغاز شد. وی گفت: درآمد اتاق بازرگانی تهران در دو سال و نیمی که تحول خواهان آن را اداره می‌کردند به هشت برابر تمام سال‌های گذشته رسید. بهزادیان عنوان کرد: درآمد حاصل شده در این دو سال و نیم بالغ بر ۱۲میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: شهادت می‌دهیم که اتاق تهران درخشان‌ترین دوره فعالیت خود را در دوره پنجم سپری کرده است البته معتقدیم پتانسیل‌ها بیش از این‌هاست و باید برای رشد اتاق بازرگانی تلاش کرد.

وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی محتاج نرم‌افزار و فکرهای جدید است خاطرنشان کرد: معتقدم اتاق ایران و تهران دچار درونگرایی شده‌اند در حالی که اتاق‌های بازرگانی باید نگاه برونگرا داشته باشند چرا که شرایط جدید اقتصادی با وجود مطرح شدن سازمان تجارت جهانی و اجرای اصل ۴۴ به وجود آمده است.

دکتر سید حمید حسینی، رییس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تهران نیز معتقد است که بنگاه‌های اقتصادی با اتاق بازرگانی توانمند خواهند شد: «اتاق بازرگانی کارآمد و دانش‌محور می‌تواند به روند اجرای اصل ۴۴ کمک کند. بنابراین ما از تمام کارآفرینان اقتصادی خارج از سلیقه‌ها و نگرش‌های سیاسی برای حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی دعوت کردیم. همچنان که شاهدیم در دوره ششم، کاندیداها به لحاظ کیفی نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی دارند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به همایش ملی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اشاره کرد که در یکی از کارگروه‌های این همایش، تجربه‌های خصوصی‌سازی در لهستان بازگو شد: «این کشور از سال ۱۹۸۹ میلادی خصوصی‌سازی را پیاده کرد و به گفته معاون نخست‌وزیر لهستان طی ۱۷سال رشد خصوصی‌سازی در این کشور از ۲۰درصد به ۸۰درصد رسیده است که سه عامل مهم در آن نقش داشته است: مدیریت خوب بخش‌خصوصی، سیاست‌های شفاف اقتصادی و دولت قوی.»

دکتر حسینی با بیان اینکه جایگاه مدیریت خوب بخش خصوصی اتاق بازرگانی است، گفت: متاسفانه بسیاری از تشکل‌های اصلی کشور در اتاق‌های بازرگانی به ثبت نرسیده‌اند در حالی که اتاق بازرگانی تنها جایی است که خود می‌تواند تشکل را ثبت کند که امتیازی فوق‌العاده برای چنین نهادی محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: «اگر اتاق بازرگانی رهبری کارآمد و قوی برای بخش‌خصوصی باشد به‌طور قطع می‌توان تمام تشکل‌ها را وارد اتاق بازرگانی کرد.»

حسینی، تدوین لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی را نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است دانست، هر چند به‌زعم وی انتقاداتی به آن وارد است. وی همچنین تنظیم بودجه سال ۸۶ را منطقی‌تر و عقلایی‌تر از دوره قبل عنوان کرد اما بی‌انضباطی و گرایش به استفاده از صندوق‌ ذخیره ارزی را برای آن محتمل دانست.

رییس کمیسیون توسعه تجارت و خدمات اتاق تهران، از افزایش ۲۲درصدی بودجه شرکت‌‌های دولتی انتقاد کرد و افزود: امیدواریم در مجلس شورای اسلامی بودجه سال ۸۶ با اصل ۴۴ و نیز با واقعیت‌های اقتصادی روز ایران تطبیق داده شود.

حسینی بر اتاق بازرگانی کمیسیون محور تاکید کرد و گفت: یکی از بازوهای اتاق کمیسیون‌ها هستند که متاسفانه در اتاق‌های بازرگانی به آن اهمیت داده نمی‌شود البته در اتاق تهران سعی کرده‌ایم به این سمت حرکت کنیم.

او همچنین معتقد است که هیات‌رییسه اتاق بازرگانی باید سخنگوی اتاق و بخش‌خصوصی باشد: «در‌حال‌حاضر یک شاکله وزارتخانه‌ای بر اتاق ایران حاکم است و به سایر اتاق‌های بازرگانی در حکم شعبه‌ای از اتاق ایران نگریسته می‌شود.»