کار بسیار سنگینی پیش رو داریم
گروه بازرگانی- علینقی خاموشی در آستانه انتخابات حساس اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن کشور با خبرنگاران رسانه‌ها و نشریات به گفت‌وگو نشست.

مهندس خاموشی که بیش از دو دهه است سکان بزرگ‌ترین نهاد تجاری کشور را در دست دارد، در خصوص لایحه بودجه سال 86 و نظرات و حرکات بخش‌خصوصی در مورد این لایحه گفت: جهت‌گیری‌های کلی لایحه طبق اظهارنظر ریاست جمهوری، به سوی کم کردن بودجه جاری و تعقیب سیاست‌های سال 85 است.
بنابراین کاهش بودجه جاری بیانگر آن است که دولت قصد دارد از بزرگ‌شدن خود جلوگیری کند، ضمن اینکه فشار فزاینده‌ای به لحاظ جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بر روی دولت وجود دارد.
خاموشی اذعان کرد که اگر دولت دراین دو مقوله موفق شود، گام‌های بزرگی برداشته است، در عین حالی که ابزار‌های موفقیت نیز کاملا مشخص است: سرعت در واگذاری امور به بخش‌خصوصی و کاهش تصدیگری‌های دولت. او همچنین بر گسترش رقابت‌پذیری در کشور تاکید کرد. چرا که معتقد است «بهترین راه برای کنترل قیمت‌ها، رقابت‌پذیری در بازار‌ها است.» خاموشی درباره تثبیت قیمت‌ها گفت: اتاق همواره با تثبیت قیمت‌ها مخالف بوده است.
رییس اتاق ایران به موضع‌گیری‌های جدید دولت نهم و تصمیم‌سازی‌ها بسیار خوش‌بین و معتقد است: با این سیاست‌ها دولت حداقل در وضعیت فعلی خود به لحاظ تصدیگری‌ها باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، رییس اتاق ایران به ساختار جدید اقتصادی کشور پس از ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال‌جاری اشاره می‌کند که به‌زعم وی مسوولیت‌ها را در اتاق بازرگانی صدچندان کرده است.
خاموشی، اتاق را مسوول‌ترین ارگان برای پیاده‌کردن ابلاغیه به لحاظ مشاوره‌ای دانست: «مسوولیتی که در این برهه از زمان برگردن اتاق بازرگانی نهاده شده، در طول 26سال گذشته سابقه نداشته است. خود من وقت‌گیری‌هایم در سه ماه اخیر بیش از دوبرابر شده است، ساعتی نیست که به فکر گوشه‌ای از مسائل پیش آمده نباشم».
او فشارهای بین‌المللی و چالش‌های پیش آمده برای کشور را یادآور شد که مسوولیت‌ها را جدی‌تر می‌کند: «به کسانی از بخش‌خصوصی که در این مقطع آمادگی پذیرش چنین مسوولیتی را دارند خیرمقدم می‌گویم.
کار بسیار سنگینی پیش‌رو داریم و اگر چنین مسوولیتی نبود شاید به هیچ‌وجه در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کردم، اما اگر در این برهه شانه خالی کنم، مسوول هستم». او با این سخنان آمادگی خود را برای حضور جدی در انتخابات دوم اسفند ماه اتاق‌های بازرگانی اعلام کرد. لایحه تقدیمی دولت برای خصوصی‌سازی به مجلس شورای اسلامی، دیگر محور سخنان رییس اتاق ایران بود.
خاموشی، راه رسیدن به اهداف خصوصی‌سازی در کشور را بسیار طولانی و زمان‌بر دانست.
بنابراین او اعتقادی به متهم کردن بخش‌های دولتی و غیردولتی در کوتاهی و قصور در این مسیر ندارد. وی بند «ج» ابلاغیه را که شامل واگذاری سهام از طریق بورس است، یادآور شد و گفت: «آماده کردن یک شرکت برای ورود به بورس خود زمان‌بر است، بنابراین وظیفه اول دولت، بازسازی چنین شرکت‌هایی است که تا برای عرضه در بورس آماده شوند».
او آماده‌سازی سهام چنین شرکت‌هایی برای عرضه در بورس توسط دولت را ستود و آن را بیش از انتظار دانست. رییس اتاق ایران در عین حال تمایل بخش‌خصوصی برای خرید سهام این شرکت‌ها را قابل تامل دانست و افزود: «صاحب‌نظران معتقدند که برای خرید سهام شرکت‌های عرضه شده در بورس تمایل شایانی وجود ندارد.»خاموشی در ادامه به بیان جزئیات بندهای «الف» و «ب» ابلاغیه و ورود بخش غیردولتی به صدر اصل ۴۴ پرداخت: «صدر اصل ۴۴، سرمایه‌گذاری‌های کلان است.
ساختار بخش خصوصی ایران ساختار زیر بار رفتن سرمایه‌گذاری‌های کلان نیست، بنابراین مقدمه کار این است که حتما در کشور، زمینه تشکیل شرکت‌های بزرگ بخش غیردولتی را آماده کنیم».خاموشی ادامه داد: «برای پیاده‌ کردن این دو بند از ابلاغیه، ایجاد چنین شرکت‌هایی جزو ضرورت‌های اولیه است، ما در اتاق بازرگانی با تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری عام عملا وارد این عرصه شده‌ایم.» وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از اتلاف وقت، این شرکت‌های سرمایه‌گذاری عام را به سرمایه‌گذاری خاص تغییر دادیم، آن هم با 175سهامدار که 6-5پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بیش از 25میلیارد دلار برای آن تعریف کرده‌ایم.»
رییس اتاق ایران در خصوص صادرات غیرنفتی کشور و آمار‌های ارائه شده از سوی گمرک ایران گفت: «اعتقاد راسخ دارم طی پنج‌سال آینده حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۵۰میلیارد دلار خواهد رسید.»
خاموشی سپس درخصوص تاثیر آمارهای مختلف نرخ تورم بر روی فعالیت بخش‌خصوصی گفت: نرخ تورم از روی سبد کالا تخمین‌زده می‌شود و برای دقیق‌تر شدن این نرخ تعداد اقلام سبد کالا به 300 قلم افزایش پیدا کرده است، اما نمی‌توان گفت که نرخ تورم صد‌درصد حقیقی است و همه در تلاش هستند که سبد کالا دقیق‌تر شود. وی افزود: سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر نرخ تورم باید به نرخ ارز نیز توجه کند و این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران مزیت‌های نسبی تولید یک کالا را بررسی کنند.
رییس اتاق ایران درخصوص برنامه‌های اتاق بازرگانی در دوره جدید برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: اتاق بازرگانی ۲۶‌سال برای اصل ۴۴ حرف زده، لذا قاعدتا می‌بایست بزرگترین حامی پیاده شدن ابلاغیه اصل ۴۴ نیز باشیم. در‌خصوص پیوستن به WTO نیز از همان دورانی که نظرات عجیب اقتصادی در این باره مطرح بوده اتاق بازرگانی همواره‌بر ضرورت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تاکید داشته است.
به گفته مهندس خاموشی، ادامه حیات و توسعه اقتصادی کشور بدون عضویت در WTO امکان‌پذیر نیست، لذا اگر کسی معتقد به دو تفکر تغییر ساختار 80‌ساله اقتصاد از دریچه ابلاغیه اصل 44 و نیز کوشش برای پیوستن به WTO نیست بهتر است برای انتخابات اتاق‌ها کاندید نشود.