گروه بازرگانی- در ۷ ماه نخست سال‌جاری ۲۴۰‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار کالا از طریق ۲۶ بازارچه مرزی کشور صادر شد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران این میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۳۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین میزان صادرات بازارچه‌های در این مدت از بازارچه‌های تمرچین، پیرانشهر، بازارچه یزدان در خراسان رضوی و بازارچه پرویزخان در استان کرمانشاه صادر شده است. پرواز تجارت چمدانی

تجارت چمدانی از گمرکات مرزی به کشورهای آسیای میانه در ۷ ماه امسال با ۲۴‌درصد افزایش در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۸‌میلیون و ۹۰۰‌هزار دلار رسید.

در این مدت ۱/۵۰‌درصد از تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا صورت گرفت که بیشترین میزان را در بین دیگر گمرکات به خود اختصاص داد. پس از آن گمرک سرخس با ۵/۱۹‌درصد و گمرک بیله‌سوار با ۳/۱۷‌درصد از ارزش کل تجارت چمدانی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

آمد و رفت ۵/۶میلیون مسافر در گمرکات کشور

در ۷ ماه سال‌جاری ۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار و ۲۰۰ مسافر از طریق گمرکات کشور تردد کردند که از این تعداد ۳‌میلیون و ۳۱۵‌هزار و ۲۰۰ مسافر وارد کشور و ۳‌میلیون و ۱۸۵‌هزار مسافر از کشور خارج شدند.

در این مدت تعداد مسافران ورودی به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۲۵‌درصد و تعداد مسافر خروجی از کشور نیز ۷/۲۴‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مدت بیشترین تعداد مسافران ورودی خارجی به کشور از طریق گمرکات دوغارون، مهران و گمرک مهرآباد صورت گرفته است.

ترانزیت کالا ۱۶درصد بیشتر شد

حجم ترانزیت از مسیر ایران با ۱۶‌درصد افزایش در وزن به رقم ۳‌میلیون و ۲۲۷‌هزار و ۸۰۰ تن رسید.

ارزش کالاهای ترانزیت شده از خاک ایران ۷‌میلیارد و ۷۵۷‌میلیون دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱‌درصد افزایش یافت.

در ۷ ماه امسال ترانزیت خودرو از کشور با ۶/۱۰‌درصد از بیشترین کاهش در وزن و ترانزیت گروه مواد غذایی با ۵/۴۰‌درصد دارای بیشترین افزایش بوده است.

در ۷ ماه امسال ۷/۱۶‌درصد از وزن کل کالاهای ترانزیتی از خاک کشورمان به مقصد کشور امارات‌متحده‌عربی بود که بیشترین میزان را در بین کشورها به خود اختصاص داد. پس از آن ترکیه با ۶/۱۶‌درصد، افغانستان با ۲/۱۵‌درصد، آذربایجان با ۱۳‌درصد و عراق با ۷/۱۱‌درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در این مدت ۲/۷۳‌درصد از وزن کل کالاهای ترانزیتی به مقصد ۵ کشور مذکور ترانزیت شد.