به دنبال سهم بیشتر از بازار عراق
گروه بازرگانی - مدیرکل دفتر بررسی بازار کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران از اعزام هیاتی تجاری - بازاریابی به عراق خبر داد.

نمایی از اربیل - شمال عراق
دکتر کامبیز حیدرزاده افزود: «جلال طالبانی، نوری‌ المالکی، عبدالعزیز حکیم، مسعود بارزانی، جعفری، احمد چلبی، هوشیار زیباری و ... رهبران جدید عراق هستند که به دفعات در سالیان پس از سقوط صدام راهی تهران شده‌اند.سفر مکرر مقامات عراقی به تهران در عرف دیپلماتیک نشانی از سطح بالای روابط دو طرف است.
روابطی که عراق جدید با هیچ همسایه‌ای همانند ایران ندارد.»
حیدرزاده تصریح کرد: اکنون شرایط به نحوی است که در تاریخ روابط دو کشور اگر نگوییم بی‌سابقه ولی بسیار کم‌سابقه است و فرصتی طلایی برای دولت‌ها و ملت‌های دو کشور پدید آمده است.
وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تصریح کرد: «از سوی دیگر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه، کمک به توسعه منطقه‌ای، افزایش رقابت‌پذیری ایران در منطقه و همچنین توسعه تجارت با کشورهای همجوار جزو اولویت‌های برنامه چهارم و محور فعالیت‌های وزارت بازرگانی است».
حیدرزاده ادامه داد: «آمار نیز حکایت از آن دارد که عراق اولین شریک تجاری ایران در میان همسایگان مرز خشکی با کشورمان است و با بررسی جمعیت، سهم ایران از صادرات به خاورمیانه و وضعیت تراز تجاری با هر یک از کشورهای منطقه موقعیت ویژه بازار عراق بیشتر نمایان می‌شود»(جدول یک).

pic1


مدیر کل دفتر بررسی بازار کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه در یک دوره سه‌ساله (۸۴-۱۳۸۲) موقعیت عراق به عنوان دومین شریک صادراتی ایران تا حدودی تثبیت شده و رو به رشد بوده است، استراتژی صادرات غیرنفتی کشور و به تبع آن استراتژی صادراتی بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند تبدیل عراق به اولین شریک صادراتی ایران در خاورمیانه باشد. چرا که منطقه خاورمیانه در سال ۱۳۸۴ بیست درصد بازار صادراتی ایران را در بر گرفته که قابل توجه است. با بررسی جمعیت حدود ۱۹۰میلیون نفری سیزده کشور منطقه، عراق ۱۵درصد جمعیت بازار (مشتریان بالقوه و بالفعل) خاورمیانه را در بر می‌گیرد و این اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند.»
او یادآور شد: «وضعیت مناطق کردستان عراق (5استان شمالی) نسبت به سایر مناطق کاملا متفاوت و امن‌تر است و این موضوع با تثبیت دولت مرکزی به مناطق مرکزی و جنوبی عراق نیز تسری پیدا خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت مناطق شمالی عراق به عنوان راه ورودی به این بازار نقش مهمی ایفا می‌کنند.»
حیدرزاده افزود: « مبادلات سوریه از طریق استان الحسکه با استان همجوار نینوای عراق، ترکیه از طریق استان حکاری با استان همجوار دهوک عراق و اردن از طریق استان همجوار الانبار عراق صورت می‌گیرد و از طرف ایران نیز غالبا استان‌های کرمانشاه و کردستان این نقش را با استان سلیمانیه برقرار می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «با عنایت به اینکه به استناد ماده ۳۷ برنامه چهارم توسعه، وزارت بازرگانی مکلف به «انجام اقدامات جهت ایجاد فضا و بسترهای مناسب برای تقویت رقابت‌پذیری و افزایش رشد صادرات غیرنفتی» است، بنابراین در راستای این تکلیف، سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی صادرات غیرنفتی کشورمان با محوریت دفتر بررسی بازار کالا و خدمات و با همکاری سایر دفاتر، هیات‌تجاری - بازاریابی متشکل از فعالان بخش صدور خدمات فنی و مهندسی را به شمال عراق اعزام کرده است. این هیات در مدت حضور خود در عراق (از ۱۸ تا ۲۴ آبان) ضمن ملاقات با تجار و بازرگانان عراقی در استان‌های اربیل و سلیمانیه عراق، از نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق (DBX) نیز بازدید و ضمن آشنایی با رقبای خود در منطقه شمال عراق با خواسته‌های طرف عراقی نیز بیشتر آشنا می‌شوند.»
حیدرزاده در پایان با بیان اینکه پیگیری موضوع بازار عراق به عنوان دومین بازار صادراتی ایران توسط بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نشان از اهمیت آن برای منافع ملی کشورمان دارد، افزود: «به استناد مصوبه اردیبهشت ماه شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی این وظیفه بر عهده سازمان توسعه تجارت ایران است».