سیاست‌های حمایتی و تشویقی از صادرات غیرنفتی در سال 85

گروه بازرگانی- معاون اول رییس‌جمهوری مصوبه وزیران عضـو شورای‌عالی توسعـه صـادرات غیرنفتی مبنی بر ۲۲ سیاست حمـایتی و تشـویقـی وزارت‌بازرگانی از صـادرات غیرنفتی در سال ۸۵ را ابلاغ کرد. وزیران عضـو شورای‌عالی توسعـه صـادرات غیرنفتی در جلسه مورخ ۱۴تیرماه ۸۵ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۲۷۸۳۸/ت۳۲۹۸۲هـ مورخ ۱۱/۵/۱۳۸۴، سیاست‌های حمـایتی و تشـویقـی وزارت‌بازرگانی از صـادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۵ را تعیین کردند:

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های بازاریابی بنگاه‌های صادراتی و صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات و تشکل‌های صادراتی.

ـ پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و نقل آن گروه از کالاهای صادراتی که هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده آنها تاثیر قابل ملاحظه دارد.

ـ پرداخت بخشی از هزینـه‌هـای بستـه‌بنـدی آن دستـه از کالاهای صـادراتـی که منجر به ارزش افزوده قابل ملاحظه در آنها می‌شود.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های حضور بنگاه‌های تولیدی و صادراتی در نمایشگاه‌ها و سمینارهای تخصصی خارج از کشور.

ـ تشویق شرکت‌های بزرگ و توانمند صادراتی.

ـ پوشش هزینه‌های تبلیغات عام محصولات صادراتی در خارج از کشور در گروه‌های کالایی و خدماتی.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های ثبت محصول یا شرکت در بازارهای خارجی با هدف صادرات.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از جمله پایانه‌های صادراتی و اسکله‌های صادراتی.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های مربوط به ارتقای کیفیت محصولات صادراتی از جمله اخذ گواهینامه‌های معتبر صادراتی و رعایت استانداردهای مربوط.

ـ کمک به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از قبیل پرداخت جایزه و کمک به خرید اسناد مناقصه.

ـ کمک به توسعه صادرات محصولات و خدمات با فناوری بالا.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های هیات‌های تجاری هدفمند و تخصصی به خارج از کشور یا میزبانی هیات‌های تخصصی خریدار محصول از کشور.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های بیمه صادراتی.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های مربوط به سود تسهیلات بانکی در بخش صادرات.

ـ پوشش هزینه‌های مرتبط جهت گسترش خدمات اطلاع‌رسانی و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با صادرات.

ـ پوشش بخشی از هزینه‌های تحقیق و توسعه در سطوح ملی و منطقه‌ای در راستای خلق مزیت‌های رقابتی جدید در عرصه صادرات.

ـ کمک به ایجاد و تقویت دفاتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت به منظور ارائه خدمات مورد‌نیاز به صادرکنندگان.

ـ کمک به ایجاد دفاتر تخصصی تشکل‌ها و صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات در خارج از کشور جهت تسهیل امر بازاریابی.

ـ کمک به اجرای برنامه‌های کارگروه‌های توسعه صادرات استان‌ها در قالب طرح‌های ملی استانی مرتبط با صادرات و متناسب با طرح آمایش سرزمین و توان منطقه‌ای.

ـ تلاش و حمایت دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کلیه کشورها برای توسعه صادرات کالا و خدمات و پیگیری رفع مشکلات صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف.

ـ تلاش برای کاهش تعرفه ورود کالاهای ایرانی به بازارهای هدف و نیز تنظیم موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی.

ـ سایر طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به توسعه صادرات غیرنفتی کشور.

دستورالعمل توزیع جوایز صادراتی سال ۸۴

وزیران عضـو شورای‌عالی توسعـه صادرات غیرنفتی همچنین در این تصویب‌نامه به منظور پرداخت جوایز و مشوق‌های صادراتی متناسب با سهم صادرات کالاها و خدمات در سبد صادرات غیرنفتی، ۱۵۰‌میلیارد تومان از بودجه سال ۸۵ را به پرداخت جوایز و مشوق‌های صادرات غیرنفتی در سال ۸۴ و تعهدات سال‌های قبل اختصاص دادند:

۱ـ مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال از بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور (از محل ردیف ۱۴۷۱۰۰) به پرداخت جوایز و مشوق‌های صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۸۴ و تعهدات سال‌های قبل اختصاص می‌یابد.

۲ـ به منظور تشویق صادرات غیرنفتی، جوایز صادراتی متناسب با میزان ارزش افزوده و مزیت رقابتی کالاهای صادراتی و براساس مقررات پرداخت می‌شوند.

۳‌ـ به منظور تشویق و توسعه شرکت‌های بزرگ و توانمند صادراتی به شرکت‌هایی (اشخاص حقوقی) که صادرات کالاهای غیرنفتی آنان در سال ۱۳۸۴ بیش از ۵میلیون‌ دلار باشد، نسبت به مازاد ۵میلیون دلار صادرات، یک‌درصد علاوه بر مبالغ تعیین شده جایزه تعلق خواهد گرفت. اشخاص حقیقی دارای صادرات بیش از ۵‌میلیون دلار، نسبت به مازاد ۵‌میلیون دلار صادرات از یک‌درصد جایزه اضافی در سقف حداکثر یکصد‌میلیون ریال برخوردار خواهند شد.

۴ ـ در راستای ایجاد تنوع در صادرات و تشویق صادرات کالاهای جدید، کالاهایی که حسب تایید گمرک ایران برای اولین بار از کشور صادر شده باشند، شامل جایزه صادراتی معادل یک‌درصد ارزش صادرات علاوه بر جوایز عام می‌شوند.

۵ـ صددرصد هزینه‌های غرفه و غرفه‌آرایی در نمایشگاه‌های خارج از کشور صادرکنندگانی که صادرات آنها در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال ۱۳۸۳ بیش از ۵۰درصد رشد داشته باشد، حداکثر برای حضور در دو نمایشگاه خارجی و در ســـــقف یکصد‌میلیون ریال برای هر شرکت پرداخت می‌شود. همچنین کالاهایی که طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ برای اولین‌بار به کشوری صادر شده‌اند، از جایزه بازارهای جدید معادل یک‌درصد ارزش صادرات برخوردار خواهند شد.

۶ ـ به منظور گسترش بازارهای جهانی محصولات و خدمات صادراتی جمهوری اسلامی ایران، به طرح‌هایی که در چارچوب اهداف بازاریابی از سوی تشکل‌های صـادراتی به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه می‌شود (نظیر طرح‌های مربوط به بازاریابی الکترونیکی، تولید نرم‌افزارهای تبلیغاتی، تبلیغات عام برای کالاها و خدمات ایرانی در رسانه‌های بین‌المللی و غیره) و همچنین ۵۰درصد از هزینه‌های بازاریابی صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات در قالب تسهیلات و کمک‌های اجرای بند «‌هـ» ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه مطابق با ماده (۷) آیین‌نامه تاسیس صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات و نحوه حمایت از آنها موضوع تصویب نامه شماره ۴۵۲۱/ت۲۴۱۵۲ ه ـ مورخ (۹/۲/۱۳۸۰) پس از بررسی و تایید سازمان مذکور در سقف ۲درصد از منابع موضوع بند «یک» این تصویب‌نامه کمک خواهد شد.

۷ـ بخشی از هزینه‌های برگزاری و حضور بنگاه‌های تولیدی و صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور مطابق دستورالعملی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران تدوین و ابلاغ می‌شود، پرداخت خواهد شد.

۸ - بخشی از هزینه‌های هیات‌های تجاری ـ بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف مطـابق دستورالعملـی که توسط سازمان توسعـه تجارت ایران تدوین و ابلاغ می‌شود، پرداخت خواهد شد.

۹ـ به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در سقف حداکثر ۸درصد کل مبلغ صورت وضعیت‌ها جایزه تعلق می‌گیرد.

۱۰ـ بـراسـاس تصـویـب نـامـه شمــاره ۵۱۹۰۳/ت۳۱۶۴۵ک مـورخ ۱۴/۹/۱۳۸۳‌، به صادرکنندگان محصولات و خدمات سینمایی و سمعی و بصری در سال ۱۳۸۴‌، معادل ۱۲درصد صادرات قطعی انجام شده موضوع قرارداد جایزه پرداخت می‌شود.

۱۱ـ سازمان توسعه تجارت ایران موظف است با تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ازای ورود هر جهانگرد توسط دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بخش خصوصی از قاره اروپا‌، آمریکا و نیز کشورهای جنوب شرقی آسیا مبلغ ۲۰دلار و از سایر کشورها ۱۰دلار به ازای هر جهانگرد جایزه صادراتی بپردازد.

۱۲ـ به صادرکنندگان نرم افزار در سقف ۸درصد و محصولات فرهنگی و هنری ۳درصد مطابق دستورالعمل مصوب جلسه مورخ ۳۰/۳/۱۳۸۵ کارگروه کارشناسی شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی جایزه تعلق می‌گیرد.

۱۳ـ در ازای صـــادرات هــر کیلوگرم میوه‌‌و‌تره‌بار تازه و منجمد و گل و گیاه تازه بر حسب وزن ناخالص‌، یارانه حمل و نقل به صادر‌کنندگان پرداخت می‌شود:

۱۴ـ به منظور پوشش بخشی از هزینه‌های بسته‌بندی آن دسته از کالاهای صادراتی که بسته‌بندی آنها منجر به ایجـاد ارزش افزوده قابل ملاحظـه‌ای در آنها شود‌، معـادل یک‌درصد ارزش صادرات اظهار شده در اظهارنامه‌های گمرکی علاوه بر جوایز مندرج در جدول جزء « ب» بند (۴) به صادرکنندگان کالاهای بسته‌بندی بر مبنای وزن ناخالص کمک می‌شود:

۱۵ـ بـــــه منظور تقویت توانمندی‌هـــای صادراتـــی استان‌ها‌، طرح‌ها و پروژه‌های صادراتی استان‌ها در چارچوب و سرفصل‌های تعیین‌شده در دستورالعملی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران تدوین و ابلاغ خواهد شد‌، مورد حمایت و کمک مالی قرار می‌گیرند.

۱۶ـ نرخ پایه دلار برای محاسبه جوایز صادراتی سال ۱۳۸۴ از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در بند «یک» معادل ۹هزار ریال است.

۱۷ـ جوایز صـادراتی این تصـویب‌نامه شامل صادرکنندگانی که براساس پیشنهـاد سازمان توسعه تجارت ایران و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از یارانه صادراتی سال ۱۳۸۴ استفاده می‌کنند‌، نخواهد شد.

۱۸ـ جوایز صادراتی به صادرکنندگانی تعلق می‌گیرد که مهر خروج گمرک مندرج در ظهر پروانه صادراتی آنها از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۴ تا ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ باشد.

۱۹ـ پذیرش پرونده‌های جوایز‌، یارانه و مشوق‌های صادراتی توسط شبکه بانکی کشور یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و یا تشکل‌های صادراتی ذیربط براساس دستورالعمل و نظارت سازمان توسعه تجارت ایران خواهدبود و صادرکنندگان باید برای دریافت جوایز و یا یارانه‌های صادراتی به سازمان توسعه تجارت ایران و یا سازمان بازرگانی استان محل صدور کارت بازرگانی خود مراجعه کنند.

۲۰ـ جوایز صادراتی به صادرکنندگانی تعلق می‌گیرد که دارای کارت بازرگانی معتبر در زمان تشکیـل پرونده و نیز دریافت جوایز و یارانه‌های صـادراتی بـوده و اظهـارنامه (پروانه صادراتی) و بارنامه‌های حمل کالا به نام دارنده کارت بازرگانی باشد.

۲۱ـ برای دریافت جوایز صادراتی‌، احراز صادرکننده بودن متقاضی از طریق تایید عضویت وی در بانک اطلاعات صادرکنندگان (CD صادرکنندگان) سازمان توسعه تجارت ایران در زمان پرداخت جایزه‌، ضروری است.

۲۲ـ ارائه مدارک ذیل برای دریافت جوایز صادراتی از سوی صادرکنندگان کالا ضروری است:

الف ـ تکمیل فرم‌های مورد‌نظر سازمان توسعه تجارت ایران.

ب‌ـ اصل اظهارنامه صادراتی تایید شده به مهر خروج گمرک مربوط.

ج ـ اصل بارنامه حمل کالا که دلالت بر حمل کالای مندرج در اظهارنامه داشته باشد.

۲۳ـ با توجه به اینکه ارائه مدارک مثبته دال بر انجام فعل صادرات کالا و خدمات از سوی صادرکنندگان نیاز به زمان کافی دارد‌، لذا مطالبات معوق صادر‌کنندگان در سال ۱۳۸۴ که مدارک آنها به طور کامل حداکثر تا پایان مرداد سال ۱۳۸۵ و همچنین تعهدات معوق سال‌های قبل از سال ۱۳۸۴ که مدارک آن در زمان مقرر ارائه شده باشد‌، از محل منابع قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور (ردیف ۱۴۷۱۰۰) قابل پرداخت است.

۲۴ـ در صورت وصول هر‌گونه گزارش از سوی دستگاه‌های دولتی مبنی‌بر تقلب یا تخلف از سوی صادرکننده (اعم از غیر‌معتبر بودن اسناد‌، عدم صحت مندرجات‌، صدور غیرواقعی کالا و غیره) نسبت به معرفی آنان به مراجع قضایی ذی‌صلاح جهت هرگونه برخورد قانونی اقدام خواهد شد و ضمن لغو هرگونه امتیازی که در چارچوب این تصویبنامه به

این گونه متقاضیان تعلق گرفته باشد‌، از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به آنها اخطار خواهد شد که حداکثر ظرف پانزده روز کلیه وجوه دریافتی بابت اظهارنامه‌های صادراتی اعم از تقلبی و یا صحیح را به حساب مربوط بازگردانند.

۲۵ـ به منظور به روز رسانی پرداخت جوایز صادراتی و استمرار سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت از صادرکنندگان غیرنفتی در راستای دستیابی به سهم صادراتی متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور‌، جوایز صادرات در سال ۱۳۸۵ پس از تایید اسناد و مدارک مثبته توسط سازمان توسعه تجارت ایـران یا سازمان‌های بازرگـانی استان‌ها و اعـلام آن به بانک‌های عامل از طریق سیستم بانکی به صادرکنندگان پرداخت شود. روش اجرایی کار در کارگروه کارشناسی شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی طراحی و به جلسات آتی شورا ارائه شود.

۲۶ـ سازمان توسعه تجارت ایران موظف است عملکرد این تصویب‌نامه را در پایان هر فصل و تحلیل تاثیرات آن در روند صادرات در پایان هر نیمه از سال به شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی گزارش کند.

این تصـویب‌نامه در‌تاریـخ ۱۹ /۶/ ۱۳۸۵ به تایید ریاست جمهوری رسیده است.