دنیای اقتصاد- به گفته وزیر بازرگانی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پیشنهاد افزایش قیمت نان را به شورای اقتصاد ارائه کرده است که اگر تصویب نشود، به سمت افت کیفی نان حرکت خواهیم کرد. وی همچنین از موافقت کلی با افزایش بهای لبنیات و کاهش تعرفه واردات گوشی موبایل به یک‌چهارم میزان فعلی خبر داده است. نمایه

وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگاران:

دولت برای ریاست اتاق ایران کاندیدا ندارد

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که دولت کاندیدایی برای ریاست اتاق ایران ندارد.

دکتر مسعود میرکاظمی گفت: البته شاید برای هیات‌رییسه کاندید شویم ولی درنهایت ۳۰۰عضو بخش‌خصوصی تعیین‌کننده این انتخابات هستند.وزیر بازرگانی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: چنانچه میزان تولید سیمان کشور به حدود ۸‌میلیون تن بیش از نیاز مصرف برسد، آزادسازی سیمان و خروج آن از سبد حمایتی امکان‌پذیر است.

به گفته وی، اگر سیمان از سبد حمایتی خارج شود بازار این محصول براساس عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت و دولت و به‌ویژه وزارت بازرگانی توان کنترل و تعیین قیمت را ندارد.

میرکاظمی به وجود بازارهای پرکشش سیمان در همسایگی ایران چون عربستان، عراق و افغانستان اشاره و عنوان کرد: استدلال کنترل بازار با قیمت خاص، استدلال درستی نیست. دکتر میرکاظمی همچنین در زمینه نحوه کنترل بازار میوه و تره‌بار و نوسان قیمت‌ها توضیح داد: در حال حاضر در بازار جهانی حمایت از محصولات کشاورزی و کشاورزان غیرمستقیم است و نمی‌توان با دخالت مستقیم قیمت میوه و سایر اقلام را در بازار کنترل کرد. وی با بیان اینکه واردات و صادرات میوه و مرکبات مشکلی را در تامین این محصولات ایجاد نمی‌کند، افزود: در سال گذشته با وجود کاهش تعرفه سیب و مرکبات تنها ۱۰۶‌هزار تن واردات صورت گرفت و این در حالی است که ۲۴۴‌هزار تن سیب و مرکبات از کشور صادر شد.

وزیر بازرگانی علت افزایش بهای سیب‌زمینی در طی هفته‌های گذشته را مسدود شدن ۵ مبدا از ۶مبدا رسمی واردات این محصول دانست و گفت: با مرتفع شدن این مشکل اکنون بازار این محصول متعادل شده است.

میرکاظمی با اشاره به خرید کامل کالاهای اساسی سال‌جاری کشور در سال گذشته، افزود: تااکنون ۸۰‌درصد از این خریدها، وارد کشور شده است. وزیر بازرگانی با بیان اینکه در سال‌جاری دولت ۶۵۰‌هزار تن شکر را از کارخانجات داخلی خریداری خواهد کرد، اظهار داشت: نیاز بازار داخلی شکر ۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار تن است که یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن آن تولید داخلی و مابقی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود پیشنهاد افزایش تعرفه واردات شکر، دولت راهکار خرید از کارخانجات داخلی را در سال‌جاری اجرا می‌کند که این امر برای حمایت از بخش داخل صورت می‌گیرد.

وی همچنین از پیشنهاد طرح خرید شکر به صورت بسته‌های یک کیلویی از کارخانجات به شورای اقتصاد خبرداد و افزود: فروش فله‌ای شکر به دولت مشکلات بسیاری را برای وزارت بازرگانی ایجاد کرده است.

وزیر بازرگانی به موافقت کلی شورای اقتصاد با افزایش بهای لبنیات در سال‌جاری اشاره و اظهار کرد: دلیل این امر نیز افزایش ۳۰ تا ۴۰‌درصدی نهاده‌های کشاورزی در بازارهای جهانی و افزایش سایر هزینه‌ها چون دستمزد‌ها و مواد اولیه است.

وی به پیشنهاد کاهش تعرفه واردات گوشی از ۶۰ به ۱۵‌درصد از سوی کمیسیون ماده یک اشاره و عنوان کرد: این پیشنهاد در حال حاضر در هیات دولت در حال بررسی است. ضمن اینکه نظر وزارت بازرگانی کاهش تعرفه واردات گوشی به طور متوسط بین ۴ و ۱۵‌درصد است.

دکتر میرکاظمی، با بیان اینکه وزارت بازرگانی مسوولیتی در قبال اسکله‌های قاچاق ندارد، افزود: این وزارتخانه نمی‌تواند در ۲‌میلیون واحد صنفی اقدام به جمع‌آوری کالای قاچاق کند.

وی اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا طرح جدیدی را برای برخورد با کالای قاچاق در مبادی ورودی کشور به دولت ارائه کرده است.

جوایز صادراتی، محور دیگر این گفت‌وگو بود. میرکاظمی با بیان اینکه در جلسه دوشنبه جاری شورای عالی صادرات در خصوص جوایز صادراتی بحث و تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: تا پایان سال گذشته مبلغ ۴۳۰‌میلیارد تومان بدهی جوایز صادراتی وجود داشت که امسال پیشنهاد ۷۰۰‌میلیارد تومان جوایز صادراتی را برای به روز کردن پرداخت‌ جوایز و پرداخت بدهی ارائه کرده‌ایم. وی همچنین از پیش‌بینی رشد صادرات در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: این امر به شرایط خاصی بستگی دارد. ضمن اینکه هر ۱۰‌هزار دلار صادرات یک شغل پایدار ایجاد می‌کند.

چگونگی فرآیند پیوستن ایران به WTO از دیگر پرسش‌هایی بود که وزیر بازرگانی پاسخ داد: بررسی و تصویب رژیم تجاری کشور برای سرعت بخشیدن به فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی به کارگروه ویژه‌ای سپرده شده است.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده ناشی از قطعنامه تحریم برای بانک سپه توضیح داد: در این زمینه برای انجام تعهدات بانک سپه اجازه واردات بدون ارز به این بانک داده شده است.

میرکاظمی تاکید کرد: تحریم‌های اعلام شده تنها به مباحث بانکی و مالی مربوط می‌شود و مشکلات خاصی برای واردات و صادرات کشور ایجاد نکرده است.

میرکاظمی تصریح کرد: جنجال‌های تحریم بیش از خود تحریم‌ها انعکاس داشته‌اند.

میرکاظمی مشکلات پیش آمده برای کیفیت نان از محل عدم افزایش بهای نان را یادآور شد و گفت: افت کیفی نان یکی از راه‌های کنترل افزایش هزینه‌های نانوایی است. در سال گذشته و امسال میزان دستمزدها، اجاره بها، بهای برق و آب و غیره افزایش یافته و بهای نان تغییری نکرده است. میرکاظمی اظهار کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود به سمت افت کیفی نان حرکت خواهیم کرد. بنابراین اکنون سازمان حمایت موضوع بررسی افزایش قیمت نان را بررسی ‌و آنرا به شورای اقتصاد پیشنهاد داده است.

وی گفت: تغییر قیمت نان در شهرستان‌ها به استانداری ها واگذار شده که آنها باید طبق فرمول مصوب شورای اقتصاد این تغییر را لحاظ کنند. بنابراین موضوع تغییر نرخ نان در حال حاضر تنها برای تهران مطرح است که باید در دولت به تصویب برسد.