بلای صادرات مواد اولیه در میان تولیدکنندگان

گروه بازرگانی: مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآوده‌های بهداشتی- صنعتی و آرایشی گفت: صادرات انواع شوینده در سال گذشته نسبت به سال ۸۴ از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۵۶ و ۶۳درصد افزایش یافت.

ابوالفضل مسگرزاده، وزن صادرات انواع شوینده در سال گذشته را ۲۰۰هزار تن و ارزش آن را ۵/۱۱۷میلیون دلار اعلام کرد. وی افزود: میزان صادرات انواع خمیر دندان در سال ۸۵ بدون تغییر وزنی و با اندکی رشد از نظر ارزش در مقایسه با سال ۸۴ معادل ۳۴۱تن و ارزش افزون بر ۷۴۲هزار دلار بوده است.

مسگرزاده تصریح کرد: وزن صادرات انواع شامپو نیز هفت‌هزار و ۷۶۴تن به ارزش هفت‌میلیون دلار بود که این میزان نسبت به سال ۸۴حدود ۲۷درصد از نظر وزن و ارزش رشد داشته است.

مسگرزاده گفت: میزان صادرات انواع پودر ماشین لباسشویی ۱۴۵هزار و ۸۴۲تن و ارزش ۸۵/۵میلیون دلار بوده که این میزان رشدی حدود ۶۹درصد از نظر وزن و ۶۸درصد از نظر ارزش را به همراه داشته است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های بهداشتی- صنعتی و آرایشی، تصریح کرد: صادرات انواع صابون نیز ۳۰هزار و ۷۸۷تن به ارزش ۱۹میلیون دلار بوده که از نظر وزن و ارزش ۴۹ و ۶۵درصد رشد داشته است.

به گفته وی، صادرات سایر پاک‌کننده‌های خانگی نیز در سال گذشته حدود ۱۴ هزار و ۷۴۳تن به ارزش ۵/۵میلیون دلار بوده که با وجود رشد اندک آن از نظر وزن بیش از ۵۲درصد از لحاظ ارزش ارتقا یافته که این امر مبین صدور پاک‌کننده‌های با قیمت بالاتر است.

وی گفت: با وجودی که صدور محصولات بهداشتی به علت ارزش افزوده بالا و توانایی در ایجاد اشتغال منجر به درآمدزایی برای اقشار مختلف و دست اندر کاران زنجیره تولید می‌شود اما حمایت و پشتیبانی مسئولان از این بخش اندک است.

مسگرزاده تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی که در مقایسه با صدور محصولات شوینده، خام فروشی است در شرایطی انجام می‌شود که واحدهای تولیدی برای تامین نیاز خود مجبور به واردات مواد اولیه با قیمت‌های بسیار بالاتر از سایر کشورها هستند.

مسگرزاده اظهار کرد: اگر این اقلام به جای صدور در اختیار صنایع پایین دستی پتروشیمی قرار گیرد منجر به کاهش قیمت تمام شده و افزایش مزیت رقابتی کالاهای با ارزش افزوده بیشتر از جمله محصولات شوینده خواهد شد.

وی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را از عوامل موثر در کاهش قیمت تمام شده محصولات دانست.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی تولیدکنندگان بهداشتی-آرایشی و صنعتی گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مطابق با مفاد برنامه چهارم توسعه است و کارشناسان تمام زوایای آن را برای اجرایی شدن در نظر گرفته‌اند، هرچند انتظار می‌رود مطابق برنامه، نرخ تسهیلات تا قبل از پایان برنامه در تمام بخش‌های اقتصادی یک رقمی شود.