دولت این بار عادلانه رفتار کند

گروه بازرگانی: امیدوارم تجربه انتخابات هیات‌رییسه اتاق تهران در اتاق ایران هرگز تکرار نشود.

دکتر احمد ترک نژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «پارسیان» در گفت‌وگویی تلفنی با «دنیای اقتصاد» ضمن اشاره به این «مساله مهم» خواستار تعامل دولت با نمایندگان برگزیده بخش‌خصوصی شد. وی گفت: دولت باید از این رویکرد سیاسی به بخش‌خصوصی فاصله بگیرد و اجازه دهد اکنون که اصل ۴۴ در حال اجرا است، بخش‌خصوصی با تمام توان وارد میدان شود.

به اعتقاد دکتر ترک‌نژاد، مدیریت سنتی اتاق ایران در ۲۶سال گذشته عمدتا مدیریت هزینه بوده نه مدیریت تولید و درآمد و جای آن دارد که مدیران فعلی اتاق، فرصت را در اختیار فعالان دیگر بخش‌خصوصی بگذارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی ما با بخش‌های خصوصی دنیا رابطه‌ای ساختار هند و راهبردی ندارد در نتیجه حتی از بخش‌های خصوصی کشورهای منطقه عقب مانده است.

دکتر ترک‌نژاد بخش‌خصوصی کشور ترکیه را شاهد مثال آورد که در سال ۲۰۰۶ مولد ۱۸میلیارد دلار درآمد بوده است.

وی سپس به رابطه تعاملی بخش‌خصوصی و دولت در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: در هیچ کجای دنیا، دولت به تنهایی موجد توسعه پایدار نبوده است و اساسا کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، چاره‌ای جز توجه بنیادین به بخش‌خصوصی ندارد و این همان موضوعی است که در سند چشم‌انداز ۲۰ساله و راهبرد اجرایی اصل ۴۴ نیز به آن تاکید شده است.دکتر ترک‌نژاد در پاسخ به این سوال که «چرا خواستاران تحول، مهندس مهرعلیزاده را به عنوان نامزد ریاست اتاق ایران» معرفی کرده است، گفت: مهرعلیزاده هم تجربه مدیریت دولتی دارد و هم فعال و مدیر بخش‌خصوصی بوده، ضمن اینکه به شیوه‌های تعامل با دولت، آگاهی دارد و اهل عمل و تفکر مدرن مدیریتی نیز هست.

رییس اتاق اصفهان: نامزدها برنامه ندارند

و اما رییس اتاق اصفهان معتقد است که «برگزاری کیفی انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران تنها با ارائه برنامه از سوی نامزد‌های ریاست امکان‌پذیر است.»

محمود اسلامیان در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بر لزوم تاثیر‌گذاری اتاق‌های بازرگانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد و افزود: تجربه گذشته نشان داده است که با اقتصاد دولتی امکان اینکه مشکل بیکاری حل شده و تورم کنترل شود، وجود ندارد بنابراین با توجه به ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اهمیت یافتن جایگاه بخش خصوصی معتقدم که هدف اصلی ابلاغ این سیاست‌ها نیز ورود بخش خصوصی و کمک آن به دولت بوده است. وی خاطرنشان کرد که براساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید سیاست‌گذاری را بر عهده بگیرد و بخش خصوصی بخش اجرایی سیاست‌ها را در اختیار داشته باشد لذا در این شرایط دولت به عنوان تسهیل‌کننده و نظارت‌گر مطرح می‌شود.

به اعتقاد اسلامیان مهمترین اصلی که می‌تواند به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی کمک کند، بحث تعامل مثبت بین فعالان بخش خصوصی و دولت است و اتاق‌های بازرگانی وظیفه دارند چنین ارتباطی را ایجاد کنند.

وی تاکید کرد که فعالان اقتصادی قبل از انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه ابتدا باید انتظاراتی را که از عملکرد اتاق‌ها دارند بررسی کنند تا تحول اقتصادی به همراه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی محقق شود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: معتقدم اتاق بازرگانی به تحول نیاز دارد لذا افرادی که در هیات رییسه اتاق ایران قرار می‌گیرند باید انتظارات را برآورده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای برگزاری کیفی انتخابات هیات رییسه اتاق ایران چه پیشنهادی دارد؟ گفت: مشکل اصلی انتخابات اتاق ایران نبود برنامه است متاسفانه در طول انتخابات معمولا اسامی‌ مطرح می‌شوند و هیچ برنامه‌ای در هیچ گروهی که بیانگر روند رو به رشد اتاق بازرگانی باشد مشاهده نمی‌شود لذا مشکل اصلی ارائه ندادن برنامه است که باید چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه نامزد‌هایی که تاکنون مطرح شده‌اند هنوز برنامه مشخصی ارائه نکرده‌اند، تاکید کرد: کسانی که کاندید هیات رییسه اتاق ایران می‌شوند باید برنامه‌های خود را برای توسعه و رشد اتاق بازرگانی ارائه دهند البته معتقدم برای برگزاری انتخابات کیفی به زمان بیشتری نیاز است.

از نظر وی چنانچه انتخابات اتاق بازرگانی بدون برنامه انجام گیرد تاثیر مشخصی بر روند رشد بخش خصوصی نخواهد داشت.