گروه بازرگانی- مسوولان و کارشناسان صنعت غذا معتقدند: در صورت عدم حمایت مسوولان دولت نهم، شاهد جایگزینی فرآورده‌های گوشتی و مواد پروتئینی غیر بهداشتی و بدون ارزش غذایی همراه با بیکاری کارگران و نابودی تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود.

مدیر عامل اتحادیه فرآورده‌های گوشتی سراسر کشور در گردهمایی مدیران صنعت غذا با اشاره به شایعه سرطان‌زا بودن فرآورده‌های گوشتی به خصوص سوسیس و کالباس، تصریح کرد: متاسفانه این دست اظهارنظر‌های غیر علمی و غیر کارشناسی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد اضطراب در میان مردم می‌شود. سید محمد موسوی در ادامه گفت: امروز مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور‌های پیشرفته بسیار بالا است به گونه‌ای که مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی در آمریکا سالانه‌ برای هر فرد ۸۰کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بین ۶۰تا۷۰کیلوگرم است، در حالی که در کشور ما در حال حاضر مصرف فرآورده‌های گوشتی برای هر فرد سالانه به طور متوسط ۵/۴کیلوگرم است.

وی افزود: اگر مصرف فرآورده‌های گوشتی سرطان‌زا بود نه تنها مصرف سرانه آن در کشورهای اروپایی، آمریکایی بالا نبود بلکه حتی از تولید آن جلوگیری می‌کردند.

مدیر عامل اتحادیه فرآورده‌های گوشتی تاکید کرد: در ایران برای تولید فرآورده‌های گوشتی از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود و حتی گوشت مصرفی در این صنعت که از خارج وارد می گردد با نظارت دقیق نمایندگان سازمان دامپزشکی کشوری و نظارت روحانی بر ذبح شرعی آنها انجام می گردد.

وی با بیان اینکه ورود مواد اولیه به کارخانه نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود، افزود: در صورت سلامت و داشتن کیفیت و استاندراد این مواد به خط تولید منتقل شده و بعد از تولید نیز نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود که در صورت سلامت و استاندارد بودن به بازار مصرف عرضه می‌شود. در ضمن شرکت تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌هی گوشتی نیز به خاطر اطمینان بیشتر مردم از سلامت محصولات ارائه شده در بازار آزمایشگاه تخصصی را به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰میلیون تومان راه اندازی کرده که در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با نمونه‌براری از مراکز توزیع و بررسی‌های انجام دشه به مردم اطلاع داده می‌شود که چه واحدی برخلاف استاندرادها عمل می‌کند.موسوی با رد ادعای سرطان‌زا بودن سوسیس و کالباس گفت: اگر مسوولان بهداشتی برای گفته‌های خود سند و مدرک معتبری دارند ارائه دهند ما هم حاضر به دفاع از تولیدات خود هستیم و حتی آنها را به مناظره دعوت می‌کنیم.

سید محمد موسوی با بیان اینکه این صنعت از قبل از انقلاب در ایران فعالیت داشته و ا مروز به خودکفایی رسیده، گفت: با توجه به اینکه محصولات ما دارای استاندارادهای جهانی و دارای کیفیتی بسیار بالاتر از محصولات اروپایی هستند و ما اکنون حتی توان صادرات به کشورهای خلیج‌فارس و حوزه خزر را داریم، اما نمی‌دانم چرا برخی مسوولان بهداشتی کشور به جای حمایت از ما به تخریب این صنعت پرداخته‌اند.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی افزود: این صنعت امروز در کشور روزانه بیش از ۶میلیون وعده غذایی مردم را تامین می‌کند و مردم مشتاقانه به مصرف فرآورده‌های گوشتی پرداخته‌اند در حالی که اگر مشکلی داشت نه تنها استقبال نمی‌شد بلکه زودتر از این صنعت فرآورده‌های گوشتی تعطیل می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز این صنعت در آستانه ورود به بازارهای جهانی به ویژه اسلامی است، افزود: مسوولان کشور باید از این صنعت حمایت و با عوامل تخریب آن برخورد کنند.

همچنین مهندس زرشناس یکی از کارشناسان صنایع غذایی در گردهمایی مدیران صنعت غذا گفت: سرطان‌زا بودن فرآورده‌های گوشتی صحت ندارد و این قبیل اظهارنظرهای بدون استدلال، به این صنعت مهم که بیش از ۵۰تریلیون ریال سرمایه‌گذاری و ۱۰۰هزار اشتغال‌زایی دارند نه تنها کمک نمی‌کند، بلکه باعث تخریب آن می‌شود.

زرشناس با اشاره به اینکه حتی مواد نگهدارنده در تولید سوسیس و کالباس استفاده نمی‌شود، گفت: در صورت استفاده از گوشت فاسد احتمال ایجاد بیماری‌ها از جمله مسمومیت وجود دارد ولی گوشت مصرفی در این صنعت صددرصد سالم و مورد تایید سازمان دامپزشکی است.