شرکت‌های صادرکننده نفتی به دلیل ناهماهنگی‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر بخش‌های ذیربط صادراتی و دولتی و عدم روان‌سازی صادرات فرآورده‌ها بیش‌ترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند. حسن خسروجردی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با بیان مطلب بالا افزود: به دلیل همین مسائل بود که سال گذشته با کاهش ۳۷ درصدی در صادرات فرآورده‌های نفتی روبه‌رو بودیم. چرا که با این شرایط صادرکنندگان زیادی دست از کار کشیدند و این در حالی است که صادرکنندگان ما به لحاظ مشتری هیچ مشکلی ندارند.

وی در خصوص وضعیت اتحادیه در خصوص صادرات در سال‌های ۸۴ و قبل از آن نیز خاطر نشان کرد: در آن سال‌ها مشکلات شکل دیگری داشت، از جمله عدم تامین مواد اولیه و رقابت ناسالم شرکت‌های دولتی و استفاده از قدرت‌های ویژه‌ آنها عواملی بود که موجب کاهش صادرات شد و این مشکلات نیز امسال هم وجود داشت، ولی مشکلاتی که سال گذشته در خصوص مشکلات ناشی از دستور عمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود بیشتر روی صادرات ما تاثیر گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد: در زمینه امکانات لازم در مرزهای خروجی و آزمایشگاه‌های تخصصی، کشور با محدودیت مواجه است. اگر گمرک بپذیرد که پس از برداشتن نمونه کالا تا آمدن جواب محموله صادراتی با دریافت تعهد و سفته حتی تا ۵ برابر ارزش کالا خارج شود این مشکلات تا حدودی رفع می‌شود، ولی متاسفانه گمرک هم زیر بار این خواسته به حق نمی‌رود، در صورتی که در سال‌های قبل از ۸۴ فقط با گرفتن یک تعهد از شرکت‌های صادرکننده مشکل تاخیر جواب آزمایش برطرف می‌شد.