این در حالی است که خلا اتاق بازرگانی مشترک تجارت دو کشور را مخدوش کرده است چرا که هم‌اکنون در برخی موارد اتاق بازرگانی دبی برای کالاهای دارای نشان خلیج فارس گواهی مبدا صادر نمی‌کند و کالاهایی که به مقصد ایران حمل می‌شوند نیز نام مجعول خلیج عربی را بر خود دارند. در این خصوص علی نقی خاموشی، رییس اتاق بازرگانی ایران نقش اتاق مشترک بازرگانی بین دو کشور را در رعایت قوانین تجارت سالم تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: کشورهای عربی تمایل بسیاری برای همکاری با اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس دارند و برای تشکیل اتاق مشترک با ایران نیز اظهار تمایل کرده‌اند.

از سوی دیگر مسعود دانشمند نیز عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به این که ۲۰درصد صادرات کشورمان و نیز ۲۰درصد از وارداتمان با امارات است خاطر نشان کرد: باید به روابط اختصاصی دو کشور نگاه جدی‌تری داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به موانع ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: بخش‌خصوصی ایران آمادگی راه‌اندازی این اتاق مشترک را دارد اما به نظر می‌رسد مسوولان اقتصادی امارات در این خصوص تعلل می‌کنند.

وی با اشاره به این که یکی از منابع عمده درآمدی امارات متحده عربی تجارت مجددی است که با ایران انجام می‌دهد گفت: اگر نتوانیم مستقیما با دنیا تجارت کنیم قطعا به نفع واسطه‌ها خواهد بود بنابراین معقتدم وقتی حجم مبادلات دو کشور بالا است باید وضعیت تجارت فی‌مابین از طریق اتاق بازرگانی ساماندهی شود.

به اعتقاد او در اکثر کمیسیون‌های مشترکی هم که برگزار می‌شود بیشتر کسانی که دعوت می‌شوند از بخش دولتی هستند و تجربه نشان داده که هر زمانی که صندلی زیاد باشد بخش خصوصی دعوت می‌شود.

همچنین سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان و رییس کمسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با بیان اینکه امارات یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است، گفت: حضور ۴۰۰‌هزار ایرانی و تاسیس حدود ۸۵۰۰ شرکت با مالکیت ایرانیان در امارات ایجاب می‌کند که نهادی مانند اتاق بازرگانی مشترک هرچه سریع‌تر شکل گیرد.

وی همچنین ادامه داد، در فروردین ماه امسال ۲۱۰‌میلیون دلار صادرات و نیز بیش از ۳۰۰‌میلیون دلار از واردات کشورمان از امارات انجام شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین پیشنهاد کرد که در مذاکرات رسمی‌ بین دو کشور مساله استخدام نیرو‌ی کار ایرانی در شرکت‌های ایرانی فعال در امارات نیز حل شود.

وی افزود: متاسفانه دولت ایران اجازه استخدام نیرو‌های ایرانی را در شرکت‌ها و موسسات ایرانی و خارجی نمی‌دهد و فقط مجوز کار برای سرمایه‌گذاران و صاحبان ایرانی شرکت‌ها صادر می‌کند این در حالی است که هزاران نیروی کار از کشور‌های هند، پاکستان، چین در امارات مشغول به کار هستند.