گروه بازرگانی- همزمان با برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف کیش، راهکارهای عضویت ایران در سازمان جهانی فرش (اوپک فرش) در یک میزگرد تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. سازمان جهانی فرش در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط سه کشور هند، پاکستان و چین پایه‌گذاری شد و یکی از اهداف آن معرفی فرش دستباف کشورها به خریداران جهانی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران دراین میزگرد گفت: ایران دارای اهداف مشترکی با کشورهای عضو این سازمان است، اما برخی از صادرکنندگان ایرانی موافق و برخی مخالف عضویت ایران در این سازمان هستند.

مرتضی فرجی عضویت ایران را در این سازمان مثبت ارزیابی کرد و افزود: حضور کشورمان دراین سازمان، تقاضای جهانی خرید فرش ایران را بهبود می‌بخشد.

معاون اقتصادی مرکز ملی فرش ایران نیز در این نشست تاکید کرد: چنانچه ایران به عضویت این سازمان درآید، با همکاری کشورهای عضو می‌تواند بازار فرش را ساماندهی و مشتریان بیشتری را برای خرید فرش ایران ترغیب کند.

محمدرضا عابد عضویت کشورمان را در سازمان جهانی فرش مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران با پیش شرط‌های حساب شده و دقیق می‌تواند عضویت خود را در «اوپک فرش» بپذیرد.

مشاور مرکزملی فرش ایران نیز در این میزگرد تخصصی اظهار داشت: واقعیت این است که کشورهای چین، هند و پاکستان با عضویت در سازمان جهانی فرش درزمینه صادرات فرش دستباف، مشروعیت لازم را به دست آورده‌اند و به صورت دایمی فرش‌های دستباف خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کنند. علی ملکی جو افزود: باید با عضویت ایران در «اوپک فرش» برخورد منطقی شود و بخش خصوصی ایران گزینه مناسبی برای عضویت در این سازمان است.

یک صادرکننده فرش دستباف ایرانی نیز در این میزگرد تخصصی گفت: جنبه‌های منفی الحاق ایران به این سازمان بیشتر از جنبه‌های مثبت آن است و با عضویت ایران در «اوپک فرش»، کشورهای چین، پاکستان و هند در بازارهای جهانی بیشتر زیر چتر حمایتی ایران قرار می‌گیرند.

ابوالفضل رجبیان تاکید کرد: نباید در این خصوص عجولانه تصمیم‌گیری شود و باید خبرگان فرش دستباف ایرانی، این موضوع را بیشتر بررسی کنند.

از سوی دیگر «اخیر نظیرخان» رییس سازمان جهانی فرش با اشاره به ‌مزیت‌های تشکیل سازمانی برای فروش فرش دستباف یادآورشد: کشورهای عضو با تشکیل این سازمان میزان فروش فرش‌های دستباف خود را در بازارهای جهانی افزایش داده‌اند.

رییس سازمان جهانی فرش که هر سال نمایشگاه فرش دستباف را در پاکستان برگزار می‌کند، معتقد است: عضویت ‌ایران در این ‌سازمان ‌می‌تواند به ‌معرفی و افزایش میزان فروش فرش ایران در بازارهای جهانی کمک قابل توجهی بکند.