گروه بازرگانی- اعتبارنامه بهزادیان از سوی کمیته انضباطی رد شده و کمیته انضباطی یک کمیته رسمی‌است و در زمان صدور اعتبارنامه‌ها مدارک مربوط به رد صلاحیت آقای بهزادیان را به انجمن نظارت بر انتخابات ارسال کرد و بر این اساس اعتبارنامه ایشان با مشکل مواجه شد. علینقی خاموشی، صبح دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران برای نخستین بار درباره اعتبارنامه بهزادیان که در انتخابات اتاق تهران به عنوان نفر اول بخش بازرگانی برگزیده شده، اظهار نظر کرد و در ادامه گفت: در زمان انتخابات براساس نظر شورایعالی نظارت درهای اتاق به روی همه باز بود اما براساس رای کمیته انضباطی، آقای بهزادیان رد صلاحیت شده است و اصلا عضو اتاق نیست.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پی پرسش‌های مکرر خبرنگاران درباره هیات رییسه دوره ششم اتاق تهران و ایران با اشاره به اینکه «از اسرار سخن نگویید» ادامه داد: به محض معرفی این نمایندگان از سوی دولت در اولین فرصت انتخابات هیات رییسه اتاق تهران و سپس اتاق ایران برگزار خواهد شد، ضمن اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌های وابسته به اتاق نیز به تدریج در حال معرفی نمایندگان خود هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتخابات اتاق ایران منوط به معرفی ۲۰ نماینده دولت است یا خیر، تصریح کرد: طبق برداشتی که از قانون اتاق داریم می‌توانیم حتی قبل از معرفی نمایندگان دولتی، انتخابات خود را انجام دهیم چون دو سوم هیات نمایندگان را داریم، اما این کار را نمی‌کنیم چون می‌خواهیم تعامل داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۲۰ نفر نماینده دولت می‌توانند کاندیدای هیات رییسه شوند، گفت: چنانچه اتاق تهران قبل از معرفی نمایندگان دولت، انتخابات را انجام دهد، حق کاندیدا شدن از این ۲۰ نفر سلب می‌شود و این مساله به تعامل بخش‌خصوصی و دولت لطمه وارد می‌کند، لذا سعی می‌کنیم با صبر و تحمل به سمت تعامل برویم.

خاموشی در عین حال «انتقادی اصلاحی» از روند اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ داشت و به دولت پیشنهاد کرد: بهتر است در مزایده‌ها این بخش از رهنمودهای مقام رهبری که واگذاری واحدها می‌بایست بهتر از قبل چرخش اقتصادی داشته باشد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که حضور بخش خصوصی در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی مشهود شود تا این تغییر ساختار به صورت بنیادین انجام شود.

خاموشی درباره چند و چون رژیم تجاری ایران گفت: وزارت بازرگانی نظر بخش‌خصوصی را درباره رژیم تجاری خواسته و بخش‌خصوصی نیز نظرات خود را در این باره به دولت اعلام کرده است منتها تا به مرحله تصویب رسیدن این نظریات چندین مرحله وجود دارد.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم اما هنوز راه طولانی در پیش رو داریم و من اعتقاد دارم که اگر اوضاع WTO به همین نحو باقی بماند جدایی از این پیمان یک انتحار اقتصادی است.وی افزود: چاره‌ای به جز پیوستن به WTO نداریم و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم گویی دیواری به دور خود کشیده ‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر اخیر خود به کشور هندوستان گفت: در این سفر جمعا ۶ ملاقات صورت گرفت که یکی از آنها با وزارت نفت و انرژی هند و ۵ ملاقات دیگر با شرکت‌های بزرگ و مطرح این کشور بود و گفت‌و‌گوهای مفیدی در خصوص جذب سرمایه در زمینه‌های LNG، ذوب آهن، ذوب آلومینیوم و هتل‌سازی در ایران انجام شد.خاموشی در ادامه افزود: خوشبختانه طرف‌های هندی با روی گشاده از این مذاکرات استقبال کردند و هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های مالی آمریکا در خصوص ایران به میان نیامد و پس از آن تماس‌های بسیاری از سوی کشورهای مختلف برای حضور در بازار ایران گرفته شد.

رییس اتاق ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص نرخ سود بانکی در سال ۸۶ اظهار داشت: شورای پول و اعتبار براساس ضرورت‌ها نرخ سود و اعتبار را تعیین می‌کند و امسال نیز بانک مرکزی با بررسی جریانات پولی کشور و نرخ تورم و سایر عوامل به این نتیجه رسید که نرخ سود بانکی ثابت بماند و این موضوع به رای‌گیری گذاشته شد و به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

خاموشی در ادامه یادآور شد: تعداد اندکی از اعضا به این فرمول شبهه شرعی گرفتند و اعلام کردند که این فرمول بهره مرکب دارد، لذا شورا تصمیم گرفت که پس از تصویب، اجرای این فرمول را منوط به تصویب شورای نگهبان بداند و در این صورت این فرمول در تمام بانک‌های کشور اجرا می‌شود.

رییس اتاق ایران در ادامه اظهار داشت: ما پیشنهاد دادیم افراد معترضی که در سال گذشته نرخ سود بانکی بیشتری پرداخت کرده‌اند بتوانند مابه التفاوت آن را پس بگیرند چون در سال گذشته بانک‌ها به گونه‌ای عمل کردند که نرخ سود بانکی برای وام‌های بلندمدت در ظاهر ۱۴درصد بود ولی در واقع افراد ۱ تا ۵/۱درصد بیشتر پرداخت می‌کرده‌اند.