واقعی شدن قیمت فروش سیمان برای واحدهای موجود ضروری و برای واحدهای جدید حیاتی است

گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان می‌گوید: چنانچه قیمت سیمان تغییر نکند، واحدهای جدید سیمانی امسال به طور قطع زیان خواهند کرد. حافظ کمال هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: تغییر قیمت فروش برای صنعت سیمان به ویژه واحدهایی که به تازگی به بهره‌برداری رسیده یا طی سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند امری حیاتی است.

وی خاطر نشان کرد که هزینه تولید هر تن سیمان فله در واحدهای جدید با احتساب هزینه مالی و استهلاک بیش از ۴۳هزار تومان است و با قیمت‌های فعلی فروش سیمان طبیعی است که این شرکت‌ها زیان‌ده خواهند بود.

هدایت ادامه داد: بدیهی است که این وضعیت قابل دوام نیست در‌حال‌حاضر سهم واحدهای جدید‌الاحداث از کل تولید سیمان کشور حدود ۱۰درصد است اما تا پایان سال به ۳۰ و در سال آینده به ۴۵درصد خواهد رسید و ضروری است که این بخش عمده از صنعت سیمان از ساختار مالی مناسب و سلامتی برخوردار باشد.

وی با اشاره به رشد هزینه تولید و قیمت تمام شده بنگاه‌ها در دو سال اخیر گفت: براساس آمارهای بانک مرکزی که مورد تایید برخی از مراکز رسمی کشور نیز نمی‌باشد، سطح عمومی قیمت‌ها در سال ۸۴ معادل ۱/۱۲درصد و در سال ۸۵ حدود ۶/۱۳درصد افزایش داشته است.

یعنی حتی با در نظر گرفتن همین آمار حداقلی اعلام شده در دوره مورد نظر به صورت تجمیعی با تورمی معادل ۷/۲۵درصد مواجه بوده‌ایم در حالی که قیمت سیمان از اردیبهشت سال ۸۴ تا به امروز هیچ افزایشی نداشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در ادامه این مصاحبه گفت: وجود دو مزیت باعث شده بود که طی سال‌های اخیر بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان اشتیاق نشان دهد.

به طوری که با اتکا به همین دو مزیت سهم بخش خصوصی در صنعت سیمان از ۱۱درصد در سال ۱۳۸۴ به ۲۲درصد در سال ۱۳۸۹ خواهد رسید.

مزیت اول تخصیص تسهیلات ارزی بلند مدت از محل حساب ذخیره ارزی و مزیت دوم جذابیت ناشی از حاشیه سود و نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان کاسته شده است؟ گفت: جدای از قیمت‌گذاری براساس مکانیزم غیر از بازار که منجر به کاهش شدید جذابیت نرخ بازگشت سرمایه در این صنعت شده است، هزینه مالی یا هزینه تامین سرمایه واحدهای جدید نیز به شدت در حال افزایش است.

از یک طرف این واحدها در محاسبه و ارزیابی هزینه سرمایه‌گذاری و دریافت تسهیلات ارزی نرخ برابری هر یورو را عموما معادل یک هزار تومان محاسبه کرده‌اند در حالی که نرخ هر یورو امروز بالغ بر ۱۲۴۰ تومان است.

یعنی با توجه به این که بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی قرار است که به صورت یورو باشد، واحدهای جدید باید برای خرید هر یک یورو در‌حال‌حاضر ۱۲۴۰ تومان بپردازند.

به بیان ساده‌تر جدای از نرخ کارمزد و بهره تسهیلات به دلیل نوسانات نرخ ارز، هزینه مالی واحدها در بخش تسهیلات ارزی تاکنون ۲۴درصد رشد داشته است.

از طرف دیگر واحدهای جدید برای راه‌اندازی طرح‌ها مجبور شده‌اند از تسهیلات ریالی گران‌قیمت نیز استفاده نمایند که مجموعه این عوامل هزینه‌های مالی طرح‌ها را شدیدا افزایش داده است.

هدایت ادامه داد: حال با توجه به اعمال محدودیت بر سر راه رشد درآمد حاصل از فروش و افزایش هزینه سرمایه‌گذاری صنعت سیمان هر دو مزیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است.بنابراین راهی جز تصمیم‌گیری اساسی درباره رفع محدودیت‌ها وجود ندارد و تاخیر در این تصمیم موجب تعمیق مسائل و مشکلات اساسی در واحدهای سیمانی خواهد شد.