میزان ترانزیت کالا از قلمرو ایران در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ حدود ۲۵درصد رشد داشته است. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی این سازمان با اعلام این خبر افزود: میزان ترانزیت کالا سال گذشته ۱۱میلیون و ۶۴۵هزار و ۹۰۰تن شامل مواد نفتی و غیرنفتی بوده است که توسط شقوق مختلف حمل‌و‌نقل، حمل شده است.

عطرچیان با بیان اینکه رشد ۲۵درصدی ترانزیت کالا در سال ۸۵ نسبت به سال قبل، در طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است، افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت‌شده، کالاهای نفتی یک درصد، غیرنفتی ۱۳درصد و سواپ سوخت ۴۲درصد رشد داشته است.

وی افزود: در طی سال ۸۵ حدود ۵/۴میلیون تن کالا از طریق جاده جابه‌جا شده است که این میزان نیز نسبت به سال ۸۴، ۱۹درصد رشد داشته است. همچنین از کل ترانزیت انجام شده در سال گذشته، ۳۹درصد توسط حمل و نقل جاده‌ای ۱۰درصد توسط حمل و نقل ریلی و مابقی به صورت سواپ حمل شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص فعال‌ترین مرزهای کشور در ترانزیت گفت: مرزهای بندرعباس، سرخس، بازرگان، بندر انزلی، لطف‌آباد و آستارا به ترتیب فعال‌ترین مرزهای ورودی و مرزهای بندر عباس، خسروی، آستارا، دوغارون، سرخس و لطف‌آباد فعال‌ترین مرزهای خروجی بوده‌اند.

وی در خصوص سهم کامیون‌های ایرانی در ترانزیت کالا گفت: از کل ترانزیت کالا که توسط حمل و نقل جاده‌ای انجام شده ۷۱درصد توسط کامیون‌های ایرانی و مابقی توسط کامیون‌های سایر کشورها حمل شده است. عطرچیان، مهم‌ترین اقلام ترانزیتی را به غیر از سوخت شامل پنبه، کالاهای ساختمانی، مواد غذایی، وسایل خانگی و سیمان ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ۵۰کشور جهان موافقت‌نامه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالا و مسافر دارد که پیش‌بینی می‌شود، در سال ۸۶ میزان ترانزیت کالا به کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و سایر کشورهای حوزه آسیایی میانه و قفقاز افزایش بیشتری داشته باشد.