نقطه پایان مدیریت سنتی

پگاه آفرین‌زاد- خواستاران تحول در اتاق‌‌های بازرگانی و صنایع و معادن صبح دیروز اولین نشست خود را در سال ۸۶با حضور جمعی از نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها و نیز تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در محل انجمن شرکت‌های ساختمانی برگزار کردند. در ابتدای این نشست، محمد امین هادوی از فعالان بخش خصوصی و نیز یکی از حامیان گروه خواستاران تحول با ارائه گزارشی از وضعیت جایگاه اتاق در کشور خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی باید نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور و حتی عزل و نصب وزرا داشته باشد.

هادوی افزود: قبل از انقلاب وجهه اقتصادی اتاق بسیار بالا بوده و قوانین اقتصادی با نظر اتاق در مجلس تصویب می‌شد.

وی با اشاره به این که اتاق بازرگانی در‌حال‌حاضر از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نیست اظهار کرد: دوره جدید دوره درخشانی برای اتاق به شمار می‌رود.هادوی معتقد است: اتاق باید محلی باشد برای تعامل بنگاهداران کشور و نیز مکانی برای بسترسازی رشد بخش خصوصی.

این فعال بخش خصوصی به ۲۵ نهاد و سازمان اقتصادی کشور که حتما باید نمایندگان اتاق بازرگانی در آنها حضور داشته باشند اشاره کرد و افزود: حضور پرشور رای دهندگان و نیز برگزاری اولین انتخابات مکانیزه قطعا نمایندگانی را روانه اتاق خواهد کرد که لیاقت نشستن بر کرسی‌های اتاق را دارند و خوب می‌دانند که در جایگاهی که قرار گرفته‌اند چگونه می‌شود حق بخش خصوصی را گرفت و اصل ۴۴ را به کرسی نشاند.

به گفته این عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق تهران، بالاترین رکن و ناظر در اتاق‌های بازرگانی هیات نمایندگان آنها است و همه موارد و مسائل مطرح شده در اتاق باید با نظر هیات‌ نمایندگان به انجام برسد. وی همچنین ادامه داد: هیات نمایندگان اتاق‌ها وکلای اعضای اتاق و همچنین بخش‌خصوصی کشور هستند و وظیفه هدایت، ارشاد و نیز رضایت این افراد را به عهده دارند.

هادوی با اشاره به تفسیر اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: این دستور مسوولیت هیات‌نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور را سنگین‌تر کرده است. چرا که بخش‌خصوصی کشور فقط از طریق اتاق بازرگانی است که می‌تواند در مجلس و بسیاری از مراجع مهم تصمیم‌گیری برای اقتصاد کشور حضور داشته باشد و سهم و نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند.

وی در پایان سخنانش به دوره شکوفایی و رشد اتاق‌های بازرگانی که در حال گذار است اشاره کرد و اطمینان داد: کمک به اصلاح قوانین اتاق بازرگانی و ایجاد بستر‌های لازم برای انجام مصوبات مقام معظم رهبری در این دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی بسیار پررنگ است.

دکتر حمید حسینی، عضو هیات ‌نمایندگان اتاق ایران و تهران نیز در این نشست با اشاره به این موضوع که تقریبا نزدیک به ۵سالی است که سخن از تحول و دگرگونی در اتاق بازرگانی به میان آمده، افزود: شاخص‌ترین حرکت، گروه تحول، جدایی اتاق تهران از اتاق ایران بود که استقلال اتاق تهران را به همراه داشت و ثمرات خوبی را نیز نصیب همه مردم کرده است.

مدیرعامل شرکت صادراتی مرآت، خاطرنشان کرد: جریان تحول از یک جریان فکری تشکیل شده که اساسنامه و منشور دارد و از اندیشه ۶۰نفره شورای خواستاران تحول بهره می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تعداد اعضای هیات‌نمایندگان دوره جدید اتاق بازرگانی ۲۴۶ نفر است و تعداد تشکل‌ها نیز به ۶۵ تشکل می‌رسد که بنا به ادعای اتاق ایران همگی این تشکل‌ها واجد شرایط حضور در هیات‌نمایندگان دوره ششم، اتاق هستند. بنابراین تعداد اعضای هیات نمایندگان جدید بالای ۳۰۰ نفر خواهد بود که همگی آنها تاثیرگذار بر انتخاب هیات‌رییسه اتاق ایران هستند.

دکتر حسینی بااشاره به اینکه بیشترین تغییر در انتخابات دوره ششم اتاق‌های بازرگانی از جانب جناح رقیب بوده است، افزود: حدود ۶۰درصد نمایندگان اتاق‌ها تغییر کرده‌اند که در جهت مثبت بوده و نیروهای کیفی بیشتری وارد کار شده‌اند.

دکتر حسینی همچنین به انتخابات اتاق تهران که ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، اشاره کرد و ادامه داد: استان یزد نیز ۱۲ اردیبهشت ترکیب هیات‌رییسه‌اش مشخص می‌شود و نتایج هیات رییس استان‌های زاهدان، کرمانشاه، بوشهر و خرمشهر نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران نیز در خردادماه برگزار می‌شود.این فعال بخش‌خصوصی هدف تحول‌خواهان را پایان بخشیدن به مدیریت سنتی و ناکارآمد در اتاق ایران دانست.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که اتاق ایران کنفدراسیونی است که اتاق‌های شهرستان‌ها عضوی از آن هستند و اتاق‌های بازرگانی شعبه اتاق ایران نیستند بلکه خود یک NGO هستند و مستقل از اتاق ایران عمل می‌کنند.

حسینی در پایان افزود: گرفتن ۳در هزار اتاق شهرستان‌ها بیشترین ظلمی است که در حق آنها شده است و ما سعی بر منحل کردن آن داریم.

همچنین در ادامه این نشست رنجبران، رییس پیشین اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی وظیفه خطیر انتخاب هیات‌رییسه اتاق تهران و در ادامه آن اتاق ایران را پیش‌رو دارند.

وی افزود: از این نکته نباید غافل باشیم که دوستان ما که بیش از دو دهه است که بر صندلی‌های اتاق تکیه کرده‌اند. همه فعالیت و تلاش خود را به کار گرفته‌اند که دوباره در اتاق بمانند، در حالی که توانمندی و کارآیی آن تمام شده است.

عضو هیات نمایندگان فعلی اتاق اصفهان با اظهار تاسف ادامه داد: چهار سال ریاست اتاق بازرگانی اصفهان را به عهده داشتم و هر بار در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران حضور یافتم، اما اکنون با جرات می‌گویم که در این ۴ سال با این آمد و رفت‌های من، عمر من به بطالت گذشت و حرفمان به گوش کسی نرسید و بخش‌خصوصی در اقتصاد کشور سهمی نداشت.

به اعتقاد وی کسانی که هم اکنون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی وارد میدان شده‌اند، به فکر بقا و ماندگاری بخش‌خصوصی و توسعه اقتصاد ملی و رشد آن باشند.

در این نشست دکتر جمشید عدالتیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران نیز به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و محورهای اصلی برای اداره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پرداخت.

اتاق بازرگانی جای تسویه حساب‌های شخصی نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از به طول انجامیدن روند تایید اعتبارنامه محمدرضا بهزادیان ابراز نارضایتی کرد.

دکتر پدرام سلطانی گفت: عدم تایید اعتبارنامه بهزادیان به مثابه تسویه حساب ناشایست جناح حاکم بر اتاق است که به هیچ وجه از سوی اعضای اتاق قابل قبول نیست و به منزله بی‌احترامی و نادیده انگاشتن رای جمع کثیری از اعضا است. وی اظهار امیدواری کرد تا شورای عالی نظارت با نقض رای انجمن نظارت بر انتخابات یک بار دیگر بی طرفی دولت را در جریان انتخابات اتاق به اثبات برساند.

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا نامزدهای تحول‌طلبان برای هیات رییسه اتاق تهران مشخص شده‌اند یا نه، گفت: یکی از اصول مهم منشور تحول شایسته سالاری است و به همین جهت بحث‌ها در گروه‌ خواستاران تحول بیشتر روی ملاک‌ها و شرایط لازم برای هیات رییسه آینده اتاق است تا روی اشخاص.

وی در ادامه گفت: اگر چه تحول خواهان حائز اکثریت کرسی‌های هیات نمایندگان اتاق تهران هستند و به همین جهت انتخاب هیات رییسه تا حد زیادی تابع رای این گروه خواهد بود اما تحول خواهان به دور از هر گونه نگرش انحصار طلبانه و تمامیت خواهانه درصدد هستند تا افرادی در هیات رییسه آینده اتاق حضور داشته باشند که حضور آنها در این ترکیب حداکثر بهره‌وری و کارآیی را برای اتاق به ارمغان بیاورد ولو تعدادی از این افراد از گروه تحول نباشند.

سلطانی افزود: تحول برای اداره اتاق در ۴سال آینده دارای برنامه مدون است و این نقطه قوت نمایندگان این گروه در هیات رییسه خواهد بود. سلطانی در پاسخ به این سوال که ترکیب هیات رییسه آینده اتاق ایران را چگونه می بینید، تصریح کرد: تحول خواهان تهران و اتاق‌های سراسر کشور آرای غالب را در اتاق ایران در اختیار دارند چرا که بیش از ۶۰درصد منتخبان سراسر کشور از گروه خواستاران تحول هستند و صرف‌نظر از این تعداد بسیاری دیگر از منتخبان که منتسب به سنتی‌ها اتاق تلقی می شوند هم از عملکرد ریاست فعلی اتاق ایران رضایت ندارند و در صورت نامزدی مجدد وی برای تصدی پست ریاست اتاق آنها رای خود را به نامزد تحول خواهان خواهند داد.

سلطانی در خاتمه در پاسخ به این سوال که ۴سال پیش رو را برای اتاق بازرگانی تهران و ایران چگونه پیش‌بینی می کنید، گفت: دورانی بسیار سخت اما پرحاصل.