بخش‌خصوصی در تجارت با چین فعال می‌شود

گروه بازرگانی- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سال ۸۶ را با میزبانی از یک هیات‌ چینی آغاز کرد تا دید و بازدید‌های چینی‌ها با نمایندگان بخش‌خصوصی ایران که در اواخر سال گذشته به اوج خود رسیده بود، در سال جدید نیز ادامه داشته باشد. عصر چهارشنبه گذشته، قائم‌مقام اتاق بازرگانی واردات و صادرات ماشین‌آلات چین در راس هیاتی‌اقتصادی و بازرگانی به میان بخش‌خصوصی ایران آمد تا دو طرف یک‌بار دیگر بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کنند.

اسدا... عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین در این گردهمایی به برنامه‌های اتاق ایران و چین برای سال جدید اشاره کرد و گفت: در نظر داریم در سال جدید چهار هیات تجاری به شهرهای پکن، شانگهای، اورم چی و گوانگجو اعزام کنیم و قصد داریم سطح روابط دو کشور را از شکل دولتی خارج کرده و بخش‌خصوصی فعال‌تر وارد عرصه شود.

عسگراولادی در ادامه با یادآوری حجم مبادلات ۱۴میلیارد دلاری ایران و چین در سال ۲۰۰۶ ابراز امیدواری کرد که این رقم در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۱۶میلیارد دلار افزایش پیدا کند.او همچنین اظهار کرد: امیدواریم که در پایان سال ۲۰۰۸حجم مبادلات اقتصادی دو طرف ۲۵ تا ۳۰درصد افزایش یابد.

سفیر چین در ایران نیز با تاکید بر لزوم گسترش روابط بخش‌خصوصی دو کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۲هزار نفر ایرانی به چین سفر کردند که این امر موجب تعامل تجار و بازرگانان دو طرف و رشد صادرات و واردات شده است.

لیو جن تانگ ادامه داد: من از ۴سال پیش در ایران به سر می‌برم و در آن زمان مجموع مبادلات دو کشور ۳میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بود و خوشبختانه اکنون این رقم با تلاش‌های اتاق ایران و چین به ۱۴میلیارد دلار رسیده است.

شمس‌الدین خارقانی، معاون اتاق بازرگانی در امور بین‌الملل نیز در این دیدار با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تا ۵سال آینده باید ۸۰درصد فعالیت اقتصادی دولت به بخش‌خصوصی انتقال یابد و این فرصت بسیار مناسبی است تا به همراه چینی‌ها وارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مشترک شویم.

وی یادآور شد: به زودی تفاهمنامه‌ای بین سفارت چین و اتاق مشترک ایران و چین به امضا خواهد رسید که این تفاهمنامه نقشه راه اتاق ایران برای گسترش روابط بخش‌خصوصی ایران با چین خواهد شد.

همچنین قائم‌مقام اتاق بازرگانی صادرات و واردات ماشین‌آلات چین، در این گردهمایی با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های چینی برای گشترش روابط با ایران گفت: ما با تمام قوا تلاش خواهیم کرد که روابط دوجانبه در سال آینده رشد محسوسی داشته باشد.«لومی کیون» افزود: اتاق بازرگانی صادرات و واردات ماشین‌آلات در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است اما توانسته نقش مهمی را در زمینه صادرات و واردات ماشین‌آلات در چین بازی کند.