گروه بازرگانی-دومین اجلاس از دومین دور مذاکرات کمیته تجاری برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (T.P.S.O.I.C.) از هفتم تا دهم فروردین ماه سال جاری در آنکارا برگزار شد. در این اجلاس، برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو که یکی از مهم‌ترین طرح‌های کمیته دایمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (کمسک) است، با شرکت کارشناسانی از وزارتخانه‌های بازرگانی و سازمان‌های ذی‌ربط ۱۸کشور عضو این سازمان بررسی شد.

بخش مهمی از نمایندگان کشورهای شرکت کننده از جمله نمایندگان ایرانی از روند گفت‌وگوهای تکنیکی چهار روزه ابراز خرسندی کرده و نسبت به پیگیری جدی این مذاکرات در دو اجلاس دیگر تا اجلاس آتی کمسک که قرار است پاییز امسال در استانبول برگزار شود، ابراز امیدواری کردند.

فرخ تیغلی، مدیر کل روابط اقتصادی خارجی سازمان طرح و برنامه ترکیه وابسته به نخست وزیری این کشور در گفت‌وگوی با خبرنگار ایرنا، این دوراز مذاکرات کمیته تجاری را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرد و گفت: برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، گام بسیار بزرگ و مهمی در راه آزادسازی تجارت بین این کشور‌ها و افزایش حجم تجارت در یک دوره ۱۰ ساله از ۱۴درصد به ۲۰درصد کل تجارت این کشورها با دنیای خارج است.

وی برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای اسلامی را یکی از مهم‌ترین طرح‌های کمسک و در کل سازمان کنفرانس اسلامی توصیف کرد و گفت: قرارداد برپایی این نظام، با کوشش‌های فراوان و در چارچوب اجلاس کارشناسی و وزرای کمسک برای امضای کشورهای عضو آماده شد.

تیغلی گفت: این قرارداد بعد از تصویب حداقل ۱۰ کشور عضو، اجرایی شد و با تشکیل کمیته‌های مذاکرات تجاری، چگونی برپایی نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو بررسی می‌شود.

اولین دور مذاکرات کمیته تجاری در دوره ۲۰۰۵ - ۲۰۰۶ میلادی در آنتالیا صورت گرفت که به گفته مدیر کل روابط اقتصادی خارجی سازمان طرح و برنامه ترکیه، در آن، پروتکل کاهش تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای طرف قرارداد نظام ترجیحات تجاری موسوم به «پرتاس» تدوین و مشخص شد که در کدام یک از کالا و خدمات، چه میزان و در چه دوره زمانی کاهش‌هایی در مالیات گمرکی بین کشورهای عضو اعمال خواهد شد. وی افزود: تاکنون ۱۰ کشور عضو سازمان (از جمله ایران) این پروتکل را امضا کرده‌اند و دو کشور مالزی و اردن نیز اخیرا آن را امضا کرده‌اند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک بر تعداد این کشورها افزوده شود.

تیغلی گفت: ۱۸ کشور عضو سازمان، قرارداد چارچوب نظام ترجیحات تجاری را امضا کرده و در مذاکرات کمیته تجاری شرکت می‌کنند.

به گفته تیغلی، قطر نیز در این اجلاس اعلام کرد که قرارداد چارچوب برپایی نظام ترجیحات تجاری را امضا کرده و آن را به زودی تقدیم دبیرخانه سازمان خواهد کرد. او با عنوان این که «کویت و عربستان سعودی نیز اعلام کرده‌اند به زودی این قرارداد را امضا خواهند کرد» گفت: این کشورها، بیشتر می‌خواهند به عنوان شورای همکاری خلیج فارس طرف قرارداد باشند.

تیغلی در ادامه گفت: در دور دوم مذاکرات کمیته تجاری که در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در سطح وزیران بازرگانی کشورهای عضو سازمان در استانبول تشکیل شد، در بیانیه مشترکی، اجرایی شدن این قرارداد در اول ژانویه ۲۰۰۹میلادی مورد تاکید قرار گرفت.

تیغلی افزود: سعی می‌شود تا آن تاریخ، مذاکرات تکنیکی بین کشورها به نتیجه مشخصی برسد تا راه برای اجرای کامل این قرارداد مهم باز شود. او اهم موضوعات مورد بحث در دور دوم مذاکرات را قواعد کشور مبدا برای کاهش تعرفه‌ها ذکر کرد و گفت: قرار است این دور مذاکرات با برگزاری دو اجلاس دیگر تا نوامبر آینده به پایان رسد.