از تفاهمنامه با کره‌جنوبی تا احتمال قطع روابط تجاری با انگلیس

گروه بازرگانی- نوروز سال ۸۶ هم آمد و گذشت. در ایامی که همکاران دنیای اقتصاد در تعطیلات بودند فضای تجاری کشور شاهد رخدادهایی بود که هر یک بر وضعیت کنش ارتباطی با دنیای خارج در آینده نقشی موثر خواهند داشت. تفاهمنامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی (Kotra) از این رخدادها بود. موضوع این تفاهمنامه در زمینه تبادل اطلاعات میان سازمان‌های ذی‌ربط دو کشور، تحقیقات بازار شامل تحقیقات کالایی و تهیه اطلاعات در خصوص بازارهای دو طرف، اقدام‌های مرتبط با تشویق و توسعه تجارت میان ایران و کره‌جنوبی، برگزاری جلسات کارشناسی و گردهمایی برای معرفی توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در هر دو کشور است. میزان صادرات نفت ایران به کره جنوبی در سال ۲۰۰۵ حدود ۲/۳میلیارد دلار بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۰۶ به ۲/۲میلیارد دلار رسید.

محصولات پتروشیمی، انواع میوه و سبزیجات مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به کره‌جنوبی است و قطعات یدکی خودرو، آهن و فولاد و تولیدات صنعتی از عمده اقلام وارداتی ایران از کره‌‌جنوبی است. حجم مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی در ۱۰ماه نخست سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۷۵/۱میلیارد دلار برآورد شده که سهم کشورمان از این رقم ۱۹۰میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر شرکت‌های کره‌ای بیش از ۱۰میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف در حال اجرا در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تهران و سئول می‌توانند برای همکاری بهتر در زمینه توسعه تجارت برنامه‌ریزی کنند.

مهدی غضنفری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ایران و کره‌جنوبی اظهار داشت: دو کشور از تمام توانمندی خود برای افزایش همکاری استفاده نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: تهران و سئول علاوه بر ابعاد تجاری و اقتصادی در زمینه همکاری‌های سیاسی نیز از امکان همکاری‌های مناسب برخوردارند.

رییس کل مرکز توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره‌جنوبی (Kotra) نیز گفت: مساله قطعنامه شورای امنیت در مورد تحریم ایران به نظر نمی‌رسد که بر روابط تجاری تهران و سئول اثر منفی بگذارد.

کی هوا هونگ اظهار امیدواری کرد که مسائل سیاسی کنونی ایران در قالب مذاکرات حل و فصل شود.

وی گفت:‌ انتظار می‌رود این تفاهمنامه موجب ارتقای مناسبات دو کشور شود.

از سوی دیگر «بی‌بی‌سی» گزارش داد: آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران علاوه بر صنعت نفت و گاز این کشور، صادرات کالا از کشورهای ثالث به این کشور را نیز مورد توجه قرار داده است. مارک فولان، معاون وزیر بازرگانی آمریکا، در سخنانی در کمیته امور بانکی، ساختمان و امور شهری مجلس سنای آمریکا از تلاش دولت برای اعمال مجازات‌های تجاری بر کشورهایی خبر داد که ایران از آن‌ها برای ترانزیت واردات کالاهای حساس استفاده می‌کند.

وی در جلسه این کمیته که با هدف بررسی تحریم‌های آمریکا علیه ایران برگزار شده بود از همکاری امارات عربی متحده - مهم‌ترین مبدا ترانزیت کالا به ایران - با آمریکا برای کنترل صادرات کالاهای حساس به ایران خبر داد.

فولان تصریح کرد: ما در چند سال گذشته با امارات عربی متحده در تماس نزدیک بوده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم تا قوانین تجاری خود را به نحوی اصلاح کنند که مانع از صادرات مجدد کالاهای حساس از بندرهای این کشور به ایران شود و در همین راستا نیز وزیر اقتصاد امارات به تازگی از نهایی شدن قانون جدیدی در این باره و تصویب قریب‌الوقوع آن خبر داده است.

در همان ایام روزنامه انگلیسی زبان «ایندین اکسپرس» چاپ دهلی‌نو نوشت: اگر چه ایران در سطح بین‌الملل با فشارهایی مواجه است، اما هند با درخواست این کشور برای ورود به سازمان سارک به‌عنوان ناظر موافقت کرده است.

در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو سارک که طی روزهای چهاردهم و پانزدهم فروردین ماه سال‌جاری در دهلی‌نو برگزار می‌شود، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان ناظر شرکت خواهند کرد.

همچنین نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد، مذاکره بهترین راهکار برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ گوانگیا افزود: اعمال تحریم‌های تجاری بیشتر بر ضد ایران هیچ کمکی به حل پرونده هسته‌ای این کشور نخواهد کرد و اعمال فشار بر تهران تنها موجب پیچیده تر شدن بحران موجود خواهد شد. وی تصریح کرد: حل ریشه‌ای مساله هسته‌ای ایران با اعمال تحریم‌های تجاری غیرممکن خواهد بود. به گفته گوانگیا شورای امنیت با اعمال فشار قادر به حل پرونده هسته‌ای ایران نیست. ایران نیز باید از اقداماتی که موجب تنش بیشتر در روابط خود با غرب می‌شود، خودداری کند و به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی پایبند باشد.

وی افزود: جهان ظرفیت ایجاد تنش بیشتر در منطقه خاورمیانه را ندارد و باید از طریق مذاکره و گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران را حل و فصل کرد. چین به حق مسلم ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای احترام می‌گذارد ولی قطعنامه جدید شورای امنیت به هیچ وجه قصد تنبیه ایران را ندارد بلکه قطعنامه با هدف تشویق تهران برای بازگشت به مذاکرات تنظیم شده است.

لوییزایناسیو دو سیلوا، رییس جمهور برزیل نیز می‌گوید: ایران شریک تجاری مهمی برای برزیل است و ما به روابط اقتصادی و بازرگانی خود با ایران ادامه می دهیم.

به‌گزارش «بی‌بی‌سی»، رییس جمهور برزیل که بعد از دیدار با «جرج بوش» رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در «کمپ دیوید» سخن می‌گفت، تاکید کرد: کشورش براساس منافع ملی خود عمل می‌کند.

رییس جمهور برزیل گفت: من می‌دانم که بین ایران و برخی کشورها اختلافات سیاسی وجود دارد اما ما اختلاف‌نظر سیاسی با ایران نداریم بنابراین به همکاری با ایران براساس منافع ملی خود ادامه می‌دهیم.

برخی مقام‌های آمریکایی از جمله «کلیفورد سوبیل» سفیر آمریکا در برزیل اخیرا درباره فعالیت‌های «پتروبراس»، شرکت نفتی دولتی برزیل در ایران ابراز ناخرسندی کرده‌اند، اما دو سیلوا تاکید کرد: پتروبراس به سرمایه‌گذاری و تحقیق در ایران ادامه می‌دهد. بوش نیز بعد از سخنان رییس‌جمهور برزیل گفت: برزیل یک کشور مستقل است و به‌طور مستقل هم تصمیم‌گیری می‌کند و البته تاکنون قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را نقض نکرده است.

و اما رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد است که قطع رابطه تجاری انگلیس با ایران، به ضرر انگلیس هم خواهد بود. احمد توکلی، در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» با اشاره به بازداشت ۱۵تن از افراد متجاوز نیروی دریایی انگلیسی توسط مرزداران دریایی ایران در حریم آب‌های اروند رود و موضع‌گیری دولت انگلیس مبنی بر تعلیق روابط اقتصادی و تجاری با ایران تا زمان آزادی این نیروها، گفت: تجارت یک امر ۲طرفه است و نفع و ضرر روابط تجاری به هر دو طرف بر می‌گردد.

وی گستردگی روابط تجاری میان کشورهای جهان را یادآور شد و تصریح کرد:با تعلیق رابطه تجاری یک کشور با ایران، دنیا و یا همه چیز به آخر نمی رسد. البته ما دوست نداریم رابطه ما با کشورها اینگونه شکل گیرد، بلکه ما در سایه حاکمیت قوانین بین المللی و مناسبات عقلانی، خواهان منافع طرفین هستیم. ولی اگر قرار باشد در این رابطه استقلال ما مخدوش شود، برای حفظ استقلال خود هزینه خواهیم پرداخت.