40 شرکت نمونه، تندیس و گواهینامه افتخار گرفتند
گروه بازرگانی - اگرچه 14 سال است که لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد اما روز گذشته برگی دیگر بر مراسم گرامیداشت شرکت‌هایی که حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت می‌کنند، افزوده شد.

عکس: سامان دزیانیان
مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی به همراه جمعی از فعالان اقتصادی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گردهم آمدند تا همچون سال‌های گذشته از واحدهای تولیدی نمونه از منظر «رعایت حقوق مصرف‌کنندگان» تقدیر کنند.
در ششمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کننده ۱۴ شرکت موفق به دریافت گواهینامه و تندیس شدند و ۲۶ شرکت دیگر تنها گواهینامه دریافت کردند.
میرکاظمی در این مراسم با اشاره به اینکه روز نهم اسفند از سال 82 با عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» در تقویم رسمی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: نامگذاری 9 اسفند با این عنوان موجب خواهد شد که واحدهای تولیدی به بهبود کیفیت محصولاتشان و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مشتری بیندیشند.
وی با اشاره به این که بیش از ۱۴ سال است که لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کننده در مجلس در دست بررسی است، خواستار تعیین تکلیف لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کننده در آینده‌ای نزدیک شد.
میرکاظمی یادآور شد: در این لایحه ضمن تبیین حقوق مصرف‌کننده، عرضه‌کننده مکلف به ارائه ضمانت‌های لازم، خدمات پس از فروش و صورتحساب و ... است و عرضه‌کننده را از هرگونه اقدام خلاف که حقوق مصرف‌کننده را سلب کند، ممنوع کرده است.
به گفته وزیر بازرگانی، ایجاد تشکلی غیردولتی که منافع مصرف‌کننده را رعایت کند و به دعاوی حقوقی مصرف‌کنندگان رسیدگی کرده و در صورت لزوم آنها را به مراجع ذیربط رسیدگی‌کننده ارجاع دهد، از جمله محورهای مهم این لایحه است.
میرکاظمی خاطرنشان کرد: آگاهی مصرف‌کننده از قیمت کالا، تاثیرات مثبت از جنبه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نیز کاهش برخورد میان تولیدکننده و مصرف‌کننده از مزایای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است.
به گفته میرکاظمی، موضوع حمایت از حقوق مصرف‌کننده در بسیاری از کشورهای پیشرفته به نیمه دوم قرن بیستم برمی‌گردد.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر همگام با جهانی شدن، پدیده اقتصاد و افزایش مبادلات اینترنتی تحول شگرفی در الگوی مصرف ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید نهادینه شود، گفت: هم‌اکنون برخی از بنگاه‌ها در رقابت جهانی حضور دارند و با هدف ماندگاری در بازار به رصد کردن نیازهای مشتریان می‌پردازند.
میرکاظمی یادآور شد: بنگاه‌ها رشد و تعالی خود را در گرو پاسخ به نیاز مشتریان می‌یابند.
وزیر بازرگانی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته بروز خلاقیت در کار خود را با در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده و صدای مشتری می‌دانند و این در حالی است که ایران در مراحل مقدماتی این راه قرار دارد.
وی با اظهار خشنودی خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های واجد شرایط دریافت گواهینامه نسبت به سال گذشته 10 تا 15درصد رشد داشته که امیدواریم روزی تمام تولیدکنندگان کشور واجد این شرایط و دریافت لوح شوند.
وزیر بازرگانی در خصوص ادغام سازمان حمایت و سازمان بازرسی و نظارت بر کالا، گفت: این تصمیم به شورای‌عالی اداری ارسال شده است و به زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی با ذکر این نکته که مصرف‌کنندگان باید به حقوق خود آگاه باشند تا بتوانند به احقاق حق خود بپردازند، اظهار کرد: بهره‌وری در بنگاه‌ها باید در نظر گرفته شود ضمن اینکه شاخص‌های اقتصادی نیز در بنگاه‌ها به صورت مطلوب باید مدیریت شود به نحوی که بنگاه خدماتی ارایه دهد که حقوق مصرف‌کننده در قالب آن رعایت شود.
وی یادآور شد: اگر بنگاه‌ها نتوانند تمامی فعالیت‌های خود را به صورت یکپارچه کنترل کنند، قطعا نمی‌توانند خدماتی را ارائه کنند که حق مصرف‌کننده رعایت شده باشد.
همچنین در این مراسم جواد علی‌اکبریان، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از رشد ۴۷۲درصدی متقاضیان دریافت گواهینامه و لوح نسبت به سال ۸۰ خبر داد.
معاون وزیر بازرگانی تاکید کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، حمایت از تولیدات داخلی، تشویق و ترغیب واحدهای تولیدی و خدماتی در کشور را از سال 79 سرلوحه فعالیت خود قرار داده است.
علی اکبریان، افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف‌کننده، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای واحدهای تولیدی و ارائه‌کنندگان خدمات، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات در جهت ارائه محصولات و خدمات باکیفیت بهتر را از عمده دلایل تعلق لوح تقدیر و گواهینامه به این ۴۰ شرکت دانست.