میز پرتغال در اتاق تهران برپا می‌شود

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پرتغال را در نشستی با «باسیلیو هورتا» رییس آژانس سرمایه‌گذاری این کشور اروپایی بررسی کرد. نمایی از لیسبون- پرتغال

این نشست دیروز در شهر لیسبون برگزار شد و در جریان آن، دو طرف، علاقه‌مندی خود را برای گسترش مناسبات بخش‌های خصوصی دو کشور مورد تاکید قرار دادند.

هورتا گفت که پرتغال آماده سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران در زمینه پالایش نفت، پتروشیمی، گردشگری، قطعات خودرو و صنایع غذایی است.

وی منطقه انرژی «سینش» در پرتغال را یکی از مراکزی خواند که دو کشور می‌توانند به سرمایه‌گذاری مشترک در آن بپردازند.

«سینش» بندر انرژی پرتغال به شمار می‌رود که دو پالایشگاه، تاسیسات پتروشیمی، مخازن گاز مایع و دیگر تاسیسات انرژی این کشور اروپایی کرانه اقیانوس اطلس در آن واقع شده است.

دکترنهاوندیان نیز در این نشست بر آمادگی متقابل ایران برای همکاری با پرتغال و پذیرش سرمایه‌های آن در بخش‌های مختلف به ویژه انرژی و گردشگری تاکید کرد.

وی میزان شناخت و اطلاعات بخش‌های خصوصی دو کشور از یکدیگر را اندک دانست و لزوم اطلاع رسانی و هدایت این بخش‌ها برای شناخت ظرفیت‌ها و همکاری با یکدیگر را خاطرنشان ساخت.

نهاوندیان ، آمادگی اتاق بازرگانی تهران را برای پذیرش هیاتی از سوی آژانس سرمایه‌گذاری پرتغال برای آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و نحوه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی اعلام کرد.

وی گفت که اتاق بازرگانی تهران برای برگزاری همایش بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی ایران و پرتغال آماده است.

نهاوندیان در این زمینه همچنین از گشایش میز پرتغال در اتاق بازرگانی تهران برای بررسی و پیگیری همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور سخن گفت.

وی در راس هیاتی از صاحبان شرکت‌های بخش‌خصوصی ایران برای شرکت در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران به لیسبون پایتخت پرتغال سفر کرده است.

این همایش با حضور ده‌ها تن از شرکت‌های بازرگانی، صنعتی و سرمایه‌گذاری پرتغال و به دعوت انجمن صنایع این کشور برگزار شد.

انجمن یادشده با بیش از ۱۷۰سال سابقه فعالیت، بزرگ‌ترین تشکل صنفی غیردولتی صاحبان صنایع و بازرگانان پرتغال است.

سفارت ایران در پرتغال، حجم روابط بازرگانی دو کشور را در سال ۲۰۰۶ میلادی مبلغ ۲۱۸میلیون یورو اعلام کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۹۲میلیون یورو افزایش نشان می‌دهد.

از این میزان، مبلغ ۲۰۶میلیون یورو را صادرات نفت ایران به پرتغال تشکیل می‌دهد و سهم صادرات غیرنفتی در آن ۱۴میلیون یورو اعلام شده است.

مهم‌ترین اقلام غیرنفتی صادراتی ایران به پرتغال، سیم و کابل، سنگ‌های مرمر و گرانیت، فرش و گلیم، مصنوعات آلومینیومی، ماهی، میگو و کشمش است.

پرتغال نیز سال گذشته نزدیک به ۱۲میلیون یورو انواع ماشین‌آلات قالبسازی و ریخته‌گری، تجهیزات الکتریکی، فیبر و چوب، شیرآلات، سوپاپ‌های صنعتی و مواد اولیه دارویی به ایران صادر کرده است.

طبق آمار گمرک ایران، پرتغال شصت و نهمین کشور واردکننده و شصت و سومین کشور صادرکننده کالا به ایران است.

هیات بخش‌خصوصی ایران، پیش از سفر به پرتغال، هفته گذشته در دومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در مادرید پایتخت اسپانیا شرکت کرده بود.

«محمد طاهری» سفیر ایران در لیسبون نیز با تشریح وضعیت و ظرفیت‌های اقتصادی کشور، سطح کنونی مناسبات اقتصادی را متناسب با روابط خوب سیاسی ایران و پرتغال ندانست و آمادگی سفارتخانه ایران را برای بهبود این وضعیت با بخش‌خصوصی پرتغال اعلام کرد.