فرشید خاموشی- دکتر محمد نهاوندیان با گردآوری میانه‌روها و اجماع‌گرایان بخش‌خصوصی در فهرست «نوآفرینان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن» برای بالنده‌سازی اصلی‌ترین سازمان و نهاد اقتصاد ایران خیز برداشت. روز گذشته دکتر جعفر مرعشی، رییس شورای اجرایی شبکه مشاوران مهندسان و مدیران ایران و دکتر محمد مهدی راسخ، سیاست و رویه طیف میانه‌روها را تشریح کردند. دکتر مرعشی به عضویت این جریان اشاره می‌کند و می‌گوید: «تلاش ما این است که ظرفیت مردم را در فعالیت‌های اقتصادی ارتقا داده و روز به روز خود را برای تدوین بهتر راهبردهای ملی توانمندتر کنیم».

او همچنین از ایجاد شرایط و انگیزه‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور از طریق ترغیب دولت به ایجاد چارچوب‌های مقرراتی، سیاسی و حمایتی، شفاف و رقابتی سخن گفت و افزود: «طیف نوآفرینان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بر این باور است که باید ساختاری ویژه در اتاق‌های بازرگانی به وجود آید تا دانایی و توانایی تمامی فعالان اقتصادی به کار گرفته شود».مرعشی، شعار برخواسته از متن نوآفرینان اتاق را «هم دلی، هم فکریف همکاری برای تحرک روزافزون، تفاهم عمیق‌تر و تعامل همه جانبه فعالان اقتصادی» عنوان کرد و ادامه داد: «بنا داریم با تعامل و تفاهم بهترین راهکارها را برای استفاده از منابع ملی توسعه پایدار و بالاترین کیفیت زندگی مردم و نیز حفظ استقلال در کنار رعایت حقوق دیگران پدید آوریم.»

میانه‌روها و اجماع‌گرایان بخش‌خصوصی منشوری در قالب نوآفرینان اتاق ترسیم کرده‌اند که مرعشی به مواردی از آن اشاره کرد: «ایفای نقش موثر در جنبش عظیم ملی برای تحقق چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴، پرچم‌دار توسعه حضور اقتصاد ایران در اقتصاد منطقه‌ای و جهانی، آماده‌سازی برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نوسازی اتاق با قدرشناسی و تجلیل از پیشکسوتان فرزانه و فعالان جوان و چابک، سامان دادن به خرد جمعی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها و پرهیز از تکروی و اقدام ناهماهنگ با تصمیم جمعی، پرهیز از در اختیار گرفتن اتاق به وسیله گروه‌ها، حزب‌ها و یا بخش‌هایی از دولت». سخنگوی نوآفرینان اتاق یکی از معیارهای هفت‌گانه فعالان اقتصادی برای حضور در فهرست این گروه را برخورداری از درجه بالا در اخلاق کسب و کار عنوان کرد و تصریح کرد: «مقبولیت اجتماعی در بین صنف، اتحادیه، انجمن و یا تشکل حرفه‌ای و نیز متخصص بودن و داشتن تجربه کافی در حرفه خود از دیگر معیارهای انتخاب ۴۰نفری نوآفرینان بود.» مرعشی، تلقی فعالیت در اتاق به عنوان وظیفه ملی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سعی کرده‌ایم افرادی را در این فهرست قرار دهیم که از روحیه و توان لازم برای ایجاد تحول در ساختار اقتصادی ایران و اتاق برخوردار باشند و به توان مدیریتی در انتقال عاملیت فعالیت‌های اقتصادی از بخش دولتی به بخش‌خصوصی باور داشته باشند.» او با بیان اینکه هرکدام از منتخبان نوآفرینان مسوولیت تشکل‌های گوناگونی را برعهده دارند،‌ یادآور شد: تلاش کرده‌ایم ترکیبی متوازن از تنوع‌‌ بخش‌های اقتصادی و حوزه‌های وابسته را در فهرست نوآفرینان اتاق جای دهیم. رییس شورای اجرایی شبکه مشاوران مهندسان و مدیران ایران خاطرنشان کرد: حق‌ گرفتنی است، بنابراین اگر بخش‌خصوصی خواستار حضور است باید به میدان بیاید و حق خود را از اقتصاد ایران بگیرد. مرعشی، ابزار‌های بخش‌خصوصی در این راه را حضور، مقاومت، تداوم و پیگیری دانست و افزود: بخش‌خصوصی می‌تواند با ارائه تفکرات نو، عملیاتی کردن آن و از همه مهم‌تر پیگیری این تفکرات شایستگی‌های خود را عملی کند.

محمدمهدی راسخ، نیز در این نشست با بیان اینکه ابلاغیه اصل ۴۴، بخش‌خصوصی را از حاشیه به متن کشانده است، گفت: اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های منتخبان آینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن باشد.

به اعتقاد دبیرکل اتاق تهران، تشکل‌های بخش‌خصوصی نیازمند سازماندهی مجدد هستند و با توانمند‌سازی دوباره می‌توانند وظیفه اصلی خود را در روند فعالیت‌های اقتصادی ایفا کند.

راسخ تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی به عنوان اصلی‌ترین پایگاه بخش‌خصوصی نباید به جایگاهی برای فعالیت‌های سیاسی،‌ حزبی و گروهی افراد خاص تبدیل شود.

او همچنین تصریح کرد که اتاق پایگاه بخش‌خصوصی است و نه بخش‌اختصاصی.راسخ با بیان اینکه هیات‌نمایندگان اتاق تهران در یک‌سال اخیر با بیش از ۲۰۰ تشکل فعال بخش‌خصوصی ارتباط برقرار کرده، گفت: بسیاری از این تشکل‌ها برای نخستین‌بار پای به اتاق گذاشته‌اند. دبیر کل اتاق تهران به مشارکت بخش‌خصوصی در تدوین برخی قوانین و مقررات در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس تاکید کرد و افزود: بخش‌خصوصی باید به دور از هرگونه شعار، بتواند نقش مشاوره‌ای خود را در تصمیم‌گیری‌های سه قوه در حوزه اقتصاد ایفا کند.