گروه بازرگانی - رییس اتحادیه کشوری فرش دستباف با انتقاد از اینکه سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگی هر قالیباف ۱۲ میلیون تومان می‌گیرد و ماهانه ۱۳۰ هزار تومان حقوق می‌دهد، گفت:‌ این در حالی است که اگر قالیبافان این رقم را سپرده‌گذاری کنند، بیش از این رقم می‌توانند از بانک‌ها دریافت کنند. اسماعیل چمنی در عین حال اعلام کرد: به رغم تمام مشکلات موجود، صادرات فرش در سال‌جاری به یک میلیارد دلار می‌رسد. به گفته این فعال صنعت فرش، در حال حاضر ۸ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در «هنر ـ صنعت» فرش اشتغال دارند و این صنعت حدود ۲۰ صنعت جنبی و اصلی در کنار خود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد اشتغال برای هر نفر ۵ میلیون تومان است، اظهار کرد: باید به فرش به عنوان هنر اول و صنعت اول کشور نگاه بکنند و توجه داشته باشیم که اشتغال در این صنعت آسیب‌های اجتماعی و آلودگی‌های زیست محیطی به همراه ندارد.

رییس اتحادیه کشوری فرش دستباف با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به اقتصاد نفتی متکی نباشیم، باید به صنعت فرش توجه زیادی کنیم، در نشستی خبری افزود: در حال حاضر تنها متولی فرش کشور، مرکز ملی فرش است که نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی خانواده بزرگ فرش ایران باشد، بنابراین این مرکز یا باید به سازمان تبدیل شود یا در جایگاه یکی از معاونت‌های بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. وی با انتقاد از اینکه هم‌اکنون در مجلس فراکسیون فرش دستباف برای حل مشکلات بافندگان وجود ندارد، گفت: بیمه درمانی قالیبافان در شرایطی اجرایی می‌شود که نواقص فراوانی دارد. به طور مثال این بیمه افراد بالای ۵۰ سال را پوشش نمی‌دهد، در حالی که بیمه قالیبافان یک بیمه نوپا است و بافنده‌ای که ۵۰ سال است در این صنعت فعالیت می‌کند، امروز نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای است.