گروه بازرگانی- یحیی آل‌اسحاق از مدیران باسابقه اجرایی در بخش دولتی است که البته در نهادهای انقلابی از جمله بنیاد مستضعفان نیز فعالیت داشته و اکنون نیز ریاست یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی را در اختیار دارد. این سابقه طولانی به او قدرت تحلیل و داشتن اطلاعات قابل اعتنا در حوزه اقتصاد سیاسی را داده است. رییس اتاق تهران با این پیشینه و اطلاعات احتمالی از روز و حال اقتصاد است که در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با صراحت می‌گوید:‌ «در جنگ اقتصادی هستیم» و تاکید می‌کند در جنگ حتی ممکن است شهید داده شود و به مسوولان یادآوری شود که در شرایط جنگی فعلی باید به مدیران چابک و جسور میدان داد. آل‌اسحاق در این گفت‌وگو تصریح کرده است: «دلیلی بر وادادگی و ناامیدی نیست و تنها در سایه اقتدار و روحیه قوی می‌توان در جنگ اقتصادی پیروز شد.»

به گفته او حال اگر قرار است به توافقاتی با جامعه بین‌المللی برسیم باید از موضع روحیه قوی باشد نه از موضع انفعال؛ لذا هر گونه روحیه انفعالی، هرگونه روحیه بی نشاطی و روحیه کم‌امیدی هم‌اکنون سم است. آل‌اسحاق گفت: در این شرایط، مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور، اگر در زمان چالش خود را ببازند، کشور دو روزه از دست می‌رود؛ بنابراین باید با توان بیشتر وارد صحنه شد و جدای از شعار، واقعیات کشور به گونه‌ای است که زمینه امید را فراهم می‌کند، این یک شعار نیست.

به اعتقاد وزیر اسبق بازرگانی، هم‌اکنون وقت عافیت‌طلبی نیست، باید به این باور رسید که در جبهه جنگ اقتصادی، ممکن است فردی گلوله بخورد؛ در عین حال هم مدیر و فرمانده جنگی لازم است که افسران خود را در جنگ نگاه دارد و البته جرات کند که پیش رود.

او اظهار کرد: افراد عادی هم‌اکنون به درد مدیریت کشور نمی‌خورند؛ شرایط عادی نیست و مدیران عادی هم کارآمد نیستند، بلکه باید مدیرانی چابک، صاحب سبک و ریسک‌پذیر وارد میدان شده و مدیریت را به عهده گیرند.

آل‌اسحاق گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هم‌اکنون باید اختلاف‌نظر و سلیقه‌ها را از حوزه اقتصاد بیرون کشید. درست است که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است که افرادی را به اختلاف سلیقه وامی‌دارد؛ ولی این موضوع نباید در حوزه اقتصاد وارد شود.

او گفت: شرایط جدید تحریم، ۱۵ میلیارد دلار به ما ضرر زده است در حالی که ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را بالا برده است. ۱۵ میلیارد دلار را تولیدکننده می‌پردازد و ۸۰ میلیارد دلار در جیب دولت می‌رود؛ این صحیح نیست.

آل‌اسحاق گفت: این ۱۵ میلیارد دلار را باید به طریقی به ملت بازگرداند؛ نظام بیمه‌ای کشور در حوزه‌های مختلف باید توسعه یابد؛ چراکه برای قبول هزینه‌های ریسک حاصل از جنگ اقتصادی باید نظام بیمه‌ای خود را تقویت کنیم تا هزینه‌ها را بپذیرد.

به اعتقاد او مجلس باید کمک کند تا ذخایر صندوق توسعه ملی به کمک تولید کشور بیاید، این در شرایطی است که هم‌اکنون هزینه‌های ارزی و ریالی کشور افزایش یافته است. در شرایط عادی با ۱۰ درصد گشایش اعتبار صورت می‌گرفت؛ اما هم‌اکنون به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است که مجلس و نظام بانکی باید برای این امر فکری کنند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: هم‌اکنون ممکن است که یکسری از حرف‌ها، حق باشد ولی هم‌اکنون وقت بیان آنها نیست، چراکه مجموعه نظامات بین‌المللی می‌خواهند به هر دلیلی اقتصاد ایران را قفل کنند؛ ما نباید هم‌جهت با آنها شویم.