فراز و نشیب قیمت‌ 41 کالای اساسی در بازار تهران

بررسی تغییر قیمت ۴۱ قلم کالا در تهران در نخستین هفته بعد از تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد، قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله گوشت‌قرمز، چای، قندوشکر، حبوبات و سبزی‌های تازه کاهش و قیمت برنج، میوه‌ها، لبنیات، تخم مرغ، گوشت مرغ و روغن نباتی افزایش داشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی یک کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی به قیمت ۲۱۲۹ تومان (۱/۰ درصد کاهش)، برنج داخلی درجه یک ۳۲۸۹ تومان (۲/۳ درصد افزایش) و برنج داخلی درجه دو هر کیلوگرم ۲۰۸۷ تومان (۱/۵ درصد افزایش) عرضه شد. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان در هفته گذشته ۱۵ هزار و ۶۲۵ تومان (۱/۰ درصد افزایش) و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۱۱ هزار و ۸۱۵ تومان (۶/۱ درصد کاهش) بوده است.

براساس این گزارش، گوشت مرغ به قیمت ۳۴۲۷ تومان با ۸/۴ درصد افزایش همراه بوده است، این در حالی است که گوشت مرغ در میادین تره‎بار ۳۲۱۰ تومان عرضه می شد.

براساس این گزارش هر کیلوگرم قند به قیمت یک‌هزار و ۴۱۹ تومان (۱/۰ درصد افزایش ) و شکر ۱۱۳۳ تومان (۶/۰ درصد کاهش) فروخته شد.

همچنین چای خارجی هر بسته ۵۰۰ گرمی به قیمت ۵۲۶۹ (۱/۰ درصد کاهش) عرضه شد. قیمت عدس ۲۳۳۰ تومان، نخود ۲۳۳۵ تومان، لپه نخود ۲۳۰۸ تومان، لوبیا چیتی ۲۶۸۷، لوبیا چشم‌بلبلی ۲۴۸۶، لوبیا سفید ۲۲۶۳ و لوبیا قرمز نیز ۲۸۳۴ تومان در هر کیلو عرضه شد.

در هفته مورد بررسی در گروه میوه‌های تازه، قیمت هر کیلوگرم سیب قرمز ۳۲۶۴تومان( ۲۹ درصد)، سیب زرد ۳۰۴۰(۷/۳۴ درصد)، پرتقال درجه یک ۱۸۶۴(۲/۱۲ درصد افزایش)، پرتقال درجه دو ۱۱۸۲ تومان(۳/۱۵ درصد افزایش)، نارنگی ۱۷۶۸(۴/۱ درصد کاهش)، لیموشیرین ۱۲۴۷(۶/۵۳ درصد افزایش)، هندوانه ۶۶۵ تومان(۱/۲۹ درصد کاهش)، بنابراین گزارش در هفته گذشته قیمت انواع میوه‌ها به غیر از نارنگی و هندوانه نسبت به هفته مشابه ماه گذشته افزایش داشت.

در این میان قیمت موز در ایام عید از مرز بالاتر از ۲ هزار تومان نیز عبور کرد و هم اکنون در میادین میوه ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این در حالی است که رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده بود قیمت مصوب موز برای تمام کشور اجرایی شده و سازمان تعزیرات حکومتی در کل کشور به این قیمت‌ها نظارت می‌کند و کسانی‌که تخطی کند با آنها برخورد جدی می‌شود.

در هفته گذشته خیار به قیمت۱۰۰۹ تومان، گوجه فرنگی ۷۹۶ تومان، بادنجان ۹۹۰ تومان، کدو سبز ۹۶۰ تومان، سیب‌زمینی ۹۶۷ تومان، لوبیا سبز۲۲۵۰ تومان و سبزی برگی ۶۲۴ تومان عرضه شد.

براساس این گزارش، قیمت هر حلب ۵ کیلوگرمی روغن نباتی جامد ۱۰ هزار و۳۷۴ تومان(۱/۰ درصد افزایش) و روغن نباتی مایع هر لیتر ۱۹۵۲ تومان بود که نسبت به هفته مشابه ماه گذشته با ۱/۰ درصد افزایش عرضه شد.

آمارهای بانک مرکزی حاکی است در حوزه لبنیات به غیر از پنیر غیر پاستوریزه که رشد ۲/۱ درصدی و کره پاستوریزه افزایش ۱/۴ درصدی داشت تقریبا بهای همه محصولات این گروه در هفته گذشته ثابت بوده و تغییری نکرده است. همچنین قیمت هر شانه تخم‌مرغ (۲کیلوگرم) ۵۳۶۶ تومان عرضه شد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۴/۷ درصدی را تجربه کرد.

چندین هفته متوالی است که قیمت تخم مرغ در سطح شهر تهران افزایش داشته است که کارشناسان شیوع بیماری‌های تنفسی طیور در برخی استان‌ها، افزایش قیمت نهاده‌ها و نیز افزایش تقاضا را دلیل افزایش قیمت تخم مرغ می‌دانند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در این زمینه به «فارس» گفت: رساندن میزان تولید تخم مرغ به وضعیت قبلی و متعادل کردن قیمت تا پایان شش ماهه نخست سال‌جاری امکان پذیر خواهد بود.

در این میان وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار قبل از عید دست به واردات تخم مرغ زد، اما واردات محموله‌های هزار تنی از ترکیه هم قیمت تخم مرغ را در بازار پایین نیاورد.

از سویی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ‌ تخم‌گذار می‌گوید: وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی هفته جاری در نشستی مشترک، درباره نحوه کنترل قیمت تخم مرغ تصمیم‌گیری می‌کنند.

هدایت اصغری در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار داشت: هم‌اکنون عرف بازار بر اساس شانه است، اما دامنه وزنی دقیقی مشخص نیست که در این نشست دامنه وزنی دقیق هر شانه تخم مرغ نیز تعیین می‌شود. وی گفت: در شرایط کنونی توزیع تخم‌مرغ تنها از طریق بازارها و مراکز عمده توزیع همچون میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود که در صورت افزایش شبکه‌های توزیع می‌توان، در جهت کاهش قیمت این محصول پرمصرف در بازار اقدام کرد.