زمان دقیق انتخابات هیات رییسه اتاق تهران همچنان در ابهام

بنابر برخی گزارش‌ها، هیات رییسه اتاق تهران پیش از پایان فروردین تعیین می‌شود

گروه بازرگانی - هفتمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران ۴۰ روزه شد، اما هنوز کرسی‌های هیات رییسه این اتاق در دوره جدید خالی مانده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، زمان دقیق برگزاری انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در حالی هنوز مشخص نشده که پیش از این، چند تاریخ مختلف برای برگزاری این انتخابات در اسفند ماه سال گذشته اعلام شده بود.

البته خبرها حاکی است که این انتخابات ۲۳ یا ۳۰ ماه جاری برگزار می‌شود تا ۶۰ نماینده اتاق تهران که ۴۰ تن منتخب بخش خصوصی و ۲۰ تن نیز منصوب دولت هستند، هیات رییسه اتاق تهران را تعیین کنند.

گریزی به ترکیب احتمالی هیات رییسه اتاق تهران در دوره جدید نشان می‌دهد که اگرچه سه گروه مجمع فعالان توسعه، خواستاران تحول و پیشگامان اقتصاد، در مجموع و در مقایسه با کاندیداهای مستقل، بیشترین اثرگذاری را در فرآیند انتخابات داشته اند، اما به نظر می‌رسد که ارزیابی جمعی فعالان اقتصادی از ترکیب بخش عمده هیات رییسه فعلی، به نوعی مثبت و تعیین کننده ترکیب احتمالی این هیات در دوره هفتم خواهد بود.

این نکته آنجا حائز توجه می‌شود که کاندیداهای مطرح برای هیات رییسه یا حتی ریاست اتاق تهران یک به یک از کاندیداتوری کنار می‌کشند و به رسانه‌ها اعلام می‌کنند که «وقت یا تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات هیات رییسه اتاق تهران ندارند.»

در این فهرست، نام افراد شاخصی چون علی نقی خاموشی که در دور قبل نیز نامزد ریاست اتاق ایران شده بود و با نزدیک به ۳۰ رای اختلاف، کرسی ۲۶ ساله خود را به محمد نهاوندیان واگذار کرد، دیده می‌شود.

نام شاخص دیگر، «اسدا... عسگراولادی» است که با ائتلاف حامیان تولید و پیشگامان توسعه اقتصاد در انتخابات دوره هفتم اتاق بازرگانی، شرکت و رای سوم را از آن خود کرد.

احتمال انصراف عسگراولادی از کاندیداتوری ریاست اتاق تهران از آنجا قابل برداشت است که وی در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها در این زمینه پررنگ تر شده بود، تصریح کرد که تمایلی به این کار ندارد. این در حالی است که پیش از این، مجید رضا حریری، دبیر گروه پیشگامان توسعه اقتصاد کشور از نامزدی حتمی اسدالله عسگراولادی برای ریاست اتاق تهران خبر داده و تاکید کرده بود که تمام تلاش‌ منتخبان گروه‌های انجمن پیشگامان توسعه اقتصاد و حامیان تولید و صادرات بر این خواهد بود که اسدالله عسگراولادی یا به ریاست اتاق بازرگانی تهران یا به نایب رییسی اتاق بازرگانی ایران برسد، اما مرد کهنه کار اتاق بازرگانی اعلام کرد: فکر می‌کنم در اتاق تهران نباشم بهتر است برای اتاق ایران خودم را آماده می‌کنم. این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: خودم مایل هستم در اتاق بازرگانی ایران باشم و با آقای آل‌اسحاق دوست باشم، بهتر است.

این اظهار نظر قطعی نشان می‌دهد که با کناره‌گیری ائتلاف پیشگامان توسعه اقتصاد، رقیبان اصلی کسب کرسی‌های هیات رییسه اتاق تهران، دو گروه مجمع فعالان توسعه اقتصاد و خواستاران تحول خواهند بود.

البته باید خاطرنشان کرد که پیش از شروع سال جدید قرار بود که جلسه‌ای با اعضای ائتلاف پیشگامان اقتصاد در مورد تعیین تکلیف نهایی کاندیداتوری عسگراولادی برای هیات رییسه اتاق‌های تهران و ایران برگزار شود که هنوز از نتایج این نشست خبری حاصل نشده؛ لذا هنوز موضع دقیق عسگراولادی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران نیز مشخص نیست.

از سوی دیگر، سید حمید حسینی، عضو فعال گروه خواستاران تحول نیز ضمن حمایت از کاندیداتوری شجاع‌الدین بازرگانی در انتخابات هیات رییسه اتاق تهران اعلام کرده است که این گروه دیدگاه مثبتی نسبت به دکتر آل‌اسحاق برای ریاست اتاق تهران دارد. همچنین محسن بهرامی ارض اقدس، سخنگوی گروه تحول‌خواهان نیز با بیان مواضع این گروه درباره ریاست اتاق تهران در پاسخ به اینکه اگر رییس فعلی اتاق تهران مجدد برای ریاست اتاق تهران کاندیدا شود، گروه تحول‌خواهان از وی حمایت می‌کند، گفته است: حتما. اگر فرد دیگری را ما در مجموع شایسته‌تر نبینیم از ریاست وی حمایت می‌کنیم. بهرامی در عین حال در مورد کاندیدا شدن یا نشدن خود برای هیات رییسه اتاق تهران نیز عنوان کرده است که این موضوع به نوع چیدمانی که در هیات رییسه صورت می‌گیرد، بستگی دارد. مساله این است که چه کسی برای ریاست و چه کسی برای دبیر کلی، رای بیاورد و این شرایط متفاوت است. در این بین، جدای از گزینه‌های مطرح برای کاندیداتوری ریاست اتاق تهران، برخی افراد نیز به عنوان گزینه‌های حتمی برای کاندیداتوری هیات رییسه این اتاق مطرح شده‌اند که از جمله آنها، احمد پورفلاح، عضو شناخته شده و فعال هیات نمایندگان اتاق تهران است.

با توجه به پررنگ‌تر شدن برخی اظهار نظرها در مورد کاندیداتوری وی، پورفلاح که به گفته خود و دوستانش، حتی برای کاندیداتوری خود در این دوره از انتخابات تمایلی نداشت و با فشارهای همکاران خود در اتاق بازرگانی و دوستانش در وزارت بازرگانی به کاندیداتوری رضایت داد، در یادداشتی که برای «دنیای‌اقتصاد» ارسال کرده، آورده است: بی‌تردید هیچ تمایلی به پذیرش مسوولیت بیشتر ندارم و به هیچ وجه کاندید انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران نخواهم شد.

او در تشریح دلایل خود برای عدم کاندیداتوری هیات رییسه اتاق تهران ادامه داده است: هر کس برای خود در زندگی شخصی و حرفه‌ای فلسفه و روشی دارد. در این میان من نیز وقت کافی برای قبول مسوولیت بیشتر ندارم. بنده دوست ندارم مسوولیتی را قبول و جایگاهی را اشغال کنم که نتوانم وقت کافی برای آن بگذارم و صرفا یک تماشاچی و عضو بی‌خاصیت باشم. هرگز دوست ندارم که مطالب و موارد را بدون مطالعه، بررسی و به‌صورت از پیش دیکته شده بپذیرم و بنابراین این فرصت را از دیگران نمی‌گیرم.

این فعال اقتصادی در عین حال تصریح کرده است که بی‌تردید هیات‌رییسه دوره ششم اتاق تهران کارنامه قابل قبولی را ارائه کرده و البته این دستاورد دلیل کافی برای عدم حضور افراد و اندیشه‌های جدید و علاقه‌مند نیست؛ چراکه باید به چهره‌های توانمند جدید نیز فرصت ابراز توانایی‌هایشان و تاثیرگذاری‌ها را داد و باید فضا را حتی برای دگراندیشان و کسانی که به ظاهر مثل ما فکر نمی‌کنند، باز گذاشت. از این رو، ترکیبی از اعضای قدیمی و جدید برای هیات رییسه اتاق تهران برای آینده این اتاق مفید و بهتر است و مسلما می‌تواند نتایج بهتری را در دستیابی به اهداف به ویژه در شرایط حساس و حیاتی کنونی و مورد انتظار بخش خصوصی از هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در پی داشته باشد.

مجموع ارزیابی‌ها از اظهار نظرهای فعالان اقتصادی در مورد کاندیداهای هیات رییسه اتاق تهران نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی باید از نام‌ها عبور کنند و به متن موضوع بپردازند.

متنی که در شکل‌گیری هیات رییسه‌ای همگن و در عین حال با ترکیبی از نمایندگان گروه‌های مختلف، شاخص و اثرگذار بخش خصوصی خلاصه شده است.

نکته‌ای که یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران نیز به آن اعتقاد دارد و می‌گوید که مجموعه هیات رییسه باید تیمی همگن باشند که بتوانند وظایف سنگین اتاق را پیش ببرند.

بنابراین گزارش قرار بود انتخابات هیات رییسه اتاق تهران ۲۴ اسفند‌ماه برگزار شود که چنین نشد. این در حالی است که پیش از آن نیز قرار بود این انتخابات ۲۰ اسفند‌ماه ۸۹ برگزار شود.

در این بین، خبرهایی که از اتاق تهران در سال جدید به گوش می‌رسد حکایت از آن دارد که انتخابات مذکور یا در ۲۳ فروردین ماه یا در ۳۰ ماه جاری برگزار خواهد شد.

اگرچه زمان دقیق برگزاری انتخابات هیات رییسه اتاق تهران هنوز مشخص نیست؛ اما بنا بر برخی اظهارنظرها، برگزاری این انتخابات پیش از پایان فروردین ماه، قطعی اعلام شده است.