بیش از 900هزار بازرسی از واحدهای تولیدی در ایام نوروز

گروه بازرگانی - اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز، تعداد بازرسی‌ها از واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در سراسر کشور را به بیش از ۹۰۰ هزار مورد افزایش داد. به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، در راستای نظارت هرچه بیشتر بر واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در سراسر کشور از ابتدای اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز از اول اسفندماه سال‌جاری طی فعالیت اکیپ‌های بازرسی توسط بازرسان بازرگانی استان‌ها و با همراهی سایر دستگاه‌های مرتبط، بیش از ۹۷۱ هزار و ۲۲۶ مورد بازرسی از مراکز مذکور انجام شد.

بیشترین بازرسی‌ها در این مدت عموما به مواد لبنی، پروتئینی، میوه، غلات و حبوبات، چای و خرما، قند و شکر، روغن نباتی، پودر شوینده، کاغذ، نهاده‌های دامی و کشاورزی، مصالح ساختمانی، خدمات عمومی، پوشاک، کیف و کفش، حمل و نقل بین شهری و در نهایت واحدهای اقامتی- تفریحی و رستوران‌ها اختصاص داشت.

از مجموع بازرسی‌های انجام شده طی این بازه زمانی، سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی با ۵۹۶.۰۴۷ مورد، پوشاک، کیف و کفش با ۱۵۳.۹۷۱ مورد، میوه بالاخص سیب، پرتقال، موز و نارنگی با ۹۲.۴۵۷ مورد در رتبه اول بیشترین بازرسی‌ها قرار دارند.

در میان گروه‌های کالایی و خدماتی که طی این مدت مورد بازرسی قرار گرفتند، گروه خدمات عمومی با ۹۲ هزار و ۱۰۹ مورد در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم بیشترین بازرسی‌ها را مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ با ۶۹ هزار و ۱۷۴ مورد و رتبه چهارم را گروه غلات و حبوبات با ۶۴ هزار و ۴۹۱ مورد به‌خود اختصاص داده‌اند. گروه چای و خرما با بیش از ۶۰ هزار مورد بازرسی و مواد لبنی به‌خصوص شیر، ماست، کره، پنیر و ... با ۵۷.۰۸۳ مورد در رتبه‌های پنجم و ششم این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

حاصل بازرسی‌های انجام گرفته در این مدت تشکیل ۷۷ هزار فقره پرونده به ارزش بیش از ۳۲۹ میلیارد و ۶۱ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۱۵۸ ریال است که از این مجموع تعداد ۷۴ هزار و ۳۲۸ فقره پرونده تخلف برای بررسی و صدور رای به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است. گزارش‌ها و شکایات مردمی واصل شده از ۵۰ هزار مورد فراتر رفت که این میزان بیانگر افزایش چشمگیر میزان ارتباط و ارسال گزارش‌های مردمی طی همین مدت است.