جایگاه معلق ایران در بازار پرتقاضای عراق

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر ضرورت تسهیل روابط بانکی میان ایران و عراق، از افتتاح شعب چند بانک دولتی و خصوصی دیگر در آینده نزدیک در آن کشور خبر داد و در عین حال تصریح کرد: خلأ فعالیت تشکل‌ها در حوزه تجاری ایران و عراق بسیار محسوس است و به کاهش مبادلات تجاری ایران با این کشور همسایه انجامیده است.

یحیی آل‌اسحاق در نشست خبری همایش تدوین طرح جامع بازارسازی عراق که ۱۷ اسفندماه برگزار می شود، از اجرای ۷۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور با برآورد سرمایه ۲۵۰ میلیارد دلاری خبر داد و اعلام کرد: عراق سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که ایران باید از این رقم، سهم شایسته‌تری در این بازار کاملا اقتصادی داشته باشد.

او با بیان اینکه ایران هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازار پرتقاضای عراق پیدا کند، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش تجارت ایران با عراق حدود ۸ میلیارد دلار است که در مقایسه با رقبا قابل قیاس نیست. البته همین اندک تعاملات نیز به شکل مدیریت‌شده انجام نمی‌شود و به صورت پراکنده است.به گفته آل‌اسحاق، روابط بانکی میان ایران و عراق یکی از ارکان اصلی توسعه روابط اقتصادی دو کشور است که بر این اساس، ضمانت و پشتیبانی مالی از جانب بانک‌ها و بیمه‌ها باید صورت گیرد. رییس اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: حدود یک میلیارد دلار پروژه توسعه‌ای از سوی ایران در عراق تعریف شده بود که به دلیل روشن نبودن برخی ضوابط بانکی و بروز مسائل مختلف، عملیاتی نشده است.

وی در پاسخ به اینکه سهم عراق از صادرات ۴۵ میلیارد دلاری مدنظر معاون اول رییس‌جمهور برای تحقق در سال آینده چیست، گفت: از این رقم قرار بر این است که ۱۰ میلیارد دلار از طریق ترکیه تامین شود، اما به نظر می‌رسد عراق نیز در گام اول می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار از ایران واردات داشته باشد، البته با توجه به پتانسیل‌های موجود، عراق می تواند تا ۲۰ میلیارد دلار نیز از ایران واردات داشته باشد.