پیشگامان اقتصاد ملی هم آمدند

نفیسه آفرین‌زاد - حدود هفت هفته به انتخابات پارلمان بخش خصوصی باقی مانده است و فعالان بخش خصوصی کم‌کم دارند وارد این میدان فعلا آرام و بی‌التهاب می‌شوند. گویی همین دیروز بود که نهاوندیان گفت: «هنوز برای ورود به موضوع انتخابات زود است؛ بگذارید «فردا». او این را گفته بود تا تاکید کند که «انتخابات اتاق را سیاسی نکنید».

یک ماه از این موضوع گذشت و او زمانی خود سفره انتخابات را بر میز نشستی با خبرنگاران در خیابان طالقانی باز کرد که گروهی با پرچم «فعالان توسعه» و تحت نام «مجمع فعالان توسعه اقتصادی کشور» در آن سوی خیابان و در ساختمانی درست روبه روی پلاک ۱۷۵، متولد شدند؛ چهره‌هایی آشنا در هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که مدعی شدند: «کار رسمی ثبت

مجمع را نه در سال برگزاری انتخابات، بلکه دو سال پیش از آن آغاز کرده‌اند و قصد کار انتخاباتی صرف ندارند.» آنها این را هم گفتند که نمی‌خواهند با اتاق ایران موازی کاری کنند.

شعارشان چه بود؟ «غیرانتفاعی و غیرسیاسی فقط برای اقتصاد».

در همان دفتر تازه تاسیس، علاءالدین میرمحمد صادقی، رییس هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران که نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران نیز است، ضمن رد «موازی یا رقیب» بودن این مجمع با اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران یک نهاد قانونی مصوب مجلس است که عهده‌دار امور اجرایی است که بعضا از سوی دولت بر عهده آن گذاشته شده و از آن جمله، صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدا است. از این رو، اتاق بازرگانی ایران، فی‌نفسه، به موازات دولت پیش می‌رود.

او ادامه داد: اما مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران که با کسب مجوز از اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران آغاز به کار کرده، نهادی کاملا آزاد است که می‌تواند برخی تصمیمات در حوزه اقتصاد را «شدیدا» به نقد کشد و جلوی آن بایستد؛ بنابراین ما هرگز موازی اتاق ایران عمل نمی‌کنیم، بلکه «مکمل» آن هستیم.

به‌رغم حرف و حدیث‌هایی که در نشست اعلام موجودیت این مجمع مطرح شد، گردانندگان این مجمع پس از اتمام نشست، عکس یادگاری گرفتند و در انتظار ماندند تا کلید انتخابات بخورد.

سه ماه و اندی از این رویداد گذشت که روز گذشته گروهی دیگر پا به عرصه گذاشتند؛ «انجمن پیشگامان اقتصاد کشور»

شعارشان چیست؟ «پیشگامی اقتصاد ملی در عرصه جهانی».

در گفت‌وگویی که با مجیدرضا حریری، دبیرکل این انجمن نوپا داشتم، از او پرسیدم که «چرا پیش‌تر از این به عرصه نیامدند؟» و او گفت: می‌خواستیم ما کلید زننده بحث انتخابات نباشیم.» منظورش به شروع رسمی بحث انتخابات در چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بود.

حریری با خنده گفت: «می‌خواستیم بگوییم همه چیز آرام است!»

نظرش به فضای انتخابات امسال اتاق بازرگانی بود که در آن همه دم از آرامش می‌زنند.

این فعال اقتصادی که عضو اتاق ایران و چین هم است پس از این سخنان، از اهدافش برای راه اندازی انجمن مذکور که به گفته او از وزارت کشور مجوز گرفته تا به طور کاملا مستقل به فعالیت در عرصه انتخابات بپردازد، اشاره کرد و در این‌باره گفت: ما معتقدیم که اتاق بازرگانی ایران دربردارنده همه ظرفیت اقتصاد ایران نیست و از این رو، ما این ظرفیت را در اقتصاد ملی می‌بینیم که دیدگاه‌های نو و جامع را در قالب آن بگنجانیم.

به اعتقاد حریری، اتاق بازرگانی ایران زمانی می‌تواند به عنوان یک ارکستر در اقتصاد ملی کشور بنوازد که سازهای مختلف در آن دخیل باشند و اساسا ما تاکنون در بخش خصوصی، بیشترین ضربه را از این واقعیت خورده‌ایم که افراد به دنبال انحصارطلبی بوده‌اند.

او این بحث را با این نکته به پایان می‌برد که مشارکت‌کنندگان در انتخابات پیش روی اتاق‌های بازرگانی باید به دور از اهداف اقتصادی، به دنبال تامین اهداف اقتصادی در چشم‌انداز اقتصاد ملی باشند.

در اطلاعیه‌ای که انجمن پیشگامان اقتصاد کشور در اعلام موجودیت خود منتشر کرده، آمده است:

«در شرایط کنونی با پیدایش معادلات جدید اقتصادی کشور و مواجهه با شرایط ویژه بین‌المللی، لزوم نگاه و اندیشه‌های پیشگام ازسوی فعالان حوزه اقتصاد احساس می‌شود. بدین سبب جمعی از اندیشمندان اقتصادی، صاحبان صنایع، فعالان حوزه اقتصادی و پیشکسوتان عرصه اقتصاد کشور، بر آن شدند که گردهم آمده، با تاسیس «انجمن پیشگامان اقتصاد کشور»، به این مهم پرداخته و در حد توان خود بخشی از این وظیفه را به عهده گیرند.

این اطلاعیه آدم را یاد سخن محمد نهاوندیان، کاپیتان فعلی کشتی بخش خصوصی می‌اندازد که زمانی در یکی از نشست‌های هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: «می‌خواهیم با مشارکت حداکثری، اجماع‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتخابات امسال اتاق بازرگانی ثابت کنیم که بخش خصوصی خود نماینده‌اش را انتخاب می‌کند و از آنچه در اقتصاد کشور بر عهده‌اش گذاشته شده، آگاه است و از افزایش سهمش با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌هایی که دارد حمایت می‌کند.»