توقیف 5 کشتی ایرانی

گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح چگونگی توقیف پنج کشتی ایرانی در کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ و مالتا خاطرنشان کرد: بعد از این تحریم‌ها دیگر به اروپا نمی رویم و خط کانتینری ما به اروپا قطع شده است و در اروپا تا مدیترانه می رویم و وقتی که اروپایی‌ها ما را تحریم‌ کرده‌اند ما هم کشتی‌های خود را به بنادر شمال اروپا نمی‌فرستیم. محمد حسین داجمر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سه کشتی توقیف شده در سنگاپور با پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار بدهی آن به یک بانک فرانسوی در آینده آزاد خواهند شد و دو کشتی توقیف شده دیگر به دلیل بدهی ۲۸۰ میلیون دلاری به یک بانک آلمانی در کشورهای هنگ کنگ و مالتا توقیف شده‌اند که اقدامات برای پرداخت این بدهی مدنظر است.

داجمر با بیان اینکه «میزان عدم‌النفع ایران از این پنج کشتی حدود هشت میلیون دلار بوده است» درباره جزئیات این توقیف‌ها توضیح داد: از وامی که از این بانک فرانسوی دریافت شده بود ۲۰۰ میلیون دلار مانده بود که ادعای مطرح شده آنها این است که از آنجایی که این سه کشتی بیمه معتبری نداشته‌اند وام دین آنها به حال تبدیل شده است، این در حالی است که قبل از آنکه خود آنها اقدامی انجام دهند، بیمه‌های انگلیسی را از بیمه‌ کردن کشتی‌های ایرانی محروم کرده؛ اما در مقابل ما ناچار شدیم کشتی‌های ایرانی را با اتکا به یک اعتبار یک میلیارد دلاری در بانک مرکزی توسط بیمه معلم که توسط کنسرسیومی از بیمه‌های ایرانی حمایت می‌شود، بیمه کنیم.

داجمر یادآور شد: این چنین بیمه‌ای در کشورهای دیگر وجود ندارد و هیچ‌کدام از کشتی‌های کشورهای دیگر بیمه‌ آنها به این میزان اعتبار مالی و پشتوانه مالی ندارد. اما آنها به دلیل اینکه قصد فشار آوردن و تبلیغات را داشتند اقدام به چنین کاری کردند و وام دین خود را به حال تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز هر چند باقی پول را پرداخت کرده‌ایم؛ اما سه کشتی ایرانی هنوز آزاد نشده‌اند، چرا که به اواخر سال میلادی بر خوردیم و آنها طی یک اقدام غیر دوستانه اجازه دادند روند کار به صورت عادی طی شود و ما منتظریم که پس از باز شدن دادگاه‌ها در پنج ژانویه این کشتی‌ها آزاد شوند.

داجمر در ادامه در توضیح دو کشتی توقیف شده ایران در کشورهای مالتا و هنگ کنگ نیز بیان کرد: این دو کشتی به این دلیل توقیف شده‌اند که یک بانک آلمانی وام دین آنها را به حال تبدیل کرده که در حال مذاکره هستیم که از طریق تامین منابع از داخل آنها را آزاد کنیم.

به گفته وی مبلغ این وام کمتر از ۲۸۰ میلیون دلار بوده است. داجمر با اشاره به اینکه شرکت کشتیرانی هیچ اتکایی به منابع داخلی ارزی نداشته و از منابع خارجی کسب اعتبار می‌کند و با وام‌های خارجی ناوگان دریایی کشور را توسعه داده است، گفت: هر چند قصد آزادسازی این کشتی‌ها را داریم؛ اما برخی اوقات اگر نتوانیم منابع مورد نظر را تامین کنیم شاید اصلا اجازه دهیم که آن‌ کشتی‌ها از طریق توافق یا حراج گذاشتن به فروش برسد که این کار را با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی انجام خواهیم داد.