مصوبه جدید دولت برای حمایت از تولیدات کشاورزی و دامی

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی از مصوبه جدید دولت برای حمایت از تولیدات کشاورزی و دامی خبر داد و گفت: براساس این مصوبه ۱۵۰ میلیون لیتر گازوئیل ۱۶۵ ریالی و یک میلیون تن گندم ۱۷۰ تومانی برای تامین خوراک طیور، در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «واحد مرکزی خبر» با بیان اینکه این مصوبه بلافاصله پس از تصویب، ابلاغ شده و از امروز قابل اجرا است، افزود: سهمیه گازوئیل به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما واحد‌های مرغداری هم می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

به گفته وزیر بازرگانی، کشاورزان و مالکان واحدهای مرغداری باید مابه‌التفاوت قیمت هر لیتر گازوئیل تا ۱۵۰ تومان را به صورت اقساط بازپرداخت کنند.

وزیر بازرگانی همچنین در پنجمین روز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، وضعیت بازار را آرام دانست و با تاکید بر اینکه تعادل قیمت‌ها در بازار مشاهده می‌شود، اظهار داشت: مسوولان در سازمان‌های بازرگانی به همراه استانداران وضعیت بازار را روزانه رصد و ضمن دریافت اطلاعات، شرایط حاکم بر بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

غضنفری در ادامه درباره تامین کالای موردنیاز کشور هم گفت: با وجود ذخیره سازی برخی از اقلام اساسی به کمک بخش‌خصوصی، تاکنون درخواستی برای آزادکردن ذخایر نداشته ایم، زیرا موجودی کف بازار نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی با اعلام اینکه هیچ‌گونه افزایش تقاضایی در بازار مشاهده نشده است، افزود: خرید مصرف‌کنندگان براساس نیاز، نشان می‌دهد که مردم پول‌های واریز شده را برای پرداخت قبوض خود ذخیره کرده‌اند.

غضنفری همچنین با اشاره به آزادسازی قیمت آرد و تعیین یک قیمت ملی برای آن از ابتدای دی گفت: با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، هیچ‌گونه تبعیض قیمتی در این بخش وجود ندارد. وی از افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها خبر داد و گفت: در صورتی که خبازی‌ها به موازات افزایش کیفیت، قیمت خود را کاهش دهند، از سهمیه بیشتری برخوردار خواهند شد. غضنفری افزود: محدودیتی در عرضه آرد وجود ندارد و مردم می‌توانند همچون گذشته آرد مورد نیاز خود را با قیمت ملی تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه مشکلی به فرمانداران اختیارات کامل داده شده است که برای حل مشکل وارد عمل شوند.

وزیر بازرگانی همچنین با اشاره به موضوع نهضت کاهش قیمت تمام شده کالاها گفت: پس از هدفمند شدن یارانه‌ها، امروز با پدیده‌ای که می‌توان اسم آن را نهضت کاهش قیمت گذاشت، مواجه شده‌ایم، به طوری که بسیاری از بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به دنبال پیوستن به این نهضت هستند.

وی افزود: با اجرایی شدن این قانون، شاهد کاهش قیمت‌ها و ارائه تخفیف در بخش‌هایی همچون لوازم الکتریکی و برخی از کالاهای صنعتی هستیم، ضمن اینکه وزیر بهداشت نیز از ثبات قیمت‌ها در بخش بهداشت و درمان خبر داده است.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: با توجه به کنترل و پایش روزانه قیمت‌ها و موجودی سطح بازار و تعامل بسیار گسترده ای که بین اصناف، اتاق‌های بازرگانی و دیگر فعالان اقتصادی با دولت وجود دارد، انتظار جو آرامی را در این خصوص داریم.

از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسته حمایتی بخش کشاورزی در قانون هدفمندی یارانه دو سال پیش در قالب طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت و پنج طرح افزایش تولید شیر و گوشت قرمز تدوین شده است.

محمدعلی نیکبخت از اختصاص اعتبار ۳۴۰۰ میلیارد ریالی معاون اول رییس‌جمهور برای تامین نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: با این اعتبار نهاده‌های تولیدات دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا خریداری می شود و در اختیار دامداران قرار می گیرد.

وی افزود : ۱۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای طرح‌های انتقال آب اختصاص یافت که این اعتبار توزیع استانی شده و در مرحله برنامه‌ریزی است. وزیر جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه اغلب نیاز بازار مصرف از تولید داخل تامین می‌شود، گفت: در طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در بخش تولید و تامین محصولات کشاورزی تدابیر و اقدامات خوبی اندیشیده شده است و نیازهای مردم به طور کامل برطرف می‌شود.

صادق خلیلیان گفت: هم اکنون در کشور بیش از ۴۰۰ محصول کشاورزی تولید می‌شود که در تعدادی از آنها در رده‌های اول و دوم تولید جهانی قرار داریم و به صورت بالقوه و تخصیص بهینه منابع قادر به افزایش ۲ تا ۳ برابری تولیدات این بخش می‌باشیم.

او افزود: هم اکنون بخش کشاورزی ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری کشور را به خود اختصاص داده و پیش‌بینی شده است در برنامه پنجم توسعه این رقم سالانه یک درصد افزایش یابد.

یاد آور می‌شود که بنا به تصمیم رییس‌جمهور، قرار است تعرفه سیب و پرتقال از ۱۵ دی ماه به صفر برسد.