اگر امروز بازار عراق را دست نگیریم فردا دیر است

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران از اجرای ۷۵۰ پروژه در عراق خبر داد که به گفته وی، ظرفیت سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به صد میلیارد دلار می‌رسد. به گفته یحیی آل‌اسحاق، به دلیل نیاز تاریخی که از ۴۰ سال پیش تاکنون دامنگیر عراق شده است، این کشور به یکی از قطب‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در خاورمیانه تبدیل خواهد شد؛ چرا که این کشور هم حلقه اتصال تجارت در خاورمیانه است و هم پتانسیل‌های قابل توجهی برای همکاری دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه ما ناگزیر از بازارگشایی در کشور‌های منطقه هستیم، رشته‌هایی همچون «صدور خدمات فنی و مهندسی»، «صدور تجهیزات و ماشین‌آلات»، «صنایع غذایی» و «ساخت و ساز و صنایع وابسته به آن» را به عنوان زمینه‌های همکاری مشترک با این کشور ذکر کرد و گفت: اگرچه هنوز شرایط عراق برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی مهیا نیست، اما این فضای خاکستری درحال بازگشتن به شرایط عادی است و چنانچه شرایط عادی شود، رقبای پرقدرتی در مقابل ایران ظاهر خواهند شد.

آل‌اسحاق با تصریح این نکته که اگر حضور پررنگ‌تری در عراق نداشته باشیم در آینده این مسیر را با دشواری بیشتری خواهیم پیمود ادامه داد: صادرات ایران به عراق در حال حاضر در سطوح اولیه قرار دارد و از دایره «تجارت مرزی» فراتر نرفته است؛ چراکه هنوز فعالان اقتصادی اصلی و شرکت‌های صاحب برند ایران وارد بازار عراق نشده‌اند.

رییس اتاق تهران با بیان اینکه عراقی‌ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند درباره شرایط واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی عراق چنین توضیح داد: براساس قوانین این کشور، دولت امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار می‌دهد و ۲۵ درصد هزینه‌ها را هم تقبل می‌کند. براین اساس ۷۵ درصد سهم باقیمانده نیز از طریق گشایش فاینانس تامین می‌شود.

رییس اتاق تهران بر نقش دولت و نهاد‌های غیردولتی در گسترش تعاملات اقتصادی ایران و عراق نیز تاکید کرد و افزود: هر فعال اقتصادی باید «فاینانسر» با خود همراه داشته باشد که ۷۵ درصد هزینه این پروژه‌ها را تامین کند. در کنار این فاینانسر چنانچه ضمانت‌های پولی و بانکی هم شکل بگیرد، پیمانکاران و بنگاه‌های ایرانی برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی این کشور مشکلی نخواهند داشت.

او با بیان اینکه فارغ از مسائل حاکمیتی بنگاه‌ها نیز باید خود را برای حضور در این بازار آماده کنند، عنوان کرد: بنگاه‌ها باید بدانند که وارد بازاری بین‌المللی می‌شوند که اقتضائات و ادبیات خاص خود را دارد و باید با شناخت این اقتضائات قدرت ریسک خود را افزایش دهند.

آل‌اسحاق با اعلام اینکه میزان صادرات کالا به عراق در۷ ماهه سال جاری ۴ میلیارد دلار بوده است که با افزوده شدن صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۷ میلیارد دلار می‌رسد، رشد صادرات به عراق را ۵/۶ درصد عنوان کرد: افزایش این حجم از مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار جزو اهداف کوتاه مدت و قابل دستیابی ایران است.

سید حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست خبری از گشایش شعبه بانک اقلیمی در تهران خبر داد که به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری عراقی ها در بخش نفت و گاز، بودجه سالانه این کشور را ۵/۸۴ میلیارد دلار اعلام کرد. او با بیان اینکه مبادلات تجاری دوطرف طی ۸ سال اخیر ده برابر شده و از ۴۰۰ میلیون دلار به ۴ میلیارد دلار رسیده است، گفت: اتاق بازرگانی تهران توسعه روابط اقتصادی با عراق را در دستورکار خود قرار داده و از این رو چندی پیش در هیات رییسه این اتاق تاسیس دفتر نمایندگی اتاق تهران در بغداد به تصویب رسید.

توسعه مشارکت صنعتی از دیگر برنامه های مشترک اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و عراق است که شاهرخ ظهیری از آن خبر داد. ظهیری در این باره گفت: دولت عراق امروز از سرمایه مالی کافی برخوردار است، بنابراین قصد داریم با ایجاد واحدهای تولیدی مواد غذایی به صورت مشترک با طرف‌های عراقی راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار این کشور را توسعه دهیم.