دنیای اقتصاد- روز سه‌شنبه هفته گذشته نشستی با حضور محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران و مهدی غضنفری وزیر بازرگانی برگزار شد که در این نشست محمد نهاوندیان حمایت بخش خصوصی از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را اعلام کرد و گفت: نباید در راه پیوستن ایران به سازمان جهانی عقب‌گرد کنیم. نهاوندیان پیوستن ایران به WTO را گامی برای تقویت حضور ایران در اقتصاد بین‌الملل توصیف کرد. اولین سمینار تخصصی بررسی تبعات الحاق به WTO برگزار شد

نهاوندیان: از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم

غضنفری: تعجیلی برای الحاق نداریم

گروه بازرگانی - «ضرورت اصلاح قوانین برای ورود ایران به سازمان تجارت جهانی، آشناسازی بنگاه‌های اقتصادی با ضرورت‌های الحاق ایران به WTO و شروط قرار گرفتن ایران در بازار پررقابت بین‌المللی، پشتیبانی بخش خصوصی از تیم مذاکره‏کننده ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی و تاثیرات مثبت هدفمندی یارانه‌ها در افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی با تحقق کاهش وابستگی بنگاه‌ها به یارانه از عمده مواردی بود که فعالان بخش خصوصی با حضور وزیر بازرگانی در «اولین سمینار تخصصی بررسی تبعات الحاق به سازمان جهانی تجارت برای تجار بخش‌ خصوصی ایران» مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در ابتدای سخنانش در این سمینار به روند حرکت ایران در مسیر الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) اشاره و اذعان کرد: زمانی که فکر الحاق به نظام تجاری بین‌المللی در کشورمان مطرح شد، دیدگاه و فضای فرهنگ عمومی نسبت به موسسات بین‌المللی «به طور مطلق» منفی بود، سخن گفتن از «گات» (موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت) به عنوان «مشارکت در یک سازمان استعماری» تلقی می‌شد و اساسا سازمان‌های بین‌المللی به عنوان نهادهایی برای پایمال‏کردن حقوق کشورهای ضعیف به شمار می‌آمدند.او ادامه داد: اما خوشبختانه در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که نباید با محروم‏کردن خود از فرصت‌هایی که با حضور در WTO و پیوستن به سازمان تجارت جهانی به ‏دست می‌آوریم، به طرفداران منزوی‏کردن ایران بپیوندیم و برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله وظیفه داریم که از همه امکان‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

او ضمن بیان این موارد، متذکر شد: در مورد مشارکت با سازمان‌های بین‌المللی، نه «دل‏باختگی گذشته‌» قابل تایید است و نه «حالت انزجار و بیم و ترس»؛ بلکه جهت‌گیری کشور باید تقویت حضور در بازارهای رقابتی باشد.

رییس پارلمان بخش خصوصی در عین حال بررسی آثار عضویت به WTO و ایجاد آمادگی‌های لازم و حرکت به این سمت را از وظایف بخش خصوصی ذکر کرد و با تاکید بر این که «نباید گمان کنیم که با «بالابردن دیوارها دور اقتصاد ملی» می‌توانیم مصالح اقتصادی کشور را تأمین کنیم»، ارتباط موجود میان تقویت حضور بخش خصوصی در رقابت‌های بین‌المللی و مهمترین رخداد کنونی اقتصاد ایران یعنی «هدفمندی یارانه‌ها» را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: باید از سیاست‏گذاران بخواهیم که بنگاه‌ها را در رقابت‌های بین‌المللی توانمند کنند؛ چرا که تا سیاست‌های بنگاه‌های اقتصادی اصلاح نشود، نیازمندی آنها به یارانه‌‌ها پابرجا خواهد بود و البته برای اصلاح سیاست‌ها باید مجموعه سیاست‌های مالی، ارزی، مالیاتی و بانکی کشور به‏گونه‌ای تنظیم شود که فضای کسب و کار ایران را با سایر کشورها برابر کند.

او بر اساس این گفته‌های خود، نسبت به پشتیبانی بخش خصوصی از تیم مذاکره‏کننده ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی نوید داد و گفت: به رغم مانع‏تراشی بدخواهان، ما باید روی اهداف خود تمرکز کنیم؛ چرا که همه صاحب‌نظران اقتصادی نسبت به تسلیم در برابر فشارهای مقابل ایران در این حوزه و عقبگرد از اهداف پیش رو هشدار می‌دهند.

او البته با اشاره به گزارش سازمان جهانی تجارت، از ‌انجام اقدامات ضد دامپینگ در ۳۲ کشور جهان در نیمه نخست امسال نیز خبر داد که باید مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گیرد.

پس از سخنان رییس اتاق ایران، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی از آثار مثبت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در ورود ایران به WTO از جمله پیشگیری از انجام کار به ‌صورت یک‌باره و دستوری سخن گفت و توضیح داد: اقتصادی که بتواند بدون یارانه در حامل‌های انرژی رقابت کند، ترسی از از دست دادن بازار و در نتیجه، عدم موفقیت در الحاق موثر به سازمان تجارت جهانی نخواهد داشت و در حقیقت همه این کارها «بازی برد - برد» برای حفظ منافع اقتصادی ما است.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه ما در مسیر الحاق، ۷۰۰ سوال برای پاسخگویی دریافت کردیم که به ۵۵ دستگاه از جمله اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران فرستاده شد، افزود: از مجموع این ۷۰۰ سوال، تاکنون به ۴۰۰ سوال پاسخ داده شده است.

او در عین حال با تاکید بر اینکه هیچ افتراقی میان بخش‌خصوصی و دولت در این مسیر نیست و حضور بخش‌خصوصی در این حوزه بسیار کمک‌کننده خواهد بود، تصریح کرد: ایران تعجیلی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی ندارد؛ چرا که اگر قرار است مستندی به عنوان پاسخ ایران به سوالات این سازمان ارسال شود، بازپس‌گیری و اصلاح آن، کار ساده‌ای نیست؛ از این رو اگر فرآیند الحاق کند است، علت این است که دقت نظر بالایی به آن داشته باشیم.

او سخنانش را این گونه پایان داد که «اقتصاد مبتنی بر رقابت و نه یارانه»، می‌تواند نقش موثری در پیوستن به سازمان جهانی تجارت داشته باشد. البته این به منزله آن نیست که WTO کعبه آمال ما است، بلکه بدین مفهوم است که ما می‌خواهیم سهم خود در تجارت دنیا را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در ادامه این سمینار، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن تبیین نگرش مجلس به نظام تجارت بین‌المللی و تشریح استراتژی‌ها و برنامه‌ها برای انطباق مقررات موجود با قوانین سازمان تجارت جهانی، وظیفه مجلس را از هر دو حوزه «قانون‌گذاری» و «نظارت» به موضوع الحاق ایران به WTO مرتبط دانست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال «مدیریت واردات» را به هیچ عنوان به معنای «ممنوعیت واردات» ندانست و با اذعان به اینکه واردات مزایایی دارد که باید از آنها استفاده کرد، عنوان کرد: البته واردات برخی کالاهای غیراستاندارد در فضای غیرمنصفانه نیز آسیب‌هایی دارد که می‌توان با رعایت قواعد بین‌المللی از آن جلوگیری کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد که باید قوانین و مقررات کشور را در راستای هماهنگ‌سازی با سازمان جهانی تجارت اصلاح کرد.

در ادامه این سخنان، فاخری، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز با اشاره به مطرح شدن بحث کاهش یک درصدی تعرفه در جهان و تاثیر آن در افزایش ۴۳ میلیارد دلاری مبادلات تجاری، گفت: ما در ایران نیز قصد داریم بررسی کنیم که کاهش یک درصدی تعرفه چه آثاری بر روی شاخص‌های اقتصادی ما خواهد داشت؛ زیرا بخش‌خصوصی و به‌ویژه بخش کشاورزی بیشترین تاثیر را خواهند پذیرفت.