رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای حمایت از اصناف در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد. حسن رادمرد در گفت‌وگو با «فارس» درباره وضعیت انتخابات و نیز چگونگی حمایت از اصناف توضیحاتی داده است که از نظرتان می‌گذرد: چرا انتخاب رییس شورای اصناف به تعویق افتاده است؟ مگر قرار نبود دو هفته پس از انتخابات شورا رییس انتخاب شود؟

رادمرد: ابتدا باید نماینده وزیر معرفی شود و پس از آن رییس مشخص شود.

آیا نماینده وزیر را معرفی کرده‌اید؟

رادمرد: بله ما یکی دو نفر را به آقای وزیر معرفی کرده‌ایم.

اگر می‌شود نام این افراد را اعلام کنید؟

رادمرد: نمی‌توانم اسم‌ اینها را اعلام کنم اما این را می‌گویم که از چهره‌های بی‌نام و نشان هستند.

چرا چهره‌های بی‌نام و نشان را انتخاب کرده‌اید؟

رادمرد: اینها سنگرسازان بی‌سنگر هستند و به زودی دارای نام و نشان می‌شوند.

فکر می‌کنید رییس چه زمانی مشخص شود؟

رادمرد: ان‌شاء‌الله طی امروز و فردا رییس طی انتخابات داخلی مشخص می‌‌شود.

آیا اصناف در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده‌اند؟

رادمرد: اصناف نقش پررنگ و محوری در اجرای این طرح دارند و در واقع اصناف حامی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هستند؛ چرا که کنترل بازار، قیمت‌گذاری، عدم احتکار، هماهنگی و همکاری با همه دستگاه‌ها از جمله تعزیرات و سازمان حمایت به عهده اصناف در زمان اجرای این طرح گذاشته شده است.

حدود ۶ ماه پیش آقای نوده‌فراهانی اعلام کرد که اصناف در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دیده نشده‌اند، دلیل این موضوع چیست؟

رادمرد: شاید منظور آقای فراهانی بسته حمایتی از اصناف بوده است که این بسته هم اکنون تهیه شده است.

اگر ممکن است جزئیات بسته حمایتی را اعلام کنید؟

رادمرد: در این بسته ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای اصناف دیده شده است اما هنوز نهایی نشده و امروز تکلیف آن مشخص می‌شود.

منظور شما از حمایت از اصناف چیست؟

رادمرد: منظور ما حمایت از اصناف ضعیفی است که به واسطه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است آسیب ببیند، اصنافی که مستاجر هستند، گرفتار هستند یا گردش مالی پایینی دارند. بنابراین دولت در حال تهیه این بسته حمایتی است که تامین کالا، گردش مالی و هزینه‌های آب و برق اصناف پوشش داده شود، البته این مسائل باید حتما به تصویب کارگروه تحول اقتصادی برسد ضمن اینکه ما در این طرح تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار را دیده‌ایم تا واحدهای بدون پروانه تشویق شده و پروانه کسب دریافت کنند.