مدیرکل دفتر بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، جزئیات ضوابط جدید قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی را که از سوی وزیر بازرگانی ابلاغ شده، اعلام کرد. داوود موسوی در گفت وگو با «مهر» با تایید خبر ابلاغ ضوابط جدید قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی گفت: پیرو اصلاح ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و از آنجایی که آخرین ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی مربوط به سال ۸۲ بود، بر این اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی اصلاح و برای اجرا از سوی وزیر بازرگانی ابلاغ شده است.

به گفته موسوی، با توجه به ضرورت اصلاح و به روزآوری ضوابط و به وجود آمدن تغییرات در تعرفه‌های مربوط به هزینه‌هایی از قبیل حق یوزانس، حق ثبت سفارش و هزینه تخلیه و بارگیری، دفتر بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان علاوه بر اخذ نظرات از انجمن‌ها، تشکل‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و نیز برگزاری جلسات کارشناسی، ضوابط جدید را تدوین و برای تصویب در جلسات هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها ارائه کرد.

جلسات هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها، با حضور نمایندگان وزرای صنایع و معادن، جهادکشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و امور اجتماعی و نمایندگان روسای کل بانک مرکزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تشکیل می‌شود.

در ضوابط قبلی تعرفه پرداختی، هزینه‌های مترتب بر واردات براساس نرخ‌های مصوب سال‌های قبل در محاسبات منظور می‌شد که در ضوابط جدید، این موارد اصلاح و هزینه‌های صورت گرفته در صورت ارائه اسناد و مدارک ثبت شده به صورت واقعی محاسبه می‌شود.

تجدید نظر در ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی در شرایطی صورت گرفته که وزارت بازرگانی موضوع مدیریت واردات را با جدیت پیگیری می‌کند و همه نهادهای متولی واردات ملزم به تعیین و درجه‌بندی کالاهای وارداتی بر اساس «ضروری، زائد و غیرضروری» شده‌اند.