تبدیل تهدید به فرصت

نفیسه آفرین‌زاد - یک زن ۵۷ ساله آفریقایی - آمریکایی در رتبه نخست رده‌بندی نشریه «Fortune» از میان ۵۰۰ تاجر و مدیر زن برتر دنیا جای گرفته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «CNNMoney»، «پاتریشیا اوئرتز»، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت بزرگ ARCHER DANIELS MILAND که فعالیت‌های تجاری گسترده در صنعت نفت دارد، توانسته است با استفاده از تجربیات و توان مدیریتی خود، بازده مالی شرکت را صرفا ظرف یک سال از زمان آغاز مدیریت خود در این شرکت، ۱۵ درصد افزایش دهد.

او که پیش از ملحق شدن به شرکت مذکور، بیش از سه دهه سابقه فعالیت و تجربه اندوزی در صنعت نفت را داشته، یکی از عوامل موفقیت در زمینه کاری خود را «اعتماد به توان مدیریتی» عنوان کرده و آن قدر، اعتماد به نفس خود در مدیریت و تجارت را بالا می‌داند که در یکی از مصاحبه‌هایش با نشریه بین‌المللی Fortune خود را فردی «خارج از انتظار» معرفی کرده و گفته است: «من خارج از انتظار شرکت، خارج از انتظار صنعت، خارج از انتظار خانواده و اساسا، خارج از انتظار جنس و جامعه‌ام هستم.»

«اوئرتز» که همزمان اداره چند شرکت بزرگ دیگر دنیا را از سال ۲۰۰۶ میلادی بر عهده دارد، در رده‌بندی ۵۰ زن برتر تاجر دنیا نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.او که متولد «پنسیلوانیا» در آمریکا و یک دو رگه آفریقایی - آمریکایی است، در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه بومی این ایالت در رشته مدیریت فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به استخدام شرکت Earnest & Young در آمد.

«پاتریشیا» پس از چندین سال کار در این شرکت، از آنجا که به گفته خود، «قدرت ریسک‌پذیری» بالایی داشت و توان «طی کردن پله‌های ترقی» را در خود بالا می‌دید، به سراغ شرکت بزرگ Gulf Oil رفت و در آنجا مشغول به کار شد.

او سپس در شرکت بزرگ Chevron Corporation مشغول به کار شد و از آن زمان به بعد، صرفا پست‌های مدیریتی بالا داشت و به کار همزمان خود در چند شرکت ادامه داد.

این بازرگان زن موفق، مجموعا بیش از ۱۴هزار دلار حقوق ثابت ماهانه از انواع پست‌های مدیریتی خود دارد و در رده‌بندی سال ۲۰۰۹ نشریه فوربس نیز به عنوان بیست و ششمین زن قدرتمند جهان شناخته شد. «پاتریشیا اوئرتز» در مصاحبه‌ای که با پایگاه اطلاع‌رسانی Meed (پایگاه اطلاع‌رسانی تجارت در خاورمیانه) داشته، در پاسخ به پرسشی در این زمینه که شرکت متبوعش چطور توانسته در برابر آثار بحران مالی جهان مقاومت کند، گفته است: «از آنجا که مشاوران شرکت پیش از این نسبت به وقوع چنین بحرانی هشدار داده بودند، ما با پشتوانه مالی قوی وارد فضای بحران شدیم و از این رو کمتر آسیب دیدیم.»

به گفته وی، شرکت ADM علاوه بر فعالیت در زمینه تامین مواد سوختی، تامین مواد اولیه غذایی از جمله غلات را نیز بر عهده دارد و از آنجا که «سوخت» و «غذا» دو نیاز عمده بشر در هر برهه از زمان محسوب می‌شوند، بحران مالی جهان یکی از کمترین تاثیرات خود را بر این دو بخش بر جای گذاشت. ضمن اینکه درست پیش از تشدید بحران مالی جهان بود که قیمت برخی انواع غلات به ویژه گندم بسیار بالا رفت و ما با ذخیره‌سازی مالی مناسب توانستیم با پشتوانه قوی وارد بحران شویم.این بازرگان زن موفق تصریح کرده است: ما برنامه‌ریزی‌های جدی برای حفظ مشتریان خود نیز انجام دادیم تا هر اندازه که بحران مالی جهان تشدید می‌شود، رابطه ما با مشتریانمان نیز پررنگ‌تر شود؛ تمهیداتی مانند تخفیف‌های ویژه و تعیین جوایز خرید محصول، از جمله عوامل موفقیت شرکت ما در عبور از بحران مالی جهان بوده است. او همچنین خاطر نشان کرده است: با توجه به «امنیتی» که در دوران بحران ما برای خود خلق کردیم و به پشتوانه برنامه‌های مدیریتی که داشتیم، توانستیم به‌رغم تصور همگان، در شرایطی که رقبا از تبعات بحران مالی جهان آسیب می‌دیدند، بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم و یکی از موفقیت‌ترین سال‌های شرکت به لحاظ بازدهی را در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ رقم بزنیم.

ضمن اینکه از دیگر دلایل موفقیت ما در عبور از بحران مالی جهان را می‌توان پیاده‌سازی راهکارهای مناسب در ثابت نگه داشتن تقاضا و حتی برنامه‌ریزی برای افزایش تقاضای بازار و سپس «تولید بر اساس نیاز» ذکر کرد.

این بازرگان موفق جهان در بخش دیگری از این گفت و گوی خود، به اهمیت بهره‌برداری از بازارهای پرتقاضا و دارای ظرفیت جهان از جمله چین که به واسطه جمعیت و رشد درآمدی خود، با افزایش روز افزون تقاضا در بازار‌های خود مواجه است نیز اشاره کرده و برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه را مورد تاکید قرار داده است. به گفته او، شرکت ADM از سال ۱۹۹۵، با احداث چندین دفتر و شعبه در چند استان مهم چین از جمله «شیامن» توانسته سودهای فراوانی را عاید این شرکت کند.